الفبای دفاع شخصی

الفبای دفاع شخصی

ضرورت دانستن و به کارگیری دفاع شخصی بر هیچ فردی پوشیده نیست و تمام افراد فارغ از سن و جنسیت باید با حداقل اصول و مقدمات دفاع شخصی آشنا باشند. البته ضرورت داشتن یک مربی خوب و مسلط به علم روز را نباید نادیده گرفت. آموزش دفاع شخصی دارای مزایای بسیاری است که مهمترین آن داشتن اعتماد به نفس بالاست. فردی که می تواند در هر شرایطی از خود دفاع کند از چیزی ترسی ندارد. در این نوشته درباره مقدمات و الفبای دفاع شخصی نکاتی را بیان می کنیم تا انتهای مطلب همراهمان باشید. 

 

تکنیک ها و مهارت های موثر در دفاع شخصی

دانستن نکات ابتدایی و طلایی و استفاده به موقع از آنها تنها راه استفاده از دفاع شخصی به شیوه درست است. به همین جهت پیش از هر چیز شما را با ابتدایی ترین نکات و فنون دفاع شخصی آشنا می کنیم: 

 

1. ضربه با کف دست 

اگر تسلط کافی بر مهاجم ندارید استخوان های بینی او را هدف بگیرید. برای استفاده از این تکنیک، بازوی خود را در راستای  دست صاف کنید و با کف دست به بینی ضربه بزنید.

 

تکنیک ها و مهارت های موثر در دفاع شخصی

بیشتر بدانید: راهنمای جامع آموزش دفاع شخصی در خانه

 

2. از آرنج خود استفاده کنید 

ضربه زدن به مهاجم با آرنج می تواند بسیار دردناک باشد. وقتی کسی شما را از پشت می گیرد باید آرنج خود را بالا بیاورید و به مهاجم ضربه بزنید. اما وقتی مهاجم  شما را از جلو می گیرد آرنج خود را بالا بیاورید تا به چانه او  ضربه بزنید.

 

3. ضربه روی پا 

به  کاسه زانوی مهاجم لگد بزنید و سپس روی پای او بکوبید. از آنجایی که پاها نقطه ضعف هستند هر فردی این کار می تواند استخوان های پای حریف شما را بشکند و مقاومت مهاجم را کم کند.

 

4. مشت بزنید 

اگر مهاجم رو به روی شما قرار گرفت می توانید با مشت به صورت او بکوبید یا به او سیلی بزنید یا حتی می توانید از ناخن ها و بند انگشتان خود برای مشت زدن به مهاجم استفاده کنید. 

 

5. از خفه شدن جلوگیری کنید 

اجازه ندهید کسی آنقدر به شما نزدیک شود که بتواند گردن تان را بگیرد. اگر چنین اتفاقی افتاد دست‌های تان را بالای سرتان ببرید و دست ‌های مهاجم را بین کتف و گردن تان فشار دهید تا وی پنجه اش را شل کند و بعد بچرخید و اگر توانستید فرار کنید. 

 

6. به کشاله ران ضربه بزنید 

کشاله ران محلی عالی برای حمله است، به خصوص اگر مهاجم شما مرد است! ضربه زدن به این ناحیه باعث فلج شدن و درد شدید مهاجم می شود و به شما امکان فرار می دهد.

 

7. به وضعیت پاهای‌تان و فاصله‌تان دقت داشته باشید 

اغلب تصور از دفاع شخصی خاک کردن مهاجم است که این تصور اساسا اشتباه است. استفاده از ضربات پا می‌تواند بین شما و مهاجم فاصله‌ی مناسب ایجاد کند؛ ضمن اینکه با قوی تر کردن پاها می توانید از خاک شدن جلوگیری کنید.

 

8. جلوگیری از کشیده شدن توسط حریف

بعد از اینکه مهاجم شما را به زمین می زند در بسیاری از موارد وی شما را به سمت خود می کشد. در این موقع باید بازوهای‌تان را به جلو دراز کرده و در همان زمان پای جلوی‌تان را صاف کنید و همه وزن‌تان را روی پای عقبی‌تان بی اندازید. تنها راه برای جلوگیری از کشیده شدن این است که تمام وزنتان را روی پای عقبی بی اندازید درست همانند حرکات دفاعی در کشتی. 

 

اصول اولیه دفاع شخصی

 

 9. از هل دادن جلوگیری کنید

در حملات و دعواهای خیابانی هل دادن توسط حریف اغلب به وفور دیده می شود. برای جلوگیری از قرار گرفتن در این وضعیت یک پای خود را  مانند یک ستون کج  در عقب قرار داده و در همان زمان وزن‌تان را روی پای جلویی بیندازید و به این ترتیب از زمین خوردن جلوگیری کنید. 

 

10. از دستان حریف رها شوید

اگر مورد تهاجم قرار گرفتید و در صورتی که مهاجم دست و یا موی شما را گرفته باشد اولین کار این است که از این وضعیت خلاص شوید.  برای خارج کردن مچ دست‌تان از دستان مهاجم باید مچ دستتان را بچرخانید تا انگشتان او از هم باز شود. چرخش مچ کمک می‌کند تا انگشتان حریف از هم باز شوند و زور او کم شده و به این ترتیب می توانید از دست او رها شوید.

 

11. رهایی از گرفتن مو توسط مهاجم 

مقابله با وضعیتی که در آن فرد مهاجم موهای‌تان را گرفته است درست همانند فرار از حالت خفگی با یک دست است؛ البته برای جلوگیری از این‌که دشمن با کشیدن موهای‌تان بر شما مسلط شود باید از برخی ترفندهای ظریف نیز استفاده کنید. با دستان‌تان دور دست دشمن را گرفته و از حرکت آن جلوگیری کنید؛ در این حالت، از همان فنی استفاده کنید که در حالت فرار از خفگی استفاده می‌کنید.

 

وقتی به زمین می‌افتید باید چه کار کنید

متاسفانه هیچ ضمانتی وجود ندارد که دفاع شخصی همیشه بر وفق مراد پیش برود. بنابراین آمادگی برای وضعیت‌های پیش بینی نشده حائز اهمیت است. وقتی به زمین می‌افتید آگاهی از نحوه‌ی سالم بلند شدن از زمین، حفظ فاصله با دشمن، و روی پا ایستادن بسیار حیاتی است.
فنونی که در ادامه معرفی می کنیم به شما کمک می کند اگر در هنگام دعوا به زمین افتادید دچار مشکل نشوید.  

 

1. سقوط کنترل شده

همه‌ی آدم‌ها به راحتی زمین می‌خورند، ولی زمین خوردن صحیح و سقوط کنترل شده نیازمند کمی تمرین است. سقوط کنترل شده شامل فنونی است که در بسیاری از آموزشگاه‌های هنرهای رزمی و هم‌چنین دفاع شخصی تدریس می‌شوند و هدف از آن محافظت از سر و مفاصل هنگام سقوط و زمین خوردن است. 

هنگام سقوط روی زمین، چانه‌تان را به سمت قفسه‌ی سینه ببرید و پشت‌تان را خم کنید؛ در این حالت سعی کنید  با باسن روی زمین بیفتید. به محض آن‌ که باسن‌تان با زمین اصابت کرد، پشت‌تان را صاف کنید ولی هم‌چنان چانه‌تان را در همان وضعیت نگه دارید؛ نزدیک کردن چانه به قفسه‌ی سینه باعث می‌شود هنگام سقوط پشت سرتان محکم به زمین نخورد؛ به علاوه، ضربه زدن با کف دست نیز از برخورد محکم بازو و شانه، و متعاقبا شکستن یا در رفتن این مفاصل پیشگیری می‌کند.

 

وقتی به زمین می‌افتید باید چه کار کنید

 

 2. ضربه و فرار

وقتی روی زمین افتادید اولین کار این است که از فنونی استفاده کنید که فضای مورد نیاز برای بلند شدن و هم‌چنین محافظت از خود در برابر ضربه‌های حریف را داشته باشید. 

یک دست‌تان را بلند کنید و نزدیک سرتان بگیرید تا از آن محافظت کند؛ محافظت از سر همواره در دفاع شخصی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ هم‌زمان باید پای موافق را خم کنید و نزدیک باسن‌تان ببرید. دست دیگرتان را ستون کنید تا تعادل بیش‌تری برقرار کند؛ 
در این وضعیت، با استفاده از پایی‌ که نزدیک باسن‌تان است خود را به سمت عقب حرکت دهید تا از حریف دور شوید.

 

3. برخاستن سریع و فنی 

اکنون با فاصله‌ای که از دشمن گرفته‌اید لازم است به سرعت بلند شوید و از خودتان محافظت کنید. در همان وضعیتِ دفاع شخصی ضربه و فرار که در بخش قبل توضیخ دادیم قرار بگیرید؛ 

ولی این بار به جای حرکت به سمت عقب، باسن‌تان را از سطح زمین بلند کنید. پای آزادتان را زیر خود قرار دهید و به طوری که  در بتوانید در وضعیت اسکات قرار بگیرید. در حالی که از زمین بلند می‌شوید با دستان‌تان از صورت خود محافظت کنید. 

 

دفاع شخصی وقتی دشمن روی‌تان سوار است

وضعیتی که در آن شما به پشت افتاده‌اید و حریف روی سینه‌تان نشسته  به شدت خطرناک است؛ در این وضعیت باید تکنیک هایی از دفاع شخصی را به کار برید که به شما کمک کند از مهلکه فرار کنید. 

 

1. حرکت میگو (Shrimping)

حرکت میگو، یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین فنون جوجیتسو برزیلی، در نگاه اول به نظر عجیب و غریب می‌رسد ولی روش بسیار مهمی است که در وضعیت به خاک افتادن به شما کمک می کند فرار کنید. در حالتی که به پشت خوابیده‌اید به یک طرف باسن متمایل شوید و سپس پای مخالف را روی زمین بگذارید و تا آن جا که می‌توانید به باسن‌تان نزدیک کنید. با همان پا به زمین فشار بیاورید و به سمت عقب بروید. حرکت میگو را در هر دو جهت بدن‌تان تمرین کنید تا بتوانید به آسانی از این روش استفاده کنید.

 

2. فرار با حرکت میگو زمانی که حریف روی سینه‌تان است

مهمترین روش برای فرار از حالتی که در آن حریف روی سینه‌تان نشسته است به کار بردن حرکت میگو است . در اجرای این حرکت با استفاده از دست‌ها و ساعد‌های‌تان به ران حریف فشار آورید و از این طریق به حرکت پای‌تان کمک کنید. هدف از این حرکت این است که به میزانی خود را عقب بکشید که زانوی پای دیگر در این حرکت از دست حریف آزاد شود. 

 

3. فرار در حالت خوابیده با رها کردن پا از پای حریف

در این روش فضای بیش‌تری برای آزاد کردن پای‌تان از دست حریف به دست می‌آورید. همانند حرکت میگو روی یک طرف باسن متمایل شوید و تلاش کنید یکی از پاهایتان را از میان پای حریف رد کنید. سپس پاشنه‌ی پای خود را از زیر ساق پای حریف رد کنید  و در همان لحظه حریف را به بیرون هل دهید.

 

4. در همه حال آماده باشید!

هیچ حمله ای قابل پیش بینی نیست به همین جهت ضروری است که همیشه هوشیار باشید و اماده مواجه شدن با موقعیت های غیر قابل پیش بینی باشید. 
اگر در مبارزه تن به تن غافلگیر شدید حفظ خونسردی و آرامش از اجرای هر تکنیکی مهم تر است. با در نظر داشتن نکات زیر در حمله غافلگیرانه نبرد را به سرعت واگذار نمی کنید. 

 

5. جلوگیری از قفل شدن سر توسط حریف

با وجود اینکه مهار کردن غافلگیرانه‌ی سر توسط حریف بسیار ترسناک و ناگهانی است، مخصوصا در صورتی که دشمن قوی هیکل و درشت تر از شما باشد باید بدانید چطور می‌توانید بر این قضیه غلبه کنید. 

برای جلوگیری از این وضعیت باید باسن‌تان را عقب‌تر از فرد مهاجم قرار داده به طوری که خودتان از حریف پایینتر باشید. با حلقه کردن بازوهایتان دو کمر حریف سنگینی بدنتان را به پشت حریف وارد کرده و وی را به سمت عقب هل دهید به طوری که  سقوط کند. زمانیکه حریف را به زمین انداختید سرتان را از میان دست های او خارج کنید. 

 

دفاع شخصی وقتی دشمن روی‌تان سوار است

 

6. قفل کردن پا 

زمانی که مهاجم شما را به صورت آغوش خرس در اختیار میگیرد به طوری که از پشت شما را گرفته و به بالا بکشد باید تلاش کنید توسط حریف حمل نشوید. در صورت قرارگیری در این وضعیت یکی از پاهایتان را دور پای مهاجم حلقه کنید و زانوی او را قفل کنید. با این کار به دشمن اجازه نمی دهید که شما را از زمین بلند کند. 

 

7. بلند کردن حریف از روی سینه‌

زمانی که مهاجم روی سینه‌تان نشسته است ممکن است تنفستان به دشواری صورت گیرد. دراین حالت با حفظ تمرکز با بالا آوردن باسن با یکی از پاهایتان روی صورت فرد را بپوشانید و سعی کنید حریف را از پشت به زمین بزنید و فرار کنید
می توان گفت دفاع شخصی یکی از ملزومات زندگی هر فردی است و در هر سنی دانستن آن یکی از ضروریات است. اینکه انسان در گام بعدی در چه موقعیتی قرار میگیرد هرگز قابل پیش بینی نیست. بنابراین با یادگیری دفاع شخصی به خصوص موی تای و جوجیتسوی برزیلی توانایی خود در قرارگیری موقعیت های خطرناک را بالا ببرید. به این طریق اعتماد به نفس شما نیز بالا می رود و از مواجه شدن با مواقع خطر واهمه نخواهد داشت.

شما هم می‌توانید نظر بدهید.

برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد شوید
مطالب مرتبط
تکنیک بیهوشی در دفاع شخصی
دفاع شخصی

تکنیک بیهوشی در دفاع شخصی

  • 1401/07/27

قبل از اینکه مختصر راجب یکی از تکنیک های کاربردی بیهوش کردن حریف و یا مهاجم صحبت کنم یه نقل قول از ه...

یادگیری دفاع شخصی چقدر طول میکشد؟
دفاع شخصی

یادگیری دفاع شخصی چقدر طول میکشد؟

  • 1401/10/10

حتی در دنیای مدرن و عمدتاً ایمن، دانستن اینکه چگونه از خود دفاع کنید یک مهارت مهم است. در سال های اخ...

بهترین مربی دفاع شخصی در تهران کیست؟
دفاع شخصی

بهترین مربی دفاع شخصی در تهران کیست؟

  • 1402/03/16

بهترین مربی دفاع شخصی در تهران شخصی است که همه دوره های رزمی مربوط به دفاع شخصی را در مراکز معتبر گذ...

وسایل دفاع از خود در منزل
دفاع شخصی

وسایل دفاع از خود در منزل

  • 1401/11/19

هدف هر فردی داشتن یک خانه امن است. اما برای امنیت خانه ضروری است که برخی وسایل امنیتی و کاربردی در د...

پیروزی در یک مبارزه خیابانی
دفاع شخصی

پیروزی در یک مبارزه خیابانی

  • 1401/09/16

تلاش برای نشان دادن توانایی و قدرت و شروع درگیری در خیابان اغلب از سوی جوانان دیده می شود. به خصوص آ...

بهترین مربی دفاع شخصی کیست؟
دفاع شخصی

بهترین مربی دفاع شخصی کیست؟

  • 1401/09/05

دنیای این روزها به همه ما ثابت کرده است که باید خودمان مراقب لحظه‌های خوب و بد زندگی‌مان ب...