دفاع از خود به سبک سیستما

دفاع از خود به سبک سیستما

سیستما یکی از هنر های رزمی نظامی است که از جنگ قزاق ها توسط KGB و گروه های ضد تروریستی نیرو های ویژه روسیه ساخته شده است که بسیار برای دفاع شخصی مناسب میباشد. این هنر رزمی بر مواردی مانند محافظت از خود (یعنی در برابر چاقو، چماق یا اسلحه)، مبارزه با سلاح و همچنین سلامت شخصی تمرکز دارد. شما می توانید سیستما را برای موقعیت ‌های جنگی واقعی و پتانسیل دفاع در برابر چندین مخالف مسلح تمرین کنید.
در این روش از تکنیک های سنتی استفاده نمی شود. در عوض، از حرکات طبیعی و یا منطقی برای حداکثر شدن بهره وری استفاده می شود که می تواند به راحتی برای هر موقعیتی تغییر کند.
سیستما برای غلبه بر انواع تهدیدات در نظر گرفته شده است. خواه یک موقعیت ناامن پیش بینی نشده در محل کار یا خانه باشد یا یک حمله سازمان یافته همه جانبه. برای دستیابی به این هدف، بیشتر جنبه‌ های هنری، هنر های رزمی مانند فرم‌ ها، الگو ها و پومسه ‌ها را نادیده می‌گیرد و به نفع تمرینات برای بهبود مهارت در مواردی مانند آگاهی، حرکت سه ‌بعدی، مبارزه، ضربه زدن و سلاح ‌ها است. 

 

سیستما

 

ساختار اصلی سیستما

اصول اصلی این ورزش تنفس، آرامش، وضعیت بدنی و ساختار می باشد. حرکت مداوم و تغییر جهت کار بر روی همسویی حواس خود و نداشتن تنش در نهایت به سطح بالایی از سیالیت دست می یابد.
شما باید همیشه آرام بمانید و فقط در صورت نیاز بتوانید تنش داشته باشید. آرام ماندن به آن راحتی که فکر می کنید نیست. در طول تمرین تاکید زیادی بر انعطاف پذیری کل بدن است. انعطاف پذیری شامل دست ها، پا ها، شانه ها، گردن، ستون فقرات، مفاصل و ماهیچه های روی بازو ها می باشد. انعطاف پذیری با استفاده از تکنیک های کششی و تمرینات تمدد اعصاب صورت می گیرد. این پروسه ممکن است زمان بر باشد. این ورزش راه حلی مناسب برای از بین بردن تنش ها از ذهن و بدن شما خواهد بود. بسیاری از تمرینات آن شبیه یوگا و تای چی خواهند بود.
تنفس کنترل شده برای آرام ماندن و کنترل ترس ضروری است، زیرا وقتی ترس را تجربه می کنیم، تمایل داریم نفس خود را حبس کنیم که می تواند تنش را در بدن نگه دارد. ما باید بتوانیم تنفس خود را آهسته کنیم و یاد بگیریم که تنفس خود را در هر موقعیتی کنترل کنیم. سیستما به شما کمک می کند تا با تمرینات متمرکز بر تنفس به این هدف دست یابید. این تمرینات شامل آموزش تنفس برای کار کردن مانند آونگ است. به شما کمک می کند آرام شوید و استرس و تنش را رها کنید، این امر در هر هنر رزمی مهم است. 

 

ساختار اصلی سیستما

 

مهم بودن ساختار در سیستما

در سیستما شما نیاز دارید که ساختار مستقیم خوبی داشته باشید و سر خود را صاف و در وضعیت عمودی قرار دهید. برای اینکه بتوانید انحرافات را به خوبی جذب کنید باید پا ها، بازو ها و ستون فقرات را شل کنید تا بدنتان نرم باشد.
پا های شما باید نرم با زانو های کمی خم شده و ستون فقرات صاف باشد. پا ها نباید مانند برخی از هنر های رزمی دیگر مانند کونگ فو سبک جنوبی با حالت ‌های محکم پایین به زمین کشیده شده باشند. این امر به شما امکان می دهد تا پا ها را در جهات مختلف حرکت دهید. همچنین می توانید پا های خود را در حال حرکت به اطراف، لغزش از کنار حریف و غیره برای جذب حملات یا منحرف کردن حملات در حالی که حملات خود را آرام اما با قدرت انجام دهید. 
اگر از تعادل خارج شده‌اید یا بالاتنه شما به سمت جلو کشیده می‌شود، باید ساختار خود را بدون تأخیر بازیابی کنید. این امر گاهی اوقات می ‌تواند شامل حرکت در نزدیکی حمله و حرکت در جهت حمله یا نیرویی برای جذب قدرت مهاجمان باشد.
این ساختار به گونه ای طراحی شده است که به شما کمک کند با بیش از یک مهاجم بجنگید و حرکات سریع و نرم را با سر به بالا و پاهای نرم ستون فقرات صاف و آرام و چابک انجام دهید. توجه داشته باشید که ستون فقرات و سر شما سفت نیست بلکه صاف و انعطاف پذیر است. 

 

مهم بودن ساختار در سیستما

 

دیگر اصل های سیستما جریان ثابت و تغییر مسیر

اصل این ورزش جریان ثابت از حرکت ثابت در هنگام حمله می باشد. شما باید دائما با مهاجم ترکیب شوید. واکنش به فشار یا ضربه و از بین بردن اثر حمله آن ها، جذب یا اجتناب از انرژی و هدایت مجدد آن با حرکت از مهم ترین کار هایی می باشد که باید هنگام مقابله با مهاجم انجام دهید..
شما یاد می گیرید که انرژی مهاجمان را بگیرید و آن را به نفع خود هدایت کنید. شما می توانید تغییر مسیر را با آموزش های مختلف تک نفره و یا چند نفره یاد بگیرید. تسلط بر این کار آسان نیست، اما برای ماهر شدن، به تمرین زیاد زیر نظر یک مربی خوب نیاز دارید.

شما هم می‌توانید نظر بدهید.

برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد شوید
مطالب مرتبط
آیا انجام ورزش رزمی خطرناک است؟
ورزش های رزمی

آیا انجام ورزش رزمی خطرناک است؟

  • 1401/10/07

مانند هر ورزش دیگری هنرهای رزمی نیز خطر آسیب دیدگی را دارد. اما سوال اساسی این است که ورزش های رزمی...

چطور در مبارزه بر ترس غلبه کنید؟
ورزش های رزمی

چطور در مبارزه بر ترس غلبه کنید؟

  • 1401/09/30

وقتی نیمه شب در خیابان هستید و با موقعتی مواجه می شوید که مجبور به مبارزه میشوید طبیعی است که در ابت...

تفاوت کیک بوکس و موی تای
ورزش های رزمی

تفاوت کیک بوکس و موی تای

  • 1401/02/27

در مورد قدمت این دو رشته رزمی نظرهای مختلفی وجود داره بعضی منابع قدمت کیک بوکسینگ رو دو هزار سال و ا...

فواید ورزش رزمی موی تای و تاثیر آن بر درمان تروما
ورزش های رزمی

فواید ورزش رزمی موی تای و تاثیر آن بر درمان تروما

  • 1401/07/20

ورزش رزمی موی تای یکی از باستانی ترین هنر های رزمی در دنیای امروز است. خوشبختانه ترکیب تمرینات ذهنی...

آموزش ورزش های رزمی در خانه
ورزش های رزمی

آموزش ورزش های رزمی در خانه

  • 1401/08/29

به لطف فضای مجازی و تکنولوژی‌های جدید، این روزها دریافت اطلاعات و حتی کسب مهارت‌ها بسیار آ...

تمرینات مستقیم با استادان حرفه‌ای ورزش های رزمی
ورزش های رزمی

تمرینات مستقیم با استادان حرفه‌ای ورزش های رزمی

  • 1401/09/02

بدون اغراق می‌توان گفت اگر تنها یک جا، صرف هزینه برای کلاس‌های خصوصی ارزش داشته باشد، آن آ...