کدام ورزش رزمی بهتر است؟

کدام ورزش رزمی بهتر است؟

قاطعانه و بدون تعصب و با تجربه ای که سالیان سال در رشته های رزمی مختلف دارم بهت میگم جوجیتسو گریسی بهترین رشته رزمی در حال حاضر دنیا هستش. رشته ای که به احتمال خیلی زیاد نمیشناسی چون اگه میشناختی دیگه سرچ نمیکردی بهترین رشته رزمی چیه.

همین رشته رزمی که گفتم الان به صورت رایگان برای معرفی در اپلیکیشن آموزش دفاع شخصی در دسترس هست. آقا و خانم تفاوتی نداره اگه به دنبال بهترین دوره دفاع شخصی و رشته رزمی هستی زمان و هزینت رو الکی تلف نکن و مثل من سوخت زیاد نده. دوره های که در اپلیکیشن برات گذاشتیم به روز ترین دوره های رزمی و دفاع شخصیه که رو دستش نیست. انقدر مطمئن هستم که جایزه میزارم برای کسی که بهتر و جدید تر از این دوره های دفاع شخصی دوره ای رو بهم معرفی کنه. با خیال راحت نصب بکن و حالش رو ببر. بعدش به منم یه درود بفرست.

 

برای دریافت مستقیم نسخه اندروید رو تصویر زیر کلیک نمایید.

برای دریافت از گوگل پلی رو تصویر زیر کلیک نمایید.

 

لازم هست این را هم بگویم که اولین و فعلا تنها فردی در ایران هستم که سرتیفیکیت اولیه این رشته یعنی جوجیتسو گریسی را از دست نوه های ارشد هلیو گریسی از آمریکا به صورت رسمی و با درج در وبسایتشان در لوکیشن ایران دریافت کرده ام.که استاندارد های بالایی برای قبولی در آزمون این مدرک معتبر را دارند. لحظه دریافت مدرک این رشته را پس از یک ماه قبولی در آزمون را برایتان به اشتراک میگذارم. امیدوارم پس از من علاقه مند های زیادی این رشته جداب را در ایران توسعه و گسترش دهند.

 

فیلم سینمایی تولد یک قهرمان هم میزارم برات که در مورد رشته جوجیتسو گریسی ساخته شده

 

فراگیری هنرهای رزمی یکی از سرگرمی هایی است که نه تنها مهارت مبارزه شما را بهبود می بخشد بلکه یادگیری آن زندگی شما را در بسیاری از جنبه ها مانند نظم و انضباط، سلامت جسمانی یا فروتنی و احترام به دیگران ارتقا می دهد. به همین جهت و مزایای بی شمار دیگری که به انها اشاره خواهیم کرد درخواست برای فراگیری دفاع شخصی روز به روز در میان مردم دنیا بالاتر می رود. 
قبل از آغاز یادگیری دفاع شخصی ممکن است کمی سردرگم شوید از اینکه کدامیک از رشته های رزمی برای من مناسب تر است. نگران نباشید در این مقاله شما را با تعدادی از رشته هایی که مهارت شما را دفاع شخصی و آموزش دفاع شخصی بالا می برد آشنا می کنیم و در نهایت این شما هستید که  بر حسب علاقه و دلخواه ورزش رزمی خود را انتخاب می کنید. 

 

بهترین ورزش رزمی برای دفاع شخصی

در ادامه مطلب لیستی از برترین ورزش های رزمی را تهیه کرده ایم که از کم اثرترین تا موثرترین دسته بندی شده است. این دسته بندی بر اساس میزان اثربخشی این ورزش ها در دفاع شخصی، مدت زمان یادگیری و در دسترس بودن طبقه بندی شده است. 

 

تیکه ای از مصاحبه زنده با رادیو، چرا بهتره دفاع شخصی بلد باشیم؟!

 


1- تکواندو  

تکواندو یک هنر رزمی کره ای است که توسط چوی هونگ هی یک مقام ارتشی کره ای و چند نفر از مقامات ارتش و رزمی کارها پایه گذاری شده است.
مشاهدات و مطالعات چوی هونگ نشان داد تکواندو عمدتاً مبتنی بر ضربات است و پاهای ما می توانند ضربات سریعتر و سنگین تری نسبت به دست های ما وارد کنند. 
اگرچه ضربات پا تکواندو را خاص و منحصربه فرد می کند اما همین امر اثربخشی آن را نسبت به هنرهای دیگر در این لیست کمتر نشان می دهد. 
زمانیکه صحبت از دفاع شخصی به میان می آید، انتظار ما قوی ترین ضربات است!  در یک دعوای خیابانی و برای دفاع ازخود قوی ترین ضربات کارایی بیشتری دارند. 
تکواندو را در اخر لیست قرار داده ایم و به این به خاطر ناکارآمدی آن در برخی موارد است. یک موقعیت دعوای خیابانی را در نظر بگیرید. فرد سارق یا مهاجم طبیعتا در فاصله نزدیکی از شما قرار نمیگیرد تا شما بتوانید سر فرصت و برای دفاع از خود به او با ضربات پا لگد بزنید!!
تکواندو به ضربات لگد متکی است که این به تنهایی برای دفاع از خود پاسخگو نیست. همین امر باعث شده تکواندو در آخر لیست کدام ورزش برای دفاع شخصی بهتر است قرار گیرد. 
 

تکواندو

 

2- سامبو رزمی – Combat Sambo

ورزش رزمی بعدی در لیست سامبو است. سامبو یک ورزش رزمی روسی است که برای بهبود مهارت های رزمی نفر به نفر در ارتش روسیه گسترش پیدا کرد. 
این ورزش ترکیبی از ضربات، لگد، کلینچ، پرتاب، گریپلینگ، کشتی و ... موارد دیگر را به نمایش می گذارد. 
با این حال، چند مشکل در  سامبو وجود دارد؛ این ورزش خاص کشو روسیه است و روس ها نسبت به این ورزش تعصب خاصی دارند و آن را مختص به خود می دانند که کار را در مبارزه برای حریف غیر روسی سخت می کند. 
یکی از دلایلی که سامبو را در پایین لیست قرار می دهد در دسترس نبودن آن است. می توان گفت تعداد مراکز و مدرسه هایی که این ورزش را آموزش می دهند بسیار کم و نادر است. اگر بگوییم زمانی که فردی علاقه مند به یادگیری سامبو به صورت حرفه ای است باید به روسیه سفر کند بیراه نگفته ایم.
 

سامبو رزمی

 

3- کاراته 

هنر رزمی ای که قطعا نام آن را بسیار شنیده اید کاراته نام دارد. خاستگاه کاراته اوکیناوا است که سابق بر این کشوری مستقل بوده اما امروزه به بخشی از ژاپن تبدیل شده است. 
 کاراته اصطلاحی است که برای توصیف تعداد زیادی از سبک‌ها و شاخه‌های کوچک‌تر استفاده می‌شود که برجسته‌ترین آن‌ها شوتوکان، گوجوریو، کیوکوشین، شیتوریو و غیره می باشند. 
محبوب ترین شاخه کاراته شوتوکان است اما موثرترین آن در دفاع شخصی نیست.  اغلب کیوکوشین را به عنوان موثرترین شاخه کاراته در دفاع شخصی می دانند. 
کیوکوشین کاراته به عنوان شاخه ای تکمیل از تمام سبک های کاراته در نظر گرفته می شود. حرکاتی که در این شاخه از کاراته به مبارز تعلیم داده می شود او را به یک تانک جنگنده زنده تبدیل می کند!
حرکات کاراته خیلی گسترده نیستند و تا حد کمی می توانند به شما در دفاع از خود کمک کند، اگر قصد یک مبارزه واقعی و دفاع از خود به عنوان یک جنگجوی تمام عیار دارید به سراغ ورزش های رزمی دیگر بروید. 
 

کاراته

بیشتر بدانید: تاریخچه، مزایا و معایب ورزش رزمی کیوکوشین کاراته

 

4- جودو 

جودو این یکی از محبوب ترین هنرهای رزمی در جهان است. این هنر رزمی که مبتنی بر گراپلینگ است عمدتاً از ضرباتی مانند پرتاب کردن، قفل کردن و هر چیزی که به درگیری مربوط می شود تشکیل شده است. جودو همیشه یکی از مؤثرترین هنرهای رزمی بوده است و این به دو دلیل است: در دسترس بودن و اثربخشی. مدارس جودو را می توان در همه جا یافت. در شهرهای بزرگتر، معمولا چندین مدرسه جودو وجود دارد، و حتی شهرهای کوچکتر و متوسط نیز فرصت های آموزشی زیادی دارند. اگر آموزش جودو را انتخاب کنید، به احتمال زیاد مدرسه ای در نزدیکی خود پیدا خواهید کرد. 
بنابراین یکی از مزایای ورزش جودو در دسترس بودن آن است اما به عنوان یکی از بهترین روش های ورزش های رزمی نمی توان از آن یاد کرد. 
جودو، اگرچه دارای ایراداتی است، اما اثربخشی خود را نیز دارد.
در برخی از دعواهای خیابانی دقیقا حرکات و ضربات جودو به کمک فرد می آید. در 99% مواقع جودوکار کاملا بر درگیری مسلط است. 

 

جودو

بیشتر بدانید: دفاع شخصی جودو

 

5- بوکس

ورزش بوکس سزاوار جایگاه بالاتری در دفاع شخصی است و اغلب به آن کم لطفی می شود. 
 فیلم‌هایی مانند راکی باعث محبوبیت بسیار زیاد بوکس در بین جوانان شده است و هرگز از کمبود تماشاگر یا مبارز رنج نبرده است. 
همانطور که بیشتر مردم می دانند، بوکس یک هنر رزمی و فقط مشت زدن است. حتی محدوده  مشت زدن به خط کمربند محدود می شود که معمولاً در اطراف قسمت میانی و پایین شکم فرد قرار دارد. 
بوکس در دفاع شخصی مؤثر است زیرا مهارت های بی شماری را تا حد بسیار زیادی یاد می گیرید که به شما درک کلی از نحوه عملکرد مبارزه و همچنین نحوه ناک اوت کردن یک نفر را می دهد. 
شما فقط کیسه های بوکس و کیسه های سرعت را تمرین نمی کنید. بیشتر بوکس مربوط به کار با پا است که مسلماً یکی از سخت ترین بخش های آن برای تسلط بر این ورزش است.
این آن چیزی است که مبارز را قادر می سازد تا برد را حفظ کند و موضع و موقعیت خود را تغییر دهد، مانند محمد علی "در اطراف حریف خود برقصید". این حرکت پا شما را فوق‌العاده چابک و سریع می‌کند. 

هماهنگی دست و چشم، تناسب اندام ، سلامت قلب و عروق و ... از امتیازاتی است که با یادگیری بوکس به آن دست می یابید. 

 

بوکس

بیشتر بدانید: آشنایی با تمرینات بوکس

 

6- کشتی 

ورزش کشتی فرنگی که اغلب به عنوان کشتی یونانی - رومی یا کشتی فرنگی شناخته می شود، ورزشی با قدمت بیش از 15000 سال است. بسیاری از مبارزان رزمی معروف موفقیت خود را از کشتی شروع کرده اند. 
کشتی هم یک هنر رزمی مبتنی بر گراپلینگ است که به برهم زدن تعادل حریف به هر طریقی (پا، پرتاب، جارو زدن و غیره) تمرکز می کند تا حریف را روی زمین اندازد و آن را در آن حالت نگه دارد. 
در دفاع شخصی، که در مکان‌هایی مانند خیابان‌های تاریک یا برخی از بارها یا دیسکوها اتفاق می‌افتد، مهاجمان با مقاومت در مقابل مشت، با لگد زدن یا تلاش برای ناک اوت کردن حریف از خود دفاع می کنند. 
اینجاست که کشتی وارد بازی می شود. ضربه زدن زیر دو پا می تواند در یک چشم به هم زدن اتفاق بیفتد و حریف را کاملاً غافلگیر کند و تعادل او را برهم بزند. 
در این حال  فردی که در کشتی یا سایر هنرهای رزمی مبتنی بر زمین آموزش ندیده باشد، هیچ مهارتی ندارد که در زمین چه کاری انجام دهد، بنابراین شما می توانید نبض مبارزه را بر دست بگیرید. 
همچنین کشتی یک هنر رزمی بسیار قابل دسترسی است که در اکثر شهرهای نیمکره غربی و در اکثر مدارس ایالات متحده به عنوان یک فعالیت فوق برنامه در دسترس است. 
می توان گفت کشتی یکی از موثرترین هنرهای رزمی است که می توان از آن برای دفاع شخصی استفاده کرد، زیرا جدای از تمام مهارت ها و تکنیک های کاربردی و مفید، باعث افزایش اعتماد به نفس و  قدرت بدنی فرد می شود. 

 

کشیتی

بیشتر بدانید: بوکس یا کشتی: کدام یک بهتر است؟

 

7- موی تای 

موی تای ورزش بعدی است که باید در این لیست به آن اشاره کنیم. 
موی تای که به آن کیک بوکسینگ تایلندی یا بوکس تایلندی نیز گفته می شود، یک هنر رزمی است که ریشه آن به صدها سال پیش باز می گردد. این ورزش روشی سنتی برای مبارزه در نبردهای نزدیک و تن به تن است که توسط مردم تایلند در شرق آسیا ایجاد شده است.  
موی تای هنر 8 اندام نیز نامیده می شود زیرا رزمی کار در آن از 8 عضو خود برای دفاع شخصی استفاده می کند. 
این همان چیزی است که موی تای را بسیار مطرح می کند و از نظر دفاع شخصی به آن رتبه واقعاً خوبی می دهد. در این ورزش تمامی استخوان ها و 8 عضو فعال مبارز درگیر هستند. 
موی تای همچنین روی تکنیک کلینچ بسیار تمرکز دارد و بدون شک بهترین ورزش کلینچ استندآپ است. 
ویژگی های این ورزش به شما امکان می دهد با هر خشم و درگیری در حالت ایستاده بجنگید. با وجود اینکه بر محبوبیت موی تای افزوده می شود، اما هنوز نسبتاً نا آشنا است. 
در هر شهر میتوانید یک سالن ورزشی بوکس یا کشتی پیدا کنید، اما دسترسی به سالن ها و کلاس های آموزشی موی تای بسیار دشوار است. 
همچنین، شیب یادگیری موی تای بسیار زیاد است و معمولاً در مسیر یادگیری موی تای درد و سختی های زیادی وجود دارد، بنابراین کسانی که به قله می رسند نیاز به عزم و استقامت زیادی دارند.

 

موی تای

بیشتر بدانید: موی تای و مزایای آن

 

8- جوجیتسو

جایگاه بعدی لیست متعلق به جوجیتسو است. 
در پایان قرن بیستم، مردی برزیلی به نام کارلوس گریسی با میتسویو مائدا، قهرمان جودوی مشهور جهان ملاقات کرد. این آغاز چیزی است که ما اکنون به عنوان جوجیتسو برزیلی در بیشتر کشورهای انگلیسی زبان می شناسیم. 
کارلوس گریسی پس از تسلط و توسعه فن ها و تکنیک های جودو به چیزی که ما امروز به نام جوجیتسو می شناسیم رسید. 
جوجیتسو یک هنر رزمی کارا  برای دفاع شخصی است زیرا بر فاکتور شانس و قدرت فیزیکی تکیه نمی کند، بلکه به تکنیک و به کارگیری به موقع آن وابسته است. 
تنها ضعف جوجیتسو عدم مبارزه در حالت ایستاده است. هنگامی که یک مبارز باتجربه ی جوجیتسو حریف خود را چه در حالت ایستاده و چه بر روی زمین در دست بگیرد، بازی برای حریف تمام می‌شود. 
جوجیتسو هنری نسبتا تازه است و هنوز عده ی زیادی از افرادی که به مبحث دفاع شخصی علاقه دارند با آن آشنا نیستند. اما در هر صورت جوجیتسو را می توان در لیست برترین ورزش ها برای دفاع شخصی قرار داد. 

 

جوجیتسو

بیشتر بدانید: تفاوت جوجیتسو برزیلی و جوجیتسو گریسی

 

9- کراوماگا

چیزی که کراو ماگا را در این لیست قرار می دهد شهودی بودن و رویکرد واقع گرایانه آن به سناریوی دفاع شخصی است که به این ورزش برتری می دهد. 
در هر کدام از هنرهای رزمی که وارد شوید با قوانینی روبرو خواهید شد. مثلا ضربه زدن به چشم، به کشاله ران، به گلو و … در ورزش های مختلف رزمی ممنوع است. اما در Krav Maga نقاط ضعف دقیقاً قسمت هایی از بدن هستند که به شدت مورد حمله قرار می گیرند تا در سریع ترین زمان ممکن حریف خنثی شود. 
این عوامل باعث می شود کراوماگا را به یکی از بهترین هنرهای رزمی برای دفاع شخصی تبدیل کند. اغلب افراد با 6 ماه تمرین مستمر به این ورزش تسلط پیدا می کنند و می توانند در موقعیت های دعوا در مبارزه پیروز شوند.

 

کراو ماگا

بیشتر بدانید: تفاوت کراو ماگا و جوجیتسو برزیلی

 

کاملترین ورزش رزمی

بسیاری از علاقع مندان در جستجوی کاملترین ورزش رزمی جهان هستند. منظور از کامل ترین ورزش رزمی یعنی رشته ای که همه فنون را داشته باشد. فنون مربوط به خاک گرفته تا فنون کشتی و فن های مربوط به ضربات مشت و لگد و آرنج و زانو و کله زدن و حتی کار با سلاح مثل چوب و چاقو و فنون دفاع شخصی. پر واضح هست که چنین رشته رزمی وجود ندارد. دلیلش این هست که برای به مهارت رسیدن در فنون رزمی نیاز به سال ها تمرین است و عمر و انرژی و امکانات ما محدود تر از آن هست که در تمامی این فنون به مهارت کامل برسیم. تنها رشته ای که می توان گفت فنون بیشتری را در خود جای داده هست هنرهای رزمی ترکیبی یا همان ام ام ای هست که تمرین کننده ها هم فنون مربوط به خاک و کشتی را باید بلد باشن و هم هنر ضربه زدن که نا گفته نماند تمرین کننده های موفق این رشته غالبا اول در یکی از این رشته ها مثل بوکس یا کشتی و یا مخصوصا در جوجیتسو به مهارت رسیده اند و تجربه کسب کرده اند و بعد رشته های دیگر را ترکیب کرده اند ولی باز هم نمی توان گفت کاملترین ورزش رزمی جهان هست چون ترکیبی از رشته و ورزش های های مختلف رزمی هست.

 

قوی ترین ورزش رزمی

یک جمله رو از این سایت به یادگار داشته باش. قوی ترین رشته رزمی وجود ندارد این تو هستی که اون رشته رزمی رو میتونی تبدیل به قوی ترین رشته رزمی بکنی. و برای اینکار همه جزییات باید سنجیده شود که در چه رشته رزمی استعداد داری و شرایط و امکانات تو در چه سطحی هست و جزئیاتی مثل سن و قد و ژنتیک و حتی در چه کشور و فرهنگی زندگی می کنی. همه این ها می تواند کمک کند تا یک رشته رزمی رو تبدیل به قوی ترین رشته رزمی جهان بکنی. حالا برای یک فرد می تواند کاراته و تکواندو باشد برای یک فرد دیگر کشتی و بوکس و رشته های مختلف. فقط نا گفته نماند با توجه به شرایط انسان های امروزی و مدرن رشته جوجیتسو گریسی که اول این مقاله معرفی شد و تاکید شد که بهترین رشته رزمی در حال حاضر جهان هست دلیلش آن هست که انسان مدرن امروزی در ضعیف ترین حالت ممکن می تواند این رشته رو تبدیل به قوی ترین رشته رزمی دنیا بکند.
 
در این مقاله به معرفی برترین رشته های رزمی پرداختیم. امیدواریم با خواندن این مطلب پاسخ سوال خود را که کدام ورزش برای دفاع شخصی بهتر است را دریافت کرده باشید و بهترین و مناسبترین ورزش رزمی را انتخاب نمایید. برای شناخت برترین باشگاه دفاع شخصی کلیک کنید.

 

شما هم می‌توانید نظر بدهید.

برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد شوید
مطالب مرتبط
آیا انجام ورزش رزمی خطرناک است؟
ورزش های رزمی

آیا انجام ورزش رزمی خطرناک است؟

  • 1401/10/07

مانند هر ورزش دیگری هنرهای رزمی نیز خطر آسیب دیدگی را دارد. اما سوال اساسی این است که ورزش های رزمی...

چطور در مبارزه بر ترس غلبه کنید؟
ورزش های رزمی

چطور در مبارزه بر ترس غلبه کنید؟

  • 1401/09/30

وقتی نیمه شب در خیابان هستید و با موقعتی مواجه می شوید که مجبور به مبارزه میشوید طبیعی است که در ابت...

تفاوت کیک بوکس و موی تای
ورزش های رزمی

تفاوت کیک بوکس و موی تای

  • 1401/02/27

در مورد قدمت این دو رشته رزمی نظرهای مختلفی وجود داره بعضی منابع قدمت کیک بوکسینگ رو دو هزار سال و ا...

فواید ورزش رزمی موی تای و تاثیر آن بر درمان تروما
ورزش های رزمی

فواید ورزش رزمی موی تای و تاثیر آن بر درمان تروما

  • 1401/07/20

ورزش رزمی موی تای یکی از باستانی ترین هنر های رزمی در دنیای امروز است. خوشبختانه ترکیب تمرینات ذهنی...

آموزش ورزش های رزمی در خانه
ورزش های رزمی

آموزش ورزش های رزمی در خانه

  • 1401/08/29

به لطف فضای مجازی و تکنولوژی‌های جدید، این روزها دریافت اطلاعات و حتی کسب مهارت‌ها بسیار آ...

تمرینات مستقیم با استادان حرفه‌ای ورزش های رزمی
ورزش های رزمی

تمرینات مستقیم با استادان حرفه‌ای ورزش های رزمی

  • 1401/09/02

بدون اغراق می‌توان گفت اگر تنها یک جا، صرف هزینه برای کلاس‌های خصوصی ارزش داشته باشد، آن آ...