تفاوت جوجیتسو برزیلی و جوجیتسو گریسی

تفاوت جوجیتسو برزیلی و جوجیتسو گریسی

جوجیتسو برزیلی، یک ورزش رزمی ژاپنی است که امتیاز گرفتن در آن بر اساس بی دفاع کردن حریف می‌باشد. نکته قابل توجه در این رشته فنونی است که بکار گرفته می‌شود. در واقع با استفاده از تکنیک‌های درست، افراد ضعیف‌تر می‌توانند بر افراد قدرتمند پیروز شوند. برخی این رشته را مشابه رشته‌هایی مانند تکواندو، کونگ فو و کاراته می‌دانند. اما باید متذکر شویم که ورزش جوجیتسو برزیلی طبق اصول گلاویز شدن پایه ریزی شده است. درجه ورزشکاران این رشته همانند ورزش کاراته بر اساس رنگ کمربند مشخص می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این رشته، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

قوانین مربوط به مسابقات جوجیتسو برزیلی

برای آگاهی از قوانین و مقررات مربوط به این مسابقات، ابتدا لازم است در مورد زمان بازی اطلاعاتی ارائه دهیم. زمان بازی جوجیتسو برزیلی، بین 10 تا 15 دقیقه متغیر است و قابل ذکر است که تمامی شرکت کنندگان در این نوع مسابقات بر اساس میزان وزن تقسیم بندی خواهند شد. امتیاز دهی در این بازی بر اساس ایجاد کنترل بر روی حریف و همچنین کشیدن پا صورت می‌گیرد. چنانچه شرکت کننده‌ای برای کسب امتیاز از حرکات ضربه‌ای و کلنجاری استفاده کند، بلافاصله از بازی حذف خواهد شد و حریف او به عنوان برنده معرفی می‌شود. 

 

قوانین مربوط به مسابقات جوجیتسو برزیلی

 

هدف اصلی ورزش جوجیتسو گریسی و جوجیتسو برزیلی چیست؟

بهره گیری از فنون قفل کننده حریف، یکی از اصلی‌ترین اهداف این نوع ورزش‌ها محسوب می‌شود. تکنیک‌هایی که در ورزش جوجیتسو گریسی، آموزش داده می‌شوند به صورتی طراحی شده‌اند که بتوان به راحتی از آنها در موقعیت‌های واقعی استفاده کرد. تفاوت اجرای فنون در مسابقات ورزشی و موقعیت‌های واقعی این است که در در موقعیت‌های واقعی شما با فردی روبرو هستید که احتمالا از تکنیک‌های این ورزش چیزی نمی‌داند. اما حریف شما در مسابقات، تمام فنون مربوط به ورزش جوجیتسو گریسی را به خوبی فرا گرفته است. همانطور که درگیر شدن با یک فرد بوکسور خطرناک به نظر می‌رسد، درگیری با فردی که تکنیک‌های ورزش جوجیتسو را به خوبی آموزش دیده است نیز خالی از خطر نیست. فنون این ورزش به صورتی طراحی شده‌اند که حتی یک فرد با قد کوتاه و وزن پایین نیز توانایی اجرای آن را داشته باشد. در واقع میزان قد و وزن فرد در این ورزش، عامل مهمی نیست.

 

تفاوت جوجیتسو گریسی و جوجیتسو برزیلی

بسیاری بر این باورند که تفاوت چندانی میان ورزش جوجیتسو گریسی و جوجیتسو برزیلی وجود ندارد. اما باید بگوییم که این تصور کاملا اشتباه می‌باشد. در واقع در ورزش جوجیتسو برزیلی، هدف اصلی مبارزه بر روی خاک ( رشته‌ ورزشی بر اساس تکنیک‌های گلاویزی) است. اما جوجیتسو گریسی یک نوع ورزش دفاع شخصی است و یادگیری آن برای زندگی شخصی ورزشکار نیز بسیار مفید می‌باشد. باید بیان کنیم که جوجیتسو گریسی زیر مجموعه ورزش جوجیتسو برزیلی است. بسیاری از مدارس در کشور ژاپن اقدام به آموزش این دو نوع ورزش کرده‌اند. دلیل این موضوع اهمیت بسیار آموزش دفاع شخصی در این کشور است.

در واقع ورزش جودو مدل اصلاح شده ورزش جوجیتسو برزیلی است که حرکات نامناسب و مرگبار از آن حذف شده است.

 

تفاوت جوجیتسو گریسی و جوجیتسو برزیلی

 

تفاوت تکنیکی در این دو ورزش

همانطور که در بالا اشاره کردیم، تکنیک‌هایی که در جوجیتسو برزیلی مورد استفاده قرار می‌گیرند، موجب قفل شدن مفاصل حریف آموزش دیده خواهند شد. در این  ورزش انتظار می‌رود حریفان شما از نحوه دفاع از خود به خوبی اطلاع داشته باشند. ورزشکاران در این رشته می‌بایست بر روی رقابت با فردی که هم سطح خودشان است، تمرکز کنند. اما تکنیک‌ها در جوجیتسو  گریسی، بر پایه استفاده در برابر حریف آموزش ندیده پایه گذاری شده است. در حقیقت تکنیک‌های ضربه‌ای در این رشته تا حد بسیاری خطرناک هستند. اما به این دلیل که تمرینات این ورزش در یک فضای غیر رقابتی انجام می‌شود، میزان آسیب  به حداقل خواهد رسید. 

 

کاربرد تکنیک‌ها 

حرکات در جوجیتسو گریسی در موقعیت‌های واقعی کاربرد بیشتری دارند. دلیل این موضوع این است که تصور می‌شود این تکنیک‌های دفاع شخصی می‌توانند در برابر افرادی با اندامی درشت‌تر و قوی‌تر مورد استفاده قرار گیرد. اما در مقابل فنون جوجیتسو برزیلی قرار دارد که برای رقابت و استفاده در مسابقات مناسب هستند. در این ورزش قوانین و مقرراتی برای محدود کردن حرکات خطرناک وجود دارد. به عنوان مثال در مسابقات جوجیتسو برزیلی، ورزشکار مجاز به استفاده از حرکات ضربه‌ای( مشت و لگد) نمی‌باشد.

 

جوجیتسو گریسی و برزیلی

بیشتر بدانید: ضربات جوجیتسو؛ هر آنچه که باید در این رابطه دانست

 

جوجیتسو گریسی بهتر است یا جوجیتسو برزیلی؟

جوجیتسو گریسی برای افرادی مناسب است که دارای اندامی کوچک هستند و امکان روبرویی با حریفان قوی برای آنها زیاد است. اما چنانچه قصد انجام این ورزش را به صورت حرفه‌ای دارید، بهتر است جوجیتسو برزیلی را انتخاب کنید. بسیاری بر این باورند که بهتر است که افراد به یادگیری تلفیقی از تکنیک‌های هر دو ورزش بپردازند. به این صورت که هم تکنیک‌های دفاع شخصی و هم تکنیک‌های مربوط به مسابقات را آموزش ببینند. در واقع عوامل ژنتیکی هم می‌تواند بر انتخاب یکی از این دو ورزش موثر باشد. به عنوان یک بازیکن در این رشته، می‌بایست تا حدی از توانایی بدنی بالایی برخوردار باشید. 

 

جوجیتسو گریسی بهتر است یا جوجیتسو برزیلی؟

 

نحوه پیشرفت در جوجیتسو برزیلی و گریسی

  1. حال که با نکات متمایز کننده این دو ورزش آشنا شدیم، لازم می‌دانیم دستورالعمل‌هایی جهت پیشرفت در این دو ورزش را به شما معرفی کنیم. 
  2. مدرسه‌ای مناسب برای آموزش جوجیتسو گریسی بیابید
  3. به دلیل اهمیت یادگیری اصولی جوجیتسو گریسی، توصیه می‌کنیم که یک مدرسه معتبر با مربی‌های آموزش دیده را شناسایی کنید.
  4. کناب‌های مربوط به این رشته‌های ورزشی را جستجو و بخوانید
  5. مطالعه کتاب‌هایی که در آن تکنیک‌های مربوط به جوجیتسو برزیلی، به درستی آموزش داده شده است، از اهمیت بالایی برخوردار است. این کتاب‌ها شامل هزاران عکس برای درک بهتر تکنیک‌ها می‌باشد. استفاده از این کتاب‌ها برای تکمیل آموزش بسیار مهم می‌باشد. یک مربی حرفه‌ای می‌بایست فرم مناسب برای هر حرکت را به شما آموزش دهد. 
  6. به مهارت‌های خود اعتماد نکنید 
  7. به این نکته توجه کنید که موقعیت‌های دفاع شخصی کاملا پیش بینی نشده هستند. در برخی از مواقع، تکنیک‌های شما به دلیل توانایی بالای حریف کار نمی‌کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود هرگز حریفان خود را دست کم نگیرید. به این نکته توجه کنید که احتمال وجود مهارتهای بالای دفاع شخصی در حریف شما وجود دارد.

 

شما هم می‌توانید نظر بدهید.

برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد شوید
مطالب مرتبط
راهنمای کمربند جوجیتسو
جوجیتسو

راهنمای کمربند جوجیتسو

  • 1401/10/05

این نوشته راهنمای کاملی از رنگ های کمربند جیو جیتسو برزیلی BJJ برای کودکان زیر 16 سال است. زمان...

سوالات متداول در خصوص جوجیتسو
جوجیتسو

سوالات متداول در خصوص جوجیتسو

  • 1401/11/01

اگر شما هم به تازگی قصد آموزش دفاع شخصی را گرفته اید احتمالا نام ورزشی به نام جوجیتسو به گوشتان خورد...

میزان کالری سوزانده شده در جوجیتسو
جوجیتسو

میزان کالری سوزانده شده در جوجیتسو

  • 1401/11/12

BJJ  یا جوجیتسوی برزیلی یک ورزش رزمی برای دفاع شخصی است که علاوه بر افزایش قدرت در تناسب اندام...

بهترین تمرینات برای جوجیتسو کاران
جوجیتسو

بهترین تمرینات برای جوجیتسو کاران

  • 1401/11/16

قدرت و آمادگی برای عملکرد در هر ورزشی و برای هر ورزشکاری بسیار مهم است. در جو جیتسوی برزیلی، تسلیم ش...

آیا جوجیتسو نیاز به محافظ دهان دارد؟
جوجیتسو

آیا جوجیتسو نیاز به محافظ دهان دارد؟

  • 1401/12/13

تا زمانی که در جوجیتسو ضربه آرنج رقیبتان به دهانتان برخورد نکرده متوجه نمی شوید که این ورزش می تواند...

بهترین ورزش ها برای گرم کردن در جوجیتسو
جوجیتسو

بهترین ورزش ها برای گرم کردن در جوجیتسو

  • 1401/12/20

اجازه دهید اول از همه یک چیز را کاملاً روشن کنیم ، گرم کردن   warm up - بخش مهمی از هر ورزش است...