فواید ورزش رزمی موی تای و تاثیر آن بر درمان تروما

فواید ورزش رزمی موی تای و تاثیر آن بر درمان تروما

ورزش رزمی موی تای یکی از باستانی ترین هنر های رزمی در دنیای امروز است. خوشبختانه ترکیب تمرینات ذهنی و جسمی در این رشته ورزشی باعث شده تا بتوانید در درمان بیماری های مختلف مثل تروما از آن بهره ببرید. برای آموزش دفاع شخصی میتوانید به بخش دوره ها مراجعه فرمایید.

 

ورزش موی تای چه سبکی است؟

موی تای، تای بوکس، بوکس تایلندی و مشت زنی تایلندی یکی از قدیمی ترین ورزش های رزمی در کشورهای میانمار، تایلند، مالزی و کامبوج بوده است. با توجه به شباهت بسیار زیاد این رشته ورزشی به کیک بوکسینگ، دارای تفاوت های زیادی هستند، برای مثال موی تای به هنر 8 اندام معروف می باشد و بر خلاف کیک بوکسینگ که در آن فقط از ضربه های مشت و پا استفاده می شود در موی تای از مشت، پا، آرنج، زانو و ساق پا برای ضربه زدن استفاده می کنند. 

با توجه به اینکه تکنیک و حرکات زیادی در این رشته ورزشی وجود دارد اما برای ساختن یک قهرمان از خودتان باید بسیار تمرین کنید تا بتوانید هارت لازم برای انجام هر کدام از حرکات و تکنیک ها را به دست بیاورید.
 نباید فراموش کنیم که موی تای به عنوان یکی از خشن و سخت ترین رشته های ورزشی رزمی در دنیا است که مسابقات آن به صورت فول کنتاکت در رینگ انجام می شود.

 

ورزش موی تای چه سبکی است؟

بیشتر بدانید: موی بوران؛ یکی از هنر های رزمی تایلند

 

علت محبوبیت موی تای

این ورزش به 9 دلیل بسیار در میان ورزشکاران محبوب است :

  1. به عنوان یکی از گسترده ترین هنر های رزمی در دنیا شناخته شده است.
  2. امکان استفاده از تمامی سلاح های موجود در بدن انسان را برای فرد فراهم می کند. (منظور اعضای بدن است)
  3. یادگیری آن بسیار ساده و آسان است در نتیجه برای تمامی گروه های سنی و افراد مناسب است.
  4. به عنوان یک ورزش دفاع شخصی شناخته شده است؛ یعنی این اعتماد به نفس را به شما می دهد تا بتوانید در موقعیت های مختلف از خود دفاع کنید.
  5. شامل دو دسته تمرین هوازی و بی هوازی است.
  6. با این ورزش بیش تر از 1000 کالری در هر ساعت بسوزانید.
  7. باعث تقویت روح و ذهن می شود.
  8. یکی از پایه های کلیدی ورزش MMA است.
  9. باعث افزایش کیفیت زندگی می شود.

 

علت محبوبیت موی تای

بیشتر بدانید: تاریخچه و چگونگی انجام ورزش کرابی کرابونگ

 

تاریخچه ورزش موی تای در ایران 

درست از اواخر سال 1368 ورزش موی تای در ایران به روش اروپایی توسط استادان به نام آن زمان در تهران به ورزشکاران آموزش داده شد. با توجه به عدم رسمیت داشتن این ورزش در ایران، برگزاری کلاس های تای بوکس با چالش های زیادی رو به رو بوده است. خوشبختانه در در اواخر سال 1377 یعنی 9 سال بعد از آغاز کلاس های آموزشی این ورزش در تهران، گفت وگو های رسمی تری با رییس فدراسیون ورزش های رزمی برای به رسمیت شناختن هنرهای رزمی خاص برگزار شد.
از مرداد ماه سال 1378 موی تای یکی از ورزش های قانونی ایران محسوب شده و تیم رسمی تای بوکس تشکیل شد. خوشبختانه ما توانستیم در این رشته بدرخشیم و جام و مدال های زیادی نیز به دست بیاوریم.

 

فواید ورزش موی تای

هنر رزمی باستانی موی تای و یا همان تای بوکس به علت سادگی، کارایی بالا و قدرت فوق العاده اش توانسته خودش را در دل بسیاری از ورزشکاران جای دهد. این ورزش ترکیبی از سمفونی لگد، زانو، آرنج، مشت است که می تواند لذتی بی نهایت را به ورزشکار هدیه دهند.
فواید موی تای به دو دسته فیزیکی و روانی تقسیم بندی می شوند.

 

فواید ورزش موی تای

بیشتر بدانید: تاریخچه موی تای

 

فواید فیزیکی تای بوکس

  • درشت شدن هیکل: با توجه به تمرینات این رشته ورزشی، درصد چربی بدن پایین می آید و اگر شما موی تای را به طور پیوسته ادامه دهید باعث آزاد شدن هورمون توکسین در بدنتان می شود.
  • مناسب برای قلب و عروق: تمرینات هوازی و بی هوازی تای بوکس بر روی عملکرد سیستم قلبی عروقی بدن تاثیر مثبتی می گذارند و باعث جلوگیری از ایجاد بیماری های مختلف می شود.
  • افزایش قدرت بدنی: با توجه به ضربات رفت و برگشتی که در موی تای وجود دارد، باعث تقویت عضلات و افزایش قدرت بدنی فرد می شود.
  • تقویت مفاصل
  • بالا بردن ایمنی بدن در برابر بیماری های مختلف

 

فواید روانی موی تای بر روی بدن

  • کاهش میزان استرس 
  • افزایش شجاعت
  • ایجاد نظم و انضباط در تمامی ابعاد زندگی فرد ورزشکار 
  • تقویت هوش و حافظه

 

سخت ترین تمرینات موی تای

ورزش موی تای دارای سخت ترین نوع تمرینات می باشد. تمرینات این ورزش دسته بندی های مختلفی دارند، که شامل تمرینات ذهنی هم می شوند. برای یاد گیری این ورزش حتما نیازی به باشگاه رفتن ندارید می توانید در منزل این ورزش جذاب را یاد بگیرید. همچنین برای راحتی شما عزیزان در قسمت فروشگاه رزمی می توانید وسایل مورد نیاز خود را تهیه کنید.
تکنیک و تمرینات مشت در موی تای کاملا محدود می باشند و در این رشته ورزشی از مشت صاف، ضربدری، قلاب، تاشو، بیل و چوب پنبه استفاده می کنند. ضربات پا و زانو هم به روش خاصی انجام می گیرند که در این مقاله قصد نداریم به صورت کاملا تخصصی هر کدام از حرکات اصلی و مهم موی تای را بررسی کنیم.

 

سخت ترین تمرینات موی تای

بیشتر بدانید: موی تای و مزایای آن

 

تاثیر ورزش رزمی موی تای در درمان تروما

تروما یک کلمه یونانی به معنای زخم و جراحت است. کمی عمیق تر شویم، تروما تمامی مکانیسم های امنیتی بدن شخص را از بین برده و حس نا امنی زیادی به شخص می دهد. ما همیشه با انواع مختلفی از تروما سر و کار داریم که بیش تر آن ها سطحی بوده و بعد از مدتی درمان می شوند. اما برخی از آن ها اثرات جبران ناپذیری بر روی زندگی شخصی فرد باقی می گذارند.
ورزش رزمی موی تای برای درمان تروما روحی گزینه کاملا مناسبی است. در نگاه اول این ورزش بسیار سخت و خشن به نظر می رسد ولی اصلا اینطور نیست. قواعد و اصول ورزش موی تای دقیقا شرایطی را برای فرد ایجاد می کند که برای درمان تروما روحی و گاها جسمی نیاز است. 
با انتخاب ورزش موی تای به عنوان یک درمان کم هزینه و بدون عوارض البته در کنار مشاوره دقیق یک فرد کاربلد بهترین مسیر درمانی را طی کنید. البته پیشنهاد می کنیم اگر بیماری شما بسیار حاد می باشد بهتر است قبل از هر چیزی به پزشک روانشناس مراجعه کرده و بعد به سراغ ورزش بیایید.

 

تاثیر ورزش رزمی موی تای در درمان تروما

بیشتر بدانید: هشت مورد از صدمات موی تای

 

جمع بندی
ما با عشق و تخصص در کنار شما هستیم تا بتوانیم به قوی تر شدن و بالا بردن کیفیت زندگی شما کمک بزرگی کنیم. ایجاد چنین فضایی در بستر وب باعث ارتباط راحت تر ما و شما شده است. زیرا می توانید در هر نقطه ای از دنیا که باشید از آموزش های آنلاین که توسط یکی از حرفه ای ترین های دنیای هنر های رزمی تهیه شده بهره ببرید. آقای احسان دیبازر به این عقیده هستند که ورزش های رزمی در صورت آموزش درست حال انسان را بهتر خواهند کرد. در نتیجه فقط یک قدم کوچک برای داشتن حالی بهتر نیاز دارید.
 

شما هم می‌توانید نظر بدهید.

برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد شوید
مطالب مرتبط
آیا انجام ورزش رزمی خطرناک است؟
ورزش های رزمی

آیا انجام ورزش رزمی خطرناک است؟

  • 1401/10/07

مانند هر ورزش دیگری هنرهای رزمی نیز خطر آسیب دیدگی را دارد. اما سوال اساسی این است که ورزش های رزمی...

چطور در مبارزه بر ترس غلبه کنید؟
ورزش های رزمی

چطور در مبارزه بر ترس غلبه کنید؟

  • 1401/09/30

وقتی نیمه شب در خیابان هستید و با موقعتی مواجه می شوید که مجبور به مبارزه میشوید طبیعی است که در ابت...

تفاوت کیک بوکس و موی تای
ورزش های رزمی

تفاوت کیک بوکس و موی تای

  • 1401/02/27

در مورد قدمت این دو رشته رزمی نظرهای مختلفی وجود داره بعضی منابع قدمت کیک بوکسینگ رو دو هزار سال و ا...

فواید ورزش رزمی موی تای و تاثیر آن بر درمان تروما
ورزش های رزمی

فواید ورزش رزمی موی تای و تاثیر آن بر درمان تروما

  • 1401/07/20

ورزش رزمی موی تای یکی از باستانی ترین هنر های رزمی در دنیای امروز است. خوشبختانه ترکیب تمرینات ذهنی...

آموزش ورزش های رزمی در خانه
ورزش های رزمی

آموزش ورزش های رزمی در خانه

  • 1401/08/29

به لطف فضای مجازی و تکنولوژی‌های جدید، این روزها دریافت اطلاعات و حتی کسب مهارت‌ها بسیار آ...

تمرینات مستقیم با استادان حرفه‌ای ورزش های رزمی
ورزش های رزمی

تمرینات مستقیم با استادان حرفه‌ای ورزش های رزمی

  • 1401/09/02

بدون اغراق می‌توان گفت اگر تنها یک جا، صرف هزینه برای کلاس‌های خصوصی ارزش داشته باشد، آن آ...