ترس در دفاع شخصی دوست و همراهی دلسوز و وفادار

ترس در دفاع شخصی دوست و همراهی دلسوز و وفادار

ترس یکی از مکانیزم‌های دفاعی بدن است که همگی ما آن را تجربه کرده‌ایم. هر فرد ممکن است روشی ویژه را برای مبارزه با ترس خود انتخاب کند، مانند شرکت در دوره‌های آموزش دفاع شخصی. اما ترس در دفاع شخصی نیز خود را بروز می‌دهد. در واقع شما حتی اگر بهترین رزمی کار کشور باشید و در زمینه دفاع شخصی نیز سال‌ها تجربه داشته باشید، باز هم احتمالاً با قرار گرفتن در یک دعوای خیابانی دچار تشویش و ترس خواهید شد. سؤال اینجاست که با این ترس نابهنگام چه باید کرد؟ چه راهکاری برای حذف دائمی آن وجود دارد و یا آیا اصلاً باید آن را به طور کلی نابود کرد؟ در ادامه همراه ما باشید تا پاسخ تمام این سؤالات را بررسی کنیم.

 

 

ترس در دفاع شخصی را به رسمیت بشناسید

از شما می‌خواهیم همین لحظه چشمان خود را ببندید و پراسترس‌ترین موقعیت ممکن را تصور کنید، موقعیتی که حسابی شما را مضطرب می‌سازد. اکنون چه احساسی در بدن خود دارید؟ این احساس تنها در اثر تصورات شما ایجاد شده است. بدون شک با حضور فیزیکی در یک شرایط پرتنش مانند یک دعوای خیابانی یا مواجهه با مهاجمان، این احساس ترس پررنگ‌تر هم می‌شود. دستان شما می‌لرزند و حس می‌کنید زانوهایتان توان نگه داشتن پاهایتان را ندارند. ضربان قلبتان تندتر و تندتر می‌شود. تنفس‌تان بریده بریده و سریع می‌شود. عرق می‌کنید و ... غلبه بر ترس در دفاع شخصی به معنای از بین بردن این علائم نیست. زیرا باید بدانید تمام این احساسات و اتفاقاتی که هنگام خطر در بدن شما رخ می‌دهند کاملاً طبیعی و حتی لازم هستند. 

بدن انسان از آنچه فکر می‌کنید باهوش‌تر است و طوری طراحی شده که فرد را در شرایط بحرانی زنده نگه دارد. ترس یکی از مکانیزم‌هایی است که در همین راستا عمل می‌کند و از دیرباز یک ابزار کارآمد برای نجات یافتن انسان از خطر بوده است. هر یک از علائمی که گفته شد، انسان را از بروز خطر مطلع می‌سازند و به دنبال آن بدن او را برای محافظت بیشتر از خود، آماده می‌کنند. به این ترتیب حالا می‌دانید ترس در دعوا یا هر موقعیت خطرناک دیگر، نه تنها عاملی مزاحم و بازدارنده نیست، بلکه یاری بخش شماست.

 

ترس در دفاع شخصی را به رسمیت بشناسید

بیشتر بدانید: آموزش دفاع شخصی بانوان کافیست باور کنید زنی قوی هستید

 

ترس در دفاع شخصی چه جایگاهی دارد؟

اگر فکر می‌کنید خرید پکیج دفاع شخصی و آموزش حرفه‌ای دفاع شخصی باعث می‌شود در شرایط خطرناک هیچ ترسی نداشته باشید، اشتباه می‌کنید. زیرا همان‌طور که در بخش قبل توضیح داده شد، ترس مکانیزم بدن شماست و در هر صورت مقداری از آن همراه‌تان خواهد بود. اما مهم این است که این ترس بازدارنده نباشد. دفاع شخصی کمک می‌کند در شرایط خطر بتوانید حد معقول ترس را تجربه کنید و از آن برای نجات خود استفاده نمایید.

 

ترفندهای غلبه بر ترس در دفاع شخص

یکی از مواردی که در کلاس‌های آموزش دفاع شخصی می‌آموزید، غلبه به ترس از دعوا و شرایط خطر است. منظور از غلبه، کنترل ترس است نه نابود کردن آن. از جمله ترفندهایی که به شما کمک می‌کند از ترس خود استفاده مثبتی داشته باشید موارد زیر هستند.

 

ترفندهای غلبه بر ترس در دفاع شخص

 

1- به ترس‌تان به چشم یک دوست نگاه کنید

همان‌طور که اشاره کردیم ترس برای زنده ماندن شما در شرایط بحرانی ضروری است. در واقع تمام علائمی که با بروز ترس در بدن شما رخ می‌دهند، در راستای بالا بردن آستانه درد و تحمل شما هستند تا بتوانید بیشتر دوام بیاورید. این یکی از نکات مهم و آموزنده درباره ترس در دفاع شخصی به شمار می‌رود. با بروز ترس، ترشح آدرنالین در بدن افزایش می‌یابد و به این ترتیب شما قدرت و تحملی بالاتر از حد انتظار خود به دست می‌آورید. اما به این شرط که بتوانید از آن در جهت محافظت از خود استفاده کنید. با این حساب اگر کمی دقیق‌تر نگاه کنیم، ترس دشمن شما نیست، بلکه دوستی وفادار و همراه است.

 

2- مطمئن باشید طرف مقابل شما نیز ترس را تجربه می‌کند

اگر به این موضوع فکر کنید که طرف مقابل شما نیز درست شبیه خودتان دچار ترس شده و احتمالاً ضربان قلبش بالا رفته یا عرق کرده است، کمی آرام‌تر می‌شوید. 

 

مطمئن باشید طرف مقابل شما نیز ترس را تجربه می‌کند

 

3- تنفس‌تان را کنترل کنید


یکی از ترفندهای غلبه بر ترس در دفاع شخصی، کنترل تنفس است. اگر نمی‌خواهید ترس شما یک ترس بازدارنده باشد، باید بتوانید روی نفس‌های خود کنترل داشته باشید و این کار با دم و بازدم‌های عمیق و طولانی امکان پذیر است. از بینی خود هوا را به آرامی به داخل ریه‌ها بفرستید، چند ثانیه مکث کنید و سپس با یک بازدم عمیق هوا را خارج نمایید. این کار را چندبار انجام دهید.

 

4- تصورات روشنی بسازید

یک راه دیگر کنترل ترس در دفاع شخصی استفاده از قدرت تصویرسازی است. به این شکل که هنگام مواجهه با مهاجم، تجسمی کاملاً روشن از فرارتان داشته باشید و در کنار آن زخمی شدن را نیز به عنوان بهای این فرار و در واقع بهای رهایی و امنیت بپذیرید. در این صورت کمی آرام‌تر خواهید شد و می‌توانید بهتر عمل کنید.

 

تصورات روشنی بسازید

 

5- شرایط پراسترس را تمرین کنید

اگر می‌خواهید در مواجهه با یک موقعیت خطرناک، به یکباره از ترس فلج نشوید، باید از قبل خود را با استرس عجین کرده باشید. شرکت در دوره‌های آموزش دفاع شخصی و مبارزات رزمی حرفه‌ای می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

ترس در دفاع شخصی به عنوان یک دوست و همراه دلسوز تلقی می‌شود که پذیرش آن می‌تواند کل معادلات یک دعوای خیابانی یا مزاحمت را تغییر دهد. آموزش دفاع شخصی برای دعوا یا هر شرایط خطرناک دیگری است که ممکن است هر کدام از ما در آن قرار بگیریم. هر چند دوره‌های رزمی متعددی برای یادگیری وجود دارد. اما دفاع شخصی هنری است که ذهن شما را نیز آماده محافظت و مراقبت از خود می‌کند. این همان چیزی است که برای شجاع بودن به آن نیاز دارید.
 

شما هم می‌توانید نظر بدهید.

برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد شوید
مطالب مرتبط
تکنیک بیهوشی در دفاع شخصی
دفاع شخصی

تکنیک بیهوشی در دفاع شخصی

  • 1401/07/27

قبل از اینکه مختصر راجب یکی از تکنیک های کاربردی بیهوش کردن حریف و یا مهاجم صحبت کنم یه نقل قول از ه...

یادگیری دفاع شخصی چقدر طول میکشد؟
دفاع شخصی

یادگیری دفاع شخصی چقدر طول میکشد؟

  • 1401/10/10

حتی در دنیای مدرن و عمدتاً ایمن، دانستن اینکه چگونه از خود دفاع کنید یک مهارت مهم است. در سال های اخ...

بهترین مربی دفاع شخصی در تهران کیست؟
دفاع شخصی

بهترین مربی دفاع شخصی در تهران کیست؟

  • 1402/03/16

بهترین مربی دفاع شخصی در تهران شخصی است که همه دوره های رزمی مربوط به دفاع شخصی را در مراکز معتبر گذ...

وسایل دفاع از خود در منزل
دفاع شخصی

وسایل دفاع از خود در منزل

  • 1401/11/19

هدف هر فردی داشتن یک خانه امن است. اما برای امنیت خانه ضروری است که برخی وسایل امنیتی و کاربردی در د...

پیروزی در یک مبارزه خیابانی
دفاع شخصی

پیروزی در یک مبارزه خیابانی

  • 1401/09/16

تلاش برای نشان دادن توانایی و قدرت و شروع درگیری در خیابان اغلب از سوی جوانان دیده می شود. به خصوص آ...

بهترین مربی دفاع شخصی کیست؟
دفاع شخصی

بهترین مربی دفاع شخصی کیست؟

  • 1401/09/05

دنیای این روزها به همه ما ثابت کرده است که باید خودمان مراقب لحظه‌های خوب و بد زندگی‌مان ب...