آیا کیک بوکسینگ خطرناک است

آیا کیک بوکسینگ خطرناک است

کیک بوکسینگ، یک ورزش هیجان‌انگیز و پرطرفدار است که در سال‌های اخیر به شدت جذابیت یافته است. اما یک سوال مهم همواره مورد توجه بسیاری از افراد بوده و هست: " آیا کیک بوکسینگ خطرناک است؟" در این مقاله، به بررسی این سوال و ارائه اطلاعات جامع و دقیق در این زمینه می‌پردازیم.

 

آیا کیک بوکسینگ خطرناک است؟

بیشتر بدانید: راهنمای جامع آموزش کیک بوکسینگ در خانه

 

کیک بوکسینگ یک ورزش رزمی سخت است که اجازه استفاده از ضربات و مشت را می دهد. بر خلاف موی تای، استفاده از آرنج و زانو در این ورزش ممنوع است. مبارزات معمولاً بین 3 تا 10 راند است که هر راند 2 تا 3 دقیقه طول می کشد و بین راندها 1 دقیقه اجازه استراحت داده می شود. اعلام نتیجه مبارزات یا توسط تعدادی داور تعیین می شود که بر اساس عملکرد مبارزان در هر راند به آنها امتیاز می دهند، یا زمانی که یک مبارز، ناک اوت می شود. این بود خلاصه ای از ورزش کیک بوکسینگ.

 

آیا کیک بوکسینگ خطرناک است؟ آسیب های رایج در کیک بوکسینگ

آیا کیک بوکسینگ خطرناک است؟ در ابتدای این مبحث نتایج یک مطالعه تحقیقی را برای شما ذکر می کنیم که توسط دانشکده پزشکی و علوم کاربردی دانشگاه مرکزی کوئینزلند استرالیا انجام شده است. طبق این مطالعه انجام شده، شایع ترین ناحیه بدن که در کیک بوکسینگ آسیب می بیند، سر است که 57.8 درصد از آسیب های ثبت شده را به خود اختصاص داده و ناحیه اندام تحتانی که حدود 26.1 درصد است. میزان مصدومیت نیز در این ورزش بسیار بالا بود. از 1000 مواجهه ورزشی (یعنی مسابقات یا تمریناتی که در آن احتمال آسیب وجود داشت) 390.1 منجر به آسیب شد. این مطالعه همچنین انواع آسیب را مورد بررسی قرار داد. شایع ترین نوع آسیب، پارگی با 6/70 درصد و شکستگی (6/20 درصد) بود. جنگجویان شکست خورده 3.5 برابر بیشتر از جنگجویان پیروز احتمال آسیب دیدگی داشتند. جنگجویان حرفه ای 2.5 برابر بیشتر از جنگجویان آماتور مجروح می شوند.

 

آیا کیک بوکسینگ باعث آسیب مغزی می شود؟

بیشتر بدانید: تاثیر کیک بوکسینگ در دفاع از خود

 

آیا کیک بوکسینگ باعث آسیب مغزی می شود؟

در ابتدای مبحث آیا کیک بوکسینگ خطرناک است؟ گفتیم که طبق نتایج یک مطالعه، بیشترین ناحیه آسیب دیده در بدن در ورزش کیک بوکسینگ، سر است. جالب است بدانید که از 390 آسیب وارد شده به سر، یک مورد منجر به ضربه مغزی شده بود. با توجه به اینکه از 1000 مواجهه ورزش کیک بوکسینگ، کمی بیش از 4 مورد منجر به ناک اوت یا ناک اوت فنی شده است (به ترتیب 2.15 و 2.05) این تعداد ممکن است در واقع بیشتر از این باشد. به احتمال زیاد بخش قابل توجهی از این ناک اوت ها در نتیجه ضربه مغزی بوده است. با توجه به تعداد بالای آسیب های سر و ناک اوت های گزارش شده در این مطالعه، بدیهی است که ضربه ای که به سر در کیک بوکسینگ وارد می‌شود، می‌تواند منجر به آسیب مغزی شود.

 

فواید کیک بوکسینگ

علیرغم وجود خطرات کیک بوکسینگ، این ورزش مهیج اثرات مفید زیادی برای بدن انسان دارد.

  • تقویت فیزیکی: کیک بوکسینگ یک ورزش فیزیکی فوق‌العاده است که به تقویت عضلات، افزایش استقامت و بهبود کارایی قلب و ریه‌ها کمک می‌کند. با انجام تمرینات متعدد کیک بوکسینگ، شما می‌توانید به تناسب اندام و سلامت عمومی دست یابید.
  • هماهنگی: ترکیبات مشت و لگد در کیک بوکسینگ نیاز به هماهنگی فیزیکی بالایی دارد. تنها پس از تمرین مکرر است که ورزشکار متوجه خواهد شد که ارتباط ذهن و بدن او بعد از چندین ماه تمرین واقعاً بهبود یافته است.
  • افزایش روحیه: یکی از جذابیت‌های کیک بوکسینگ، افزایش اندوفین‌ها (هورمون‌های خوشحالی) در بدن است. این ورزش می‌تواند بهبود حالت مزاج، کاهش استرس و افزایش انگیزه را به ارمغان بیاورد.
  • قوی شدن عضلات: مشت زدن به کیسه سنگین و کار با پد نوعی تمرین مقاومتی است که تمام عضلات بدن را رشد می دهد. زدن یک مشت محکم روی یک کیسه سنگین نیازمند این است که بدن نیروی زیادی تولید کند و کل بدن درگیر باشد. نیرو از زمین به بالا تولید می‌شود. یعنی نیرو از مچ پا به زانو منتقل شده و از زانو به ران ها و از ران ها به مرکز بدن، از مرکز به سینه، از سینه به شانه ها، از شانه به ساعد و در نهایت نیروی مرکب از طریق مشت به مبارز منتقل می‌شود. بنابراین قدرتمندترین پانچرها می‌توانند تمام بدن خود را به هم متصل کرده و نیرو را از هر قسمت بدن به یک پانچ هدایت کنند.
  • کاهش چربی: کیک بوکسینگ یک تمرین شگفت انگیز است و کالری قابل توجهی می سوزاند. طبق یک مطالعه، برای یک فرد 185 پوندی، یک ساعت کیک بوکسینگ بیش از 880 کالری می سوزاند. پس کیک بوکسینگ همراه با یک رژیم غذایی کنترل شده کالری، راهی عالی برای سوزاندن کالری بدن است.

 

فواید و خطرات کیک بوکسینگ

بیشتر بدانید: بوکس یا کیک بوکس کدام بهتر است؟

 

خطرات کیک بوکسینگ

کیک بوکسینگ یک ورزش تماسی است و به این ترتیب، درجاتی از خطرات مرتبط با آن وجود دارد. همانطور که در بالا اشاره کردیم، کیک بوکسینگ به آسیب دیدگی در بیش از یک سوم مسابقات منجر شد. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که در صورت تمرین کیک بوکسینگ، لازم نیست حتما با حریف مسابقه دهید. بلکه شما می توانید تمام تمرینات کیک بوکسینگ را بدون رویارویی با حریف واقعی انجام دهید. شما می توانید طناب بزنید، کیسه سنگین را بکوبید و به پدها ضربه بزنید و همچنان از مزایای فیزیکی کیک بوکسینگ با احتمال کمتری برای آسیب دیدگی بهره مند شوید.

 

نتیجه‌گیری: آیا کیک بوکسینگ خطرناک است؟ آیا کیک بوکسینگ خوب است؟

در انتهای مطلب آیا کیک بوکسینگ خطرناک است؟ باید بگوییم که کیک بوکسینگ یک ورزش رزمی بسیار مؤثر است که نه تنها کاربرد فوق‌العاده‌ای در سناریوی دفاع شخصی دارد، بلکه یک تمرین عالی برای افزایش و حفظ قدرت، هماهنگی و انعطاف‌پذیری شما فراهم می‌کند. کیک بوکسینگ هم تکنیک‌های مبارزه تهاجمی و هم دفاعی را آموزش می‌دهد. اسپارینگ در کیک بوکسینگ (شکلی از مبارزه دو نفره با یک شریک تمرینی) با درجه ای از خطر همراه است و می تواند منجر به آسیب شود. با این حال، اسپارینگ عنصر اجباری این ورزش نیست. شما بدون نیاز به مقابله با حریف زنده می توانید این ورزش را انجام دهید. پس اگرچه کیک بوکسینگ می‌تواند یک ورزش فوق‌العاده برای تقویت فیزیکی و افزایش روحیه باشد، اما به شرط رعایت نکات ایمنی و انجام صحیح تمرینات آموزشی و انتخاب مربی مناسب. در این صورت است که می‌توانید لذت بردن از این ورزش را بدون هیچگونه مشکلی تجربه کنید.

شما هم می‌توانید نظر بدهید.

برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد شوید
مطالب مرتبط
تاثیر کیک بوکسینگ در دفاع از خود
کیک بوکس

تاثیر کیک بوکسینگ در دفاع از خود

  • 1401/10/26

افرادی که کیک بوکسینگ را درمیان سایر ورزش های رزمی انتخاب می کنند به این فکر می کنند که آیا کیک بوکس...

همه چیز درباره کیک بوکسینگ 
کیک بوکس

همه چیز درباره کیک بوکسینگ 

  • 1401/10/03

کیک بوکسینگ که به عنوان ورزشی مشابه به کاراته نیز شناخته می شود، ورزشی پر برخورد است که با ضربات مشا...

آشنایی با ورزش کیک بوکسینگ
کیک بوکس

آشنایی با ورزش کیک بوکسینگ

  • 1401/12/28

کیک بوکسینگ یک هنر رزمی با تماس کامل است که در تایلند به شکل اولیه به نام موی تای سرچشمه گرفته است....

راهنمای جامع آموزش کیک بوکسینگ در خانه
کیک بوکس

راهنمای جامع آموزش کیک بوکسینگ در خانه

  • 1402/09/12

به دنیای جذاب آموزش کیک بوکسینگ در خانه خوش آمدید. آیا تا به حال فکر کرده‌اید چگونه م...

آیا کیک بوکسینگ خطرناک است
کیک بوکس

آیا کیک بوکسینگ خطرناک است

  • 1402/10/11

کیک بوکسینگ، یک ورزش هیجان‌انگیز و پرطرفدار است که در سال‌های اخیر به شدت جذابیت یافته است...