آموزش دفاع شخصی در برابر چاقو

آموزش دفاع شخصی در برابر چاقو

ممکن است برخی از شما تا بحال با مزاحمت‌های خیابانی گوناگون روبرو شده باشید. اما مزاحمت با چاقو داستانی کاملاً متفاوت دارد. به همین دلیل است که آموزش دفاع شخصی در برابر چاقو اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. گاهی چاقو در دست مهاجم می‌تواند به مثابه یک بمب باشد که چاشنی آن در اختیار فردی بدون منطق قرار گرفته است. به همین دلیل هر واکنش کوچک کلامی یا رفتاری نسبت به این مهاجم، ممکن است حکم مرگ یا زندگی را داشته باشد.
 
در دوره‌های آموزش دفاع شخصی در برابر چاقو اصولی را می‌آموزید که این موقعیت‌های خطرناک و رعب‌آور را تا حدی برای شما شبیه سازی می‌کند تا در مواقع لزوم بتوانید با کنترل و آگاهی بیشتر از سلامتی خود و عزیزانتان حفاظت کنید.

 

چاقو می‌تواند از اسلحه نیز خطرناک‌تر باشد

  متأسفانه چاقو سلاحی است که به آسانی یافت می‌شود. حتی یک نوجوان 14-15 ساله نیز می‌تواند به راحتی چنین سلاحی را در اختیار داشته و همراه خود به همه جا ببرد. این یکی از بزرگ‌ترین معایب چاقو نسبت به اسلحه است که لزوم آموزش دفاع شخصی در برابر چاقو را روشن می‌سازد. به همین دلیل باید هنگام مواجهه با افراد مهاجم حتماً در نظر داشته باشید که هر لحظه ممکن است یک چاقو را از جیب خود بیرون بیاورند.

 

چاقو می‌تواند از اسلحه نیز خطرناک‌تر باشد

 

مهم‌ترین اصل آموزش دفاع شخصی در مقابل چاقو

هنگامی که صحبت از آموزش دفاع شخصی چاقو می‌شود، احتمالاً شما پیش از همه به فکر ضربات و تکنیک‌های مناسب برای مقابله با مهاجم می‌افتید. اما مهم‌ترین اصل آموزش دفاع شخصی در برابر چاقو، اتفاقاً دوری از هرگونه برخورد فیزیکی است. هنگامی که با مهاجمی روبرو می‌شوید که یک چاقو را به سمت شما گرفته است، ابتدا باید فکر کنید چگونه می‌توانید بدون درگیری و تنش از این مخمصه رها شوید.
اولین قدم دفاع شخصی در چاقو این است متوجه شوید با چه کسی طرف هستید. آیا این مهاجم یک دزد است و تنها اموال و وسیله‌های گران قیمت شما را می‌خواهد؟ در این صورت شانس به شما رو کرده است! اصول آموزش دفاع شخصی در برابر چاقو به شما می‌گوید همان ابتدا آنچه را مهاجم از شما می‌خواهد در اختیارش قرار دهید تا رهایتان کند. اما اگر با فردی روبرو هستید که ثبات روانی ندارد یا تحت تأثیر مواد مخدر و الکل است، کار کمی سخت می‌شود. با این حال به طور کاملاً محتاطانه سعی کنید او را آرام سازید. در غیر اینصورت مجبور هستید به سراغ مراحل بعد آموزش دفاع شخصی مقابل چاقو بروید.

 

مهم‌ترین اصل آموزش دفاع شخصی در مقابل چاقو

 

فرار کردن، دومین روش دفاع شخصی در برابر چاقو

در کلاس‌های آموزش دفاع شخصی در برابر چاقو، نکته مهمی که به شما تأکید می‌شود، اهمیت فرار کردن است. شک نداشته باشید در چنین شرایطی فرار کردن نه تنها نشان دهنده ترسو بودن شما نیست بلکه نشان از شجاعت شما دارد. پس از هیچ موقعیتی برای فرار کردن به سادگی عبور نکنید. گاهی مجبور هستید خودتان چنین موقعیتی برای خود بسازید. در واقع اغلب تکنیک‌ها و حتی ضرباتی که در دفاع شخصی به شما آموزش داده می‌شوند نیز با این هدف هستند که فضا و فرصتی برای فرار در اختیار شما قرار دهند.

 

با این تکنیک‌ها برای خود فرصت فرار بخرید

بخشی از آموزش دفاع شخصی در برابر چاقو شامل تکنیک‌ها و فنونی است که کمک می‌کنند برای لحظاتی مهاجم از شما غافل شود و یا به هر طریقی دیگر فرصتی برای فرار کردن پیدا کنید. برخی از این تکنیک‌ها در ادامه آورده شده‌اند.

 

با این تکنیک‌ها برای خود فرصت فرار بخرید

 

1- وسیله‌ای را به سمت مهاجم پرتاب کنید

یک تکنیک دفاع شخصی در برابر ضربات چاقو پرت کردن حواس مهاجم است. اگر کوله پشتی یا هر وسیله دیگری به همراه دارید می‌توانید آن را به سمت مهاجم پرت کنید و سپس خودتان با سرعت موقعیت را ترک نمایید. هر عمل دیگری که باعث پرت شدن حواس مهاجم شود نیز در این شرایط کمک کننده خواهد بود.

 

2- آموزش دفاع شخصی در برابر چاقو با حمله به نقاط حساس

برخی نقاط بدن مانند چشم‌ها حساس‌تر از دیگر نقاط هستند. با فشار دادن انگشتان خود به این ناحیه از صورت می‌توانید برای خود وقت بخرید. همچنین می‌توانید با آرنج یا ساعد خود و با تمام قدرت به گردن مهاجم ضربه وارد کنید. حالا فرصت دارید تا از او دور شوید. این یک تکنیک اختصاصی دفاع شخصی چاقو به شکم محسوب می‌شود. ضربه پا به کشاله ران نیز یکی از بهترین تکنیک‌ها برای از پا انداختن مهاجم مرد است. 

 

3- چاقو را از دست مهاجم بیندازید

این آخرین راه برای فرار کردن است. اگر هر یک از روش‌های قبل کمک کننده نبودند، باید به سراغ تکنیک بعدی آموزش دفاع شخصی در برابر چاقو بروید و آن انداختن چاقو از دست مهاجم است. بهترین راه این است که با یک وسیله بلند مانند چوب به دست مهاجم ضربه بزنید تا چاقو از دستش بیفتد. اگر مهاجم به سمت شما حمله‌ور شده است سریعاً مچ دست او را بگیرید یا ضمن ضربه زدن به دستی که چاقو در آن است، به صورت یا زیر گلوی فرد ضربه‌ای محکم وارد کنید. در نهایت اگر موفق به گرفتن یا انداختن چاقو شدید، آن را به نقطه‌ای دور پرتاب کرده و فرار کنید.  

 

چاقو را از دست مهاجم بیندازید

 

4- فراموش نکنید کمک بگیرید

فریاد زدن و کمک خواستن از دیگران می‌تواند یکی از نکات مهم آموزش دفاع شخصی در برابر چاقو باشد. گاهی حتی اگر تنها یک نفر صدای شما را بشنود و به کمک شما بیاید، ممکن است مهاجم به خودی خود موقعیت را ترک کرده و لازم نباشد هیچ یک از تکنیک‌های بالا را انجام دهید. به یاد داشته باشید، ترس و نگرانی در چنین شرایطی طبیعی است. اما نباید اجازه دهید باعث فلج شدن شما شود. چند نفس عمیق بکشید و با کنترل بر خود، راهکارهای موجود را بررسی کنید.

 

جمع بندی
در دوره‌های آموزش دفاع شخصی حرفه‌ای در برابر چاقو موقعیت‌های گوناگون برای شما ترسیم می‌شود تا بدانید در هر موقعیت بهتر است چه واکنشی نشان دهید. با این حال امیدواریم هیچ کدام از شما که در حال خواندن این مطلب هستید چنین تجربه‌ای را از سر نگذرانید.

شما هم می‌توانید نظر بدهید.

برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد شوید
مطالب مرتبط
تکنیک بیهوشی در دفاع شخصی
دفاع شخصی

تکنیک بیهوشی در دفاع شخصی

  • 1401/07/27

قبل از اینکه مختصر راجب یکی از تکنیک های کاربردی بیهوش کردن حریف و یا مهاجم صحبت کنم یه نقل قول از ه...

یادگیری دفاع شخصی چقدر طول میکشد؟
دفاع شخصی

یادگیری دفاع شخصی چقدر طول میکشد؟

  • 1401/10/10

حتی در دنیای مدرن و عمدتاً ایمن، دانستن اینکه چگونه از خود دفاع کنید یک مهارت مهم است. در سال های اخ...

بهترین مربی دفاع شخصی در تهران کیست؟
دفاع شخصی

بهترین مربی دفاع شخصی در تهران کیست؟

  • 1402/03/16

بهترین مربی دفاع شخصی در تهران شخصی است که همه دوره های رزمی مربوط به دفاع شخصی را در مراکز معتبر گذ...

وسایل دفاع از خود در منزل
دفاع شخصی

وسایل دفاع از خود در منزل

  • 1401/11/19

هدف هر فردی داشتن یک خانه امن است. اما برای امنیت خانه ضروری است که برخی وسایل امنیتی و کاربردی در د...

پیروزی در یک مبارزه خیابانی
دفاع شخصی

پیروزی در یک مبارزه خیابانی

  • 1401/09/16

تلاش برای نشان دادن توانایی و قدرت و شروع درگیری در خیابان اغلب از سوی جوانان دیده می شود. به خصوص آ...

بهترین مربی دفاع شخصی کیست؟
دفاع شخصی

بهترین مربی دفاع شخصی کیست؟

  • 1401/09/05

دنیای این روزها به همه ما ثابت کرده است که باید خودمان مراقب لحظه‌های خوب و بد زندگی‌مان ب...