هر آنچه که باید در مورد جوجیتسو بدانیم

هر آنچه که باید در مورد جوجیتسو بدانیم

 

جوجیتسو چیست

این روزها عمده افراد برای این که بتوانند به تناسب اندام برسند و به نوعی سلامت خود را تضمین کنند، به دنبال یادگیری ورزش های مختلفی هستند. ورزش های رزمی همواره یکی از ورزش های محبوب در دنیا برای یادگیری بوده اند. در میان تمام ورزش های رزمی اما ورزش جوجیتسو یک جایگاه ویژه و خاصی را میان بسیاری از افراد کم سن و سال دارد. شاید بسیاری از افرادی که به ورزش های رزمی علاقه دارند، نام این ورزش را نشنیده باشند. اگر دوست دارید در مورد این ورزش اطلاعاتی را کسب نمایید، سایت بسیار درستی را انتخاب کرده اید. با ما تا انتهای این محتوا همراه باشید. 

 

تاریخچه جوجیتسو

خواستگاه ورزش رزمی جوجیتسو را می توان کشور سامورایی ها دانست. مردم کشور ژاپن به ورزش های رزمی مختلف علاقه وافری دارند و همواره به دنبال این هستند تا بتوانند این ورزش های رزمی را در دنیا به همگان معرفی کنند. این ورزش در دسته ورزش های رزمی بدون سلاح قرار می گیرد و نیاز است تا طرفین مبارزه، در فاصله نزدیکی نسبت به یکدیگر قرار بگیرند. قبل از این که بخواهیم در مورد تاریخچه این ورزش رزمی صحبت کنیم نیاز است تا این موضوع را برای شما بیان کنیم که معنی کلمه جوجیتسو چیست. جوجیتسو از ترکیب و تلفیق دو کلمه جو به معنای نرم و منعطف بودن به علاوه جیتسو که به معنای تکنیک می باشد، به وجود آمده است. 
اگر بخواهیم بدانیم که در چه سالی این ورزش پایه گذاری شد، نیاز است تا به سال 1333 میلادی سفر کنیم. در این سال بود که ایده شکل گیری این ورزش در ذهن مردمان رزمی کار ژاپن شکل گرفت. از آن جایی که مردم ژاپن عادت دارند به بهترین شکل ممکن یک کار را انجام دهند؛ تکمیل این ایده تا سال 1573 به طول بیانجامد. بعد از این سال خیلی از رزمی کاران رو به یادگیری جوجیتسو آوردند تا بتوانند در این ورزش رزمی نیز خود را محک بزنند. اگر با ورزش جودو آشنایی داشته باشید باید این موضوع را به شما اعلام کنیم که اصول و قوانین این بازی با جودو دقیقا یکی است با این تفاوت که در ورزش جوجیتسو ضربه زدن به حریف آزاد است و خطا محسوب نمی شود. 

 

تاریخچه جوجیتسو

بیشتر بدانید: ضربات جوجیتسو؛ هر آنچه که باید در این رابطه دانست

 

انواع سبک های جوجیتسو

جوجیتسو نیز همچون اکثر ورزش های رزمی دیگر شامل سبک هایی میشود که هر کدام خواستگاهی دارد سبک های جوجیتسو از این قرار است.

  1. جوجیتسو ژاپنی
  2. جوجیتسو برزیلی
  3. جوجیتسو گریسی
  4. جوجیتسو آمریکایی

 

1- جوجیتسو ژاپنی

یک سوال متداولی که ممکن است برای عمده رزمی کاران این رشته به وجود آید این موضوع است که چه تفاوتی میان جوجیتسوی ژاپنی با جوجیتسوی برزیلی وجود دارد. در ابتدا باید این موضوع را به شما بگوییم که مهد ورزش جوجیتسو کشور ژاپن است و جای هیچ شک و تردیدی در این خصوص وجود ندارد. بعد از کشور ژاپن مردم برزیل نیز از این ورزش استقبال کردند. 
قطعا سوالی که ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد؛ این است که چه تفاوتی میان جوجیتسو ژاپنی با برزیلی وجود دارد؟ یادگیری کدام سبک از جوجیتسو می تواند راحت تر و کاربردی تر باشد؟ برای پاسخ به این سوال نمی توان یک اظهار نظر قطعی داشت؛ چرا که این مورد امری سلیقه است و هر شخصی بنا به سلیقه ای که دارد این مورد را مشخص می کند. 
در جوجیتسوی ژاپنی طرفین نبرد در فاصله بسیار نزدیک نسبت به یکدیگر می ایستند و سعی می کنند زمانی که در حالت ایستاده هستند، با یک دیگر درگیر شوند. افرادی که قدرت بدنی بالایی دارند قطعا در جوجیتسو به سبک ژاپنی بسیار موفق خواهند بود. ورزشکاران تنومندی که عضله های قوی و بزرگ دارند، بیش تر به دنبال یادگیری این سبک از ورزش رزمی جوجیتسو هستند. 

 

2- جوجیتسو برزیلی

نقطه مقابل سبک جوجیتسو ژاپنی را می توان سبک جوجیتسو برزیلی دانست. در جوجیتسو به سبک برزیلی تمام تمرکز بر روی مبارزه در حالت خاک است. در این سبک بیش تر طرفین تمایل دارند تا در ابتدا به یکدیگر گلاویز شوند و از این حربه برای خسته کردن رقیب خود استفاده کنند. طبیعتا خستگی باعث می شود تا ادامه نبرد در حالت خاک ادامه داده باشد. این سبک از ورزش رزمی و بومی مردمان ژاپن بیش تر برای افرادی که دستان قوی دارند، بسیار مناسب می باشد؛ چرا که مدام باید از دستان خود کار بکشند. هدف از انجام این کار این است که شخص بتواند با حرکات قفل کننده حریف خود را بی دفاع سازد. 

 

سبک های جوجیتسو

بیشتر بخوانید: چرا باید جوجیتسو برزیلی را انتخاب کنید؟

 

3- جوجیتسو گریسی

اغراق نکرده ایم اگر این جمله را بیان کنیم که بنیان گذاران جوجیتسو برزیلی برادران گریسی بوده اند. هلیو گریسی از معدود ورزشکاران اهل برزیل بود که توانسته 10 مدال ورزشی در این رشته به دست آورد. برادر وی نیز از رزمی کاران اهل کشور برزیل بوده است. در دنیا بسیاری از افراد جوجیتسوی برزیلی را با نام جوجیتسو گریسی نیز می شناسند. 

 

4- جوجیتسو آمریکایی

این ورزش رزمی هر روز نسبت به روز گذشته توانسته محبوبیت بسیار زیادی را میان عموم مردم جلب نماید. در کشور آمریکا بسیاری از هنرمندان معروف و همچنین افراد کم سن و سال تمایل بسیار زیادی را برای یادگیری این ورزش به سبک برزیلی از خود نشان داده اند. یکی از اشتباهات متداولی که این روزها میان عموم مردم باب شده است، موضوع جوجیتسو آمریکایی است. این ورزش رزمی تنها در دو سبک ژاپنی و برزیلی انجام می شود و اصلا سبکی به نام آمریکایی در این رشته ورزشی جای ندارد. 

 

بهترین سبک جوجیتسو برای یادگیری

شاید بتوان تکراری ترین سوال در مورد این ورزش رزمی پر طرفدار را این مورد دانست که چگونه بین دو سبک محبوب برزیلی و ژاپنی می توان یک انتخابی درست داشت. همان طور که در ابتدای این مقاله به این موضوع اشاره کردیم، نمی توان در مورد همه افراد یک نسخه واحد پیچید؛ چرا که هر شخصی بسته به علاقه و البته فیزیک اندام خود می تواند در مورد این موضوع تصمیم گیری نماید. با این تفاسیر اما قصد داریم در مورد این موضوع نکاتی را مطرح کنیم که شاید کمی کمک کننده باشد. 
نکته اول این است که افرادی با جثه نحیف و کوچک، باید به دنبال یادگیری این ورزش رزمی به سبک برزیلی باشند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که یکی از بنیان گذران جوجیتسو برزیلی جثه و اندامی کوچک داشته است و برای این که بتواند در برابر برادران و دوستان خود که اندامی بزرگ داشته اند از خود محافظت نماید؛ دست به معرفی این سبک از جوجیتسو زده است. البته بیان کردن این نکته نیز خالی از لطف نیست که این سبک از جوجیتسو برای دفاع شخصی یک گزینه بی نظیر و عالی محسوب می شود. 
در نقطه مقابل اما افرادی که دوست دارند به حریفان خود ضربات محکمی را وارد کنند، پیشنهاد می کنیم به دنبال یادگیری این ورزش رزمی به سبک و سیاق ژاپنی باشند. اگر دقت کرده باشید اغلب ورزشکاران این رشته ورزشی عضله های قوی دارند و معمولا قد بلند هستند. 

 

بهترین سبک جوجیتسو برای یادگیری

بیشتر بخوانید: 6 نکته برای مبتدیان جوجیتسو

 

فواید و مزایا ورزش جوجیتسو

مهم ترین فایده ای که این ورزش دارد، در این است که می تواند عضلات بدن شما را تقویت نماید. افرادی که قوای جسمی ضعیفی دارند، با تکرار و تمرین این ورزش می توانند در مدت زمانی کوتاه عضلات بزرگی را به دست آوردند. 
هر شخص، با هر جنسیتی و البته در هر رنج سنی می تواند این ورزش را فرا بگیرد. به بیان بهتر هیچ محدودیت جنسی و سنی برای یادگیری این ورزش نمی توان قائل شد. 
شاید برایتان جالب باشد بدانید که انجام این ورزش باعث می شود تا ذهن شما تقویت شود. در این ورزش مانند ورزش های فکری مثل شطرنج شما باید از مغز و فکر خود استفاده کنید تا بدانید دقیقا در هر ثانیه باید از چه تکنیکی استفاده کنید. برای این که بتوانید پیروز یک مسابقه شوید باید برای هر ثانیه از مبارزه خود برنامه ریزی داشته باشید و تنها به زور بازوی خود اکتفا نکنید. 
یادگیری جوجیتسو باعث می شود تا شما در دنیای واقعی بتوانید از خود در برابر خطراتی که در جامعه شما را تهدید می کند، محافظت کنید. 

 

خطرات احتمالی جوجیتسو برای جوجیتسو کاران

قطعا یادگیری هر ورزشی در کنار تمام مزایایی که دارد، ممکن است خطراتی را نیز داشته باشد. در صورتی که این ورزش را به شکلی اصولی یاد نگیرید، ممکن است به اعضای بدن خود آسیب برسانید. همین مسئله بیان گر این موضوع است که باید این ورزش را زیر نظر افراد حرفه ای و بلد کار یاد بگیرید؛ در غیر این صورت ممکن است خطرات جبران ناپذیری در کمین شما باشد. سعی نکنید پله های یادگیری را دو تا یکی طی نکنید و اصولی اقدام به یاد گرفتن این ورزش کنید.

 

خطرات احتمالی جوجیتسو برای جوجیتسو کاران

بیشتر بدانید: رهایی از خطرات جوجیتسو با تمرینات درست

 

جوجیتسو برای بانوان 

جوجیتسو در دسته ورزش هایی است که بانوان نیز می توانند آن را یاد بگیرند. با توجه به خطراتی که همواره در کمین بانوان است، یادگیری این ورزش می تواند امنیت جانی آن ها را تامین کند. اگر تازه تصمیم گرفته اید که یک ورزش رزمی را یاد بگیرید، جوجیتسو می تواند یک انتخاب ایده آل برای شما باشد. تنها نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که باید جوجیتسو را تنها زیر نظر اساتید ماهر یاد بگیرید. 


سخنی پایانی
در این مطلب در مورد تاریخچه و فواید ورزش جوجیتسو صحبت شد. امیدواریم از خواندن این مطلب نهایت لذت برده باشید. 

شما هم می‌توانید نظر بدهید.

برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد شوید
مطالب مرتبط
راهنمای کمربند جوجیتسو
جوجیتسو

راهنمای کمربند جوجیتسو

  • 1401/10/05

این نوشته راهنمای کاملی از رنگ های کمربند جیو جیتسو برزیلی BJJ برای کودکان زیر 16 سال است. زمان...

سوالات متداول در خصوص جوجیتسو
جوجیتسو

سوالات متداول در خصوص جوجیتسو

  • 1401/11/01

اگر شما هم به تازگی قصد آموزش دفاع شخصی را گرفته اید احتمالا نام ورزشی به نام جوجیتسو به گوشتان خورد...

میزان کالری سوزانده شده در جوجیتسو
جوجیتسو

میزان کالری سوزانده شده در جوجیتسو

  • 1401/11/12

BJJ  یا جوجیتسوی برزیلی یک ورزش رزمی برای دفاع شخصی است که علاوه بر افزایش قدرت در تناسب اندام...

بهترین تمرینات برای جوجیتسو کاران
جوجیتسو

بهترین تمرینات برای جوجیتسو کاران

  • 1401/11/16

قدرت و آمادگی برای عملکرد در هر ورزشی و برای هر ورزشکاری بسیار مهم است. در جو جیتسوی برزیلی، تسلیم ش...

آیا جوجیتسو نیاز به محافظ دهان دارد؟
جوجیتسو

آیا جوجیتسو نیاز به محافظ دهان دارد؟

  • 1401/12/13

تا زمانی که در جوجیتسو ضربه آرنج رقیبتان به دهانتان برخورد نکرده متوجه نمی شوید که این ورزش می تواند...

بهترین ورزش ها برای گرم کردن در جوجیتسو
جوجیتسو

بهترین ورزش ها برای گرم کردن در جوجیتسو

  • 1401/12/20

اجازه دهید اول از همه یک چیز را کاملاً روشن کنیم ، گرم کردن   warm up - بخش مهمی از هر ورزش است...