دفاع شخصی هنر مراقبت از خود در بحران‌های گوناگون

دفاع شخصی هنر مراقبت از خود در بحران‌های گوناگون

تفاوتی ندارد در کجای این کره خاکی زندگی می‌کنید، چه سن و سالی دارید یا دارای چه شأن اجتماعی هستید، بدون شک امنیت یکی از نیازهای اساسی شما در زندگی است. با آموزش دفاع شخصی و هنرهای رزمی می‌توانید تأمین بخشی از این نیاز را، خصوصاً در موقعیت‌های بحرانی، خودتان بر عهده بگیرید.


دفاع شخصی تنها مجموعه‌ای از حرکات رزمی نیست

قرار گرفتن در موقعیت‌های پرتنش اتفاقی است که ممکن است برای هر کس رخ دهد. واکنش آنی فرد در آن لحظه می‌تواند عاملی باشد که به مرگ یا زنده ماندن شخص منجر گردد. فراگرفتن اصول دفاع شخصی یا یادگیری یک هنر رزمی مانند کیک بوکسینگ، جوجیتسو و ... بدون شک می‌تواند در چنین لحظاتی کمک کننده باشد. اما این تمام ماجرا نیست. حفظ آرامش روحی و تمرکز بر اتفاقاتی که در حال روی دادن است گاهی حتی از تکنیک‌های رزمی نیز اهمیت بیشتری دارد. با این حساب همیشه به یاد داشته باشید هنگام مواجه شدن با یک فرد مهاجم ابتدا سعی کنید آرام باشید و اصول اولیه‌ای نظیر موارد زیر را حفظ کنید:
•    تلاش کنید حداقل به اندازه دو قدم با مهاجمی که پشت سر شما حرکت می‌کند فاصله داشته باشید.
•    حالت SOS تلفن همراه خود را همین امروز فعال کنید تا در شرایط خطرناک بتوانید سریعاً کمک بگیرید.
•    اگر کفش پاشنه بلند به پا دارید آن را دربیاورید تا راحت‌تر بتوانید خود را از مخمصه رها کنید.
•    گاهی همین که به عقب برگردید و به مهاجمی که شما را دنبال کند نگاه کنید باعث می‌شود از شما دور شود.
•    و...

 

دفاع شخصی تنها مجموعه‌ای از حرکات رزمی نیست

 

هنرهای رزمی پرکاربرد در دفاع شخصی چیست؟

پس از گذر از مرحله قبل، یعنی حفظ آرامش و تلاش برای گرفتن کمک یا رها شدن از مخمصه، ممکن است باز هم مجبور باشید با مهاجر رو در رو یا حتی درگیر شوید. در این گونه شرایط دانستن یک هنر رزمی پرکاربرد می‌تواند به شما برای مقابله بهتر کمک کند. بخصوص اگر مهاجر مسلح نباشد، به راحتی می‌توانید با چند تکنیک رزمی او را از خود دور یا نقش زمین نمایید. البته به این شرط که تمرکز کافی داشته باشید. از جمله هنرهای رزمی که در دفاع شخصی بسیار به کار می‌آیند می‌توان به کیک بوکسینگ، جوجیتسو برزیلی (به ویژه برای افرادی با جثه و اندام کوچک)، موی تای (هنر استفاده از ضربات حرفه‌ای پا)، بوکس (محافظت از سر و صورت و ضربات مشت همزمان) و تکواندو است. 
نقاط فشار مهاجم را هدف بگیرید.

 

هنرهای رزمی پرکاربرد در دفاع شخصی
 

نقاط فشار در دفاع شخصی

حتی اگر درباره هنرهای رزمی اطلاع زیادی دارید، با استفاده از برخی از نکات دفاع شخصی می‌توانید در شرایط سخت از خود محافظت کنید. خوب است بدانید پایه و اساس بسیاری از این نکات، شناخت نقاط فشار بدن است که ضربه به هر یک از این نقاط حداقل برای مدتی کوتاه فرد را از حرکت و حمله باز می‌دارد. این نقاط عبارتند از:

 

  • چشم‌ها
  • فک
  • کشاله ران
  • عصب سیاتیک (روی عضلات داخلی ران، روی خط میانی)
  • شبکه بازویی
  • غدد لنفاوی بناگوش 
  • عضله جلو بازو
  • ساق پا (استخوان درشت نی)
  • دست‌ها (حد فاصل بین شست و انگشت اشاره به سمت روی دست)

به یاد داشته باشید ضربه محکم به برخی از این نقاط ممکن است منجر به آسیب‌های بسیار شدید و یا حتی مرگ طرف مقابل شود. پس تنها در مواقعی که ناچار هستید به این نقاط ضربه وارد کنید. فراموش نکنید دفاع شخصی هنری است برای محافظت از خود نه سوق دادن دیگران به سمت مرگ یا آسیب‌های خطرناک. 

 

نقاط فشار در دفاع شخصی

 

اگر مهاجم مسلح باشد چه باید کرد؟

یکی از سخت‌ترین شرایط مربوط به زمانی است که مهاجم روبروی شما مسلح است. ممکن است چاقو در دست داشته باشد و یا بدتر از آن دارای اسلحه باشد. در چنین مواردی اصول دفاع شخصی خیابانی به شما می‌گوید که ابتدا سعی کنید مهاجم را آرام کنید. باید بفهمید دقیقاً چه هدفی از حمله خود دارد. اگر از شما پول، تلفن همراه و اشیاء قیمتی می‌خواهد بهتر است در اختیارش قرار دهید و از گلاویز شدن با او بپرهیزید. حتی تلاش کنید حواس او را به نحوی پرت کرده و فرار کنید. اما در مواردی ممکن است فرد تعادل روانی نداشته باشد و یا به هر دلیلی دیگر بین شما و او تنش و درگیری رخ دهد. در چنین شرایطی اصول دفاع شخصی به شما چه می‌گوید؟
 
پیش از هر چیز نگاهی به اطراف خود بیندازید و سعی کنید با هر وسیله‌ای که در اطراف‌تان است خود را مسلح کنید. لازم است به شدت از سمت چپ بدن خود که بیشتر در معرض ضربات یا حمله مهاجم است محافظت کنید و خصوصاً مراقب قفسه سینه خود باشید. ضرباتی مانند ضربه آرنج، مشت یا کف دست به گلوی مهاجم می‌تواند برای چند لحظه مهاجم را ناتوان کند. البته به این شرط که او قبلاً چاقو را زیر گلوی شما نگذاشته باشد. همچنین نقاط فشار را فراموش نکنید. اگر در فاصله مناسبی نسبت به مهاجم هستید به چشم‌ها یا کشاله ران او ضربه وارد کنید تا فرصتی برای فرار کردن پیدا نمایید.

 

اگر مهاجم مسلح باشد چه باید کرد

 

مهم‌ترین اصل دفاع شخصی: هیچ چیز ارزش سلامتی شما را ندارد

همواره و در هر لحظه پرتنش به یاد داشته باشید ارزش سلامتی و جان شما از هر چیز دیگری، خصوصاً اموال‌تان بیشتر است. پس به هیچ عنوان مهاجم را تحریک نکنید. حتی اگر او با به کار بردن جملات تحریک آمیز سعی در عصبانی کردن شما دارد. بخصوص اگر مهاجم دارای اسلحه است باید تا جایی که امکان دارد از تنش و درگیری دوری کنید و ترجیحاً به دنبال راهی برای فرار یا کمک گرفتن از دیگران باشید. 
در دوره‌های دفاع شخصی خصوصی حرفه ای و مقدماتی فرا خواهید گرفت چگونه با تسلط بر خود و حفظ آرامش، از آموزه‌های رزمی برای محافظت از جان خود استفاده کنید. بدون این که خدشه‌ای به سلامتی شما وارد شود.
 

شما هم می‌توانید نظر بدهید.

برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد شوید
مطالب مرتبط
تکنیک بیهوشی در دفاع شخصی
دفاع شخصی

تکنیک بیهوشی در دفاع شخصی

  • 1401/07/27

قبل از اینکه مختصر راجب یکی از تکنیک های کاربردی بیهوش کردن حریف و یا مهاجم صحبت کنم یه نقل قول از ه...

یادگیری دفاع شخصی چقدر طول میکشد؟
دفاع شخصی

یادگیری دفاع شخصی چقدر طول میکشد؟

  • 1401/10/10

حتی در دنیای مدرن و عمدتاً ایمن، دانستن اینکه چگونه از خود دفاع کنید یک مهارت مهم است. در سال های اخ...

بهترین مربی دفاع شخصی در تهران کیست؟
دفاع شخصی

بهترین مربی دفاع شخصی در تهران کیست؟

  • 1402/03/16

بهترین مربی دفاع شخصی در تهران شخصی است که همه دوره های رزمی مربوط به دفاع شخصی را در مراکز معتبر گذ...

وسایل دفاع از خود در منزل
دفاع شخصی

وسایل دفاع از خود در منزل

  • 1401/11/19

هدف هر فردی داشتن یک خانه امن است. اما برای امنیت خانه ضروری است که برخی وسایل امنیتی و کاربردی در د...

پیروزی در یک مبارزه خیابانی
دفاع شخصی

پیروزی در یک مبارزه خیابانی

  • 1401/09/16

تلاش برای نشان دادن توانایی و قدرت و شروع درگیری در خیابان اغلب از سوی جوانان دیده می شود. به خصوص آ...

بهترین مربی دفاع شخصی کیست؟
دفاع شخصی

بهترین مربی دفاع شخصی کیست؟

  • 1401/09/05

دنیای این روزها به همه ما ثابت کرده است که باید خودمان مراقب لحظه‌های خوب و بد زندگی‌مان ب...