کدام ورزش رزمی را اول یاد بگیریم؟

کدام ورزش رزمی را اول یاد بگیریم؟

از مزایای هنرهای رزمی هر چه بگوییم باز هم کم است. هنرهای رزمی نه تنها به داشتن تناسب اندام عالی بلکه به سلامت روان نیز کمک می کند.  دفاع شخصی یکی از بهترین انتخاب هایی است که برای داشتن زندگی سالم میتوانید انتخاب کنید. آموزش دفاع شخصی به شما کمک می کند تا از طریق ورزش های بدنی سخت وزن خود را کاهش دهید و فردی متمرکز و چابک شوید. 
علاوه بر این هنرهای رزمی به تقویت مهارت های رهبری کمک می کند و فردی که در رشته ای مانند جوجیتسو  فعالیت می کند فردی است با اعتماد به نفس بالا و دارای خصوصیات رهبری است. فردی که وارد دفاع شخصی شده است تعاملات اجتماعی بالاتری دارد و فردی موثر در جامعه است. 

 

کدام ورزش رزمی را اول یاد بگیریم؟ 

اگر از هر رزمی‌کار با سابقه سوال کنید به شما می‌گوید که برای انتخاب رشته رزمی مناسب و ادامه آن با مشکلات زیادی رو به رو بوده اند.
اما شما باید رشته ای را انتخاب کنید که کاملاً متناسب با شما و علاقه شما باشد، زیرا در نهاست هدف شما این است که به نوع خاصی از هنر رزمی بپیوندید و در آن متخصص شوید. 
در این نوشته شما را با تعدادی ورزش های رزمی آشنا میکنیم که می تواند انتخاب شما باشد. رشته های رزمی که در زیر به آنها اشاره می کنیم بر اساس ضرورت یادگیری است. بهتر است یادگیری بر طبق اولویت زیر باشد اما باز هم بستگی به علاقه و سبک زندگی شما دارد. 

 

کدام ورزش رزمی را اول یاد بگیریم 

بیشتر بدانید: کدام ورزش رزمی بهتر است؟

 

1- ورزش مشت زنی

مبارزه تن به تن اولین سبک مبارزات فیزیکی شناخته شده برای بشر است. می توان آن را به هزاره سوم قبل از میلاد نسبت داد که در نقش برجسته های سومری در عراق تصویری کاملاً واضح از بوکس مشخص است. همچنین بوکس یا مشت زنی در یونان باستان بسیار محبوب است زیرا یونانی ها این ورزش رزمی را در بیست و سومین بازی های المپیک در 688 قبل از میلاد معرفی کردند.
امروزه بوکس نه تنها یک بازی شناخته شده در مسابقات ورزشی بین‌المللی است بلکه بخش مهمی از بازی‌های المپیک در کشورهای مشترک المنافع است.  بوکس به حداقل امکانات نیاز دارد زیرا برای شروع تمرین فقط به یک دستکش بوکس نیاز دارید!
بوکس سبک های مختلفی دارد، سبک کلاسیک عمدتاً از مشت های طولانی، سریع و ضربتی آغاز می شود. سبک بوکسور پانچر بر روی مبارزات نزدیک و با ترکیبی عالی از قدرت و تکنیک تمرکز دارد. در هر صورت می توان گفت مشت زنی اولین اصل در دفاع از خود است که با یادگیری ورزش بوکس می توانید ابتدایی ترین تکنیک های اصول رزمی را بیاموزید. 

 

2- ورزش کاراته

کاراته یک ورزش رزمی همه کاره و کامل است. بنیانگذار سبک شوتوکان در کاراته، گیچین فوناکوشی است و این سبک را در سرزمین اصلی ژاپن رایج کرد. بعد از آن  چندین ستاره سینما مانند بروس لی، جکی چان و چاک نوریس این سبک هنر رزمی را در دنیای غرب رایج کردند
کاراته عمدتاً بر روی چندین تکنیک دست باز مانند نیزه-دست، چاقو-دست و پاشنه کف دست تمرکز دارد. با این حال، از لگد، مشت، ضربات آرنج و زانو و سایر تکنیک های مبارزه تن به تن نیز در کاراته استفاده می شود.
بعد از بوکس که عمدتا تکنیک مشت زنی است کاراته را می توان دومین هنر رزمی است که در دفاع شخصی موثر است دانست. کاراته با افزودن حرکات و ضربات پا به ضربات دست در بوکس فرد را در دفاع شخصی کاملا آماده می کند. 

 

ورزش کاراته 

بیشتر بدانید: تاریخچه، مزایا و معایب ورزش رزمی کیوکوشین کاراته

 

3- ورزش موی تای

موی تای را بوکس تایلندی می گویند که یک ورزش رزمی از سرزمین اصلی تایلند است و  عمدتاً از چندین تکنیک کلینچ و ضربه زدن تشکیل شده است. 
موی تای در واقع «هنر هشت اندام» است و در آن عمدتاً از ضربات مشت، آرنج، ساق پا و زانو استفاده میشود. از زمانی که مبارزان سنتی تایلند در اواخر قرن بیستم شروع به شرکت در مسابقات بین المللی مختلف کردند، موی تای سر و صدای زیادی در سراسر جهان غرب ایجاد کرده است. آرنج یکی از حیاتی ترین قسمت های موی تای است و ضربات مهم با آرنج زده می شود. 
حرکات بالابر، کات های پایین، ضربات مورب، ضربات افقی، پرواز و چرخش به عقب از جمله مهم ترین حرکات آرنج در موی تای هستند.
ضربات پا نیز از حیاتی‌ترین حرکات در موی تای هستند. در حالی که ضربات پا در درجه اول به عنوان یک تکنیک مسدود کننده برای دفاع در برابر ضربه های حریف استفاده می شود، ته چیانگ کاملاً برای اهداف تهاجمی است.  کلینچ کردن نیز بخش مهم و پرکاربرد از موی تای است.

 

4- ورزش تکواندو

تکواندو یکی دیگر از ورزش های رزمی محبوب کره ای است که در آن از ضربات مختلف استفاده میشود.  ضربات با ارتفاع بالا از روی سر گرفته تا ضربات چرخشی، تکواندوکاران می توانند حرکات پاهای مختلف را به آرامی و با حداکثر سهولت انجام دهند. این تکنیک هنر رزمی عمدتا بر سرعت و چابکی تمرکز دارد تا تمرکز بر قدرت. 
داشتن قد بلند و توانایی در ایجاد ضربات لگد یک بخش حیاتی از این هنر رزمی است زیرا در مسابقات بین المللی برای ضربه به سر امتیاز اضافی در نظر گرفته می شود. 
تکواندوکاران همچنین در طول مبارزه باید بر روی حفظ تعادل تمرکز کنند. تنفس صحیح نیز یکی از جنبه مهم در این ورزش است که در حین ورزش باید به یاد داشته باشید تا به طور صحیح انجام دهید. 
سرعت در تکواندو ضروری است زیرا باعث ایجاد قدرت در تمام اندام ها می شود. تکواندو را در بالای لیست اولویت یادگیری ورزش های رزمی قرار داده ایم زیرا باعث ایجاد قدرت در رزمی کار می شود. 

 

ورزش تکواندو

بیشتر بدانید: تفاوت هنرهای رزمی تکواندو و کاراته

 

5- جیو جیتسو برزیلی

همانطور که از نام آن پیداست این ورزش رزمی از برزیل سرچشمه گرفته است. جوجیتسو عمدتا بر روی تکنیک های مختلف گراپلینگ برای شکست دادن حریف و بر مبارزه زمینی تمرکز دارد. این ورزش رزمی بر اساس اصول مبارزه زمینی سبک کودوکان جودو است و اکثر متخصصان این ورزش نیز قبول دارند که جوجیتسو اقتباسی مدرن و تغییر یافته از جودو است. 
امتیاز و نکته مثبت در این ورزش این است که باعث افزایش اعتماد به نفس و قوی تر کردن فرد ضععیف تر و اصولا کوتاه قد تر نسبت به حریف قوی تر است. 
 در واقع هدف از ورزش جوجیتسو این است؛ که پیروزی در مبارزه ارتباطی با قد و هیکل مبارز ندارد و یک رزمی کار با جثه ای کوچک به راحتی با به کار بردن تکنیک ها با روش درست بر مبارزی قوی تر پیروز شود. 
در جوجیتسو شما یاد خواهید گرفت که از توزیع نیرو و وزن بدن به طور صحیح برای شکست دادن حریف خود در این سبک رزمی استفاده کنید. 
به علاوه جیو جیتسو نفوذ بر قفل های مفصلی مختلف و چگونگی خفه کردن و زمین زدن حریف را آموزش می دهد. 
ورزش کاران جیو جیتسو اکثرا از تکنیک های منحصر به فرد گراپلینگ برای جبران کمبود قدرت بدنی خود در برابر حریفان بزرگتر استفاده می کنند. در حالی که بیشتر هنرهای رزمی به صورت سرپایی انجام میشوند جوجیتسو تاکید کمتری بر ضربات ایستاده دارد و به نام مبارزه ای زمینی شناخته می شود. 

در جویتسو با اعمال سه روش می توانید حریف خود را از پای درآورید. در روش اول می توانید حریف خود را از تنه اش بگیرید و از طریق کنترل جانبی او را به زمین بچسبانید یا  می توانید در حالی که حریف خود را از جلوی نیم تنه یا سینه کنترل کرده اید او را به زمین بزنید. 
و در آخر می توانید از پشت به حریف حمله کرده و او را گرفته و پس از پیچیدن پاهای خود دور ران حریف او را به زمین بزنید. همانطور که میبینید جوجیتسو ممکن است برای شروع یادگیری ورزش های رزمی کمی دشوار باشد به همین جهت فراگیری ان را در صدر لیست قرار ندادیم. 

 

جیو جیتسو برزیلی

بیشتر بدانید: همه چیز در مورد جوجیتسو برزیلی

 

6- ورزش جودو

جودو نوع خاصی از هنرهای رزمی مدرن است و در سال های اخیر به عنوان یکی از رشته های مهم در مسابقات المپیک شناخته می شود. 
فردی ژاپنی جیگورو کانو برای اولین بار جودو را برای افزایش قدرت ذهنی و جسمی دانش آموزانش در ژاپن مطرح کرد.
سه تکنیک اصلی در جودو مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از: ناگه وازا یا تکنیک پرتاب، کاتامه وازا یا تکنیک های گراپلینگ و در نهایت آتمی وازا یا تکنیک های ضربه زدن. هنرمندان جودوی مدرن عمدتاً از ناگه وازا و کاتامه وازا به جای اتمی وازا استفاده می کنند. 

 

7- هنرهای رزمی ترکیبی

هنرهای رزمی ترکیبی یا  MMA یک سبک مبارزه کاملا مدرن است که ترکیبی از تکنیک های مختلف سایر ورزش های رزمی است. میتوان گفت اغلب تکنیک های همه ورزش های رزمی را در MMA مشاهده خواهید کرد. ازضربه زدن در حالت ایستاده گرفته تا گرفتار کردن حریف روی زمین. 
باید بگوییم تقریباً از همه چیز برای شکست دادن حریف استفاده می شود.  بروس لی برای اولین بار این هنر رزمی را در دنیای غرب از طریق فلسفه "جیت کان دو" خود در اوایل دهه 1970 رایج کرد. 
در دسامبر 2006 زمانی که قهرمان  UFCچاک لیدل، با رقیب اصلی خود یعنی تیتو اورتیز روبرو شد، این هنر رزمی به عنوان یک ورزش رزمی ترکیبی شناخته شد.
دو تکنیک اصلی وجود دارد که عمدتاً در MMA دنبال می‌شوند. یعنی تکنیک‌های ضربه‌ای و تکنیک‌های گرایپلینگ. 
تکنیک‌های ضربه‌ای شامل مشت، لگد، و حملات آرنج است، در حالی که تکنیک دست و پنجه نرم کردن یا گراپلینگ شامل زدن، سنجاق کردن، و جارو زدن است. تکنیک کلینچ نیز در این هنر به شدت مورد استفاده قرار می گیرد تا حریف را مجبور به نبرد نزدیک تر کند.

 

8- ورزش کشتی

ورزش کشتی یکی از قدیمی‌ترین سبک‌های رزمی است و درگیری‌های مختلفی را شامل می‌شود. در کشتی برای شکست دادن حریف از پرتاب، قفل مفصل، سنجاق کردن، برداشتن و انواع مختلف گیره استفاده می شود.
 
اثرات این ورزش قدیمی را می توان در حدود 15000 سال پیش در نقاشی غارهای مختلف در سراسر جهان ردیابی کرد. بابلی ها و مصری ها حتی چندین نقش برجسته بر اساس این هنر رزمی ر طراحی کرده اند. 
امروزه در سراسر جهان کشتی با دو نوع اصلی - یونانی-رومی و سبک آزاد تمرین می شود. در سبک یونانی-رومی، فقط نگه داشتن و حمله به ناحیه بالای کمر مجاز است. در این سبک شما باید حریف خود را روی تشک قرار دهید یا به اصطلاح خاک کنید.
سبک آزاد بسیار محبوب تر است و آزادی بیشتری برای مبارز ایجاد می کند. در کشتی به سبک آزاد امکان حمله به پاها را نیز فراهم است. 
در این سبک با بیرون راندن یا چسباندن حریف به تشک می توانید پیروزی را از آن خود کنید. به هر حال تکنیک هایی که در کشتی استفاده می شود در مبارزات خیابانی کاربرد زیادی ندارد و نمی توان کشتی را به عنوان ورزشی کاربردی در دفاع شخصی دانست. به همین جهت است که در صدر این لیست قرار ندارد. 

 

ورزش کشتی

بیشتر بدانید: تاثیرات جسمی ورزش کشتی

 

جمع بندی
در این نوشته ورزش های رزمی را به ترتیب اولویت یادگیری برای شما نام بردیم. همانطور که مشاهده کردید اولین فنی که برای دفاع از خود در مبارزات خیابانی به آن نیاز دارید وارد کردن ضربات مشت و یادگیری ورزش بوکس است. 
به کار گیری لگد  زدن ضربه با پا نیز در دفاع شخصی از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین جهت یادگیری کاراته و تکواندو توصیه می شود. 
اگر قد و جثه متوسطی دارید و تا به اکنون احساس می کردید توانایی دفاع از خود را ندارید باید بگوییم سخت در اشتباه هستید و جوجیتسوی برزیلی سبکی از ورزش های رزمی است که رزمی کار را برای مقابله و شکست دادن حریفان قوی تر از خود تعلیم می دهد. در هر صورت اینکه کدام ورزش رزمی را اول یاد بگیرید کاملا بستگی به شما و علاقه شما دارد. 

شما هم می‌توانید نظر بدهید.

برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد شوید
مطالب مرتبط
آیا انجام ورزش رزمی خطرناک است؟
ورزش های رزمی

آیا انجام ورزش رزمی خطرناک است؟

  • 1401/10/07

مانند هر ورزش دیگری هنرهای رزمی نیز خطر آسیب دیدگی را دارد. اما سوال اساسی این است که ورزش های رزمی...

چطور در مبارزه بر ترس غلبه کنید؟
ورزش های رزمی

چطور در مبارزه بر ترس غلبه کنید؟

  • 1401/09/30

وقتی نیمه شب در خیابان هستید و با موقعتی مواجه می شوید که مجبور به مبارزه میشوید طبیعی است که در ابت...

تفاوت کیک بوکس و موی تای
ورزش های رزمی

تفاوت کیک بوکس و موی تای

  • 1401/02/27

در مورد قدمت این دو رشته رزمی نظرهای مختلفی وجود داره بعضی منابع قدمت کیک بوکسینگ رو دو هزار سال و ا...

فواید ورزش رزمی موی تای و تاثیر آن بر درمان تروما
ورزش های رزمی

فواید ورزش رزمی موی تای و تاثیر آن بر درمان تروما

  • 1401/07/20

ورزش رزمی موی تای یکی از باستانی ترین هنر های رزمی در دنیای امروز است. خوشبختانه ترکیب تمرینات ذهنی...

آموزش ورزش های رزمی در خانه
ورزش های رزمی

آموزش ورزش های رزمی در خانه

  • 1401/08/29

به لطف فضای مجازی و تکنولوژی‌های جدید، این روزها دریافت اطلاعات و حتی کسب مهارت‌ها بسیار آ...

تمرینات مستقیم با استادان حرفه‌ای ورزش های رزمی
ورزش های رزمی

تمرینات مستقیم با استادان حرفه‌ای ورزش های رزمی

  • 1401/09/02

بدون اغراق می‌توان گفت اگر تنها یک جا، صرف هزینه برای کلاس‌های خصوصی ارزش داشته باشد، آن آ...