تفاوت هنرهای رزمی تکواندو و کاراته

تفاوت هنرهای رزمی تکواندو و کاراته

اغلب مردم هنگام انتخاب ورزش های رزمی از خود می پرسند که تفاوت بین تکواندو و کاراته چیست. در حالی که هر دوی این ها گزینه های بسیار محبوب برای کلاس های هنرهای رزمی هستند، تفاوت های کلیدی بین این انتخاب ها وجود دارد.

 پاسخ کوتاه این است که تکواندو و کاراته هنرهای رزمی شگفت انگیزی برای یادگیری هستند که هر کدام مزایای خاص خود را دارند. اصول اصلی هر دوی این هنرها بر انضباط شخصی و آیین نامه عالی رفتار شخصی در کنار جنبه های رقابتی تاکید دارد. اگرچه این بخش بسیار کوچکی از برنامه آموزش شما است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر یک از این شکل متفاوت، اما عالی از هنرهای رزمی، ادامه مطلب را بخوانید.

 

معرفی ورزش تکواندو

عکس تکواندو

کندال یونت از آمریکا و میلنا تیتونلی گیماراس از برزیل در رشته تکواندو در بازی ‌های المپیک تابستانی جوانان نانجینگ 2014 چین به رقابت می ‌پردازند.


اگر از طرفداران پر و پا قرص ورزش هایی هستید که بر روی ضربات پا تمرکز دارند، تکواندو ممکن است هنر رزمی مناسب شما باشد. برخلاف کاراته و جودو، این ورزش در ژاپن ایجاد نشد. در واقع خاستگاه تکواندو کره است، جایی که این ورزش در دهه 1940 و 50 ایجاد شد. این بدان معناست که یکی از جدیدترین هنرهای رزمی به شمار می رود.

پس چه چیزی تکواندو را از ورزش های مشابه اش مانند کاراته و جودو متفاوت می کند؟ این تفاوت در مورد نوع ضربات است!

کاراته از ترکیبی از مشت، برش، بلوک و لگد استفاده می کند. جودو شما را مجبور می کند حریف خود را پرتاب کنید، نگه دارید و سنجاق کنید. تمرکز تکواندو روی ضربات بلند پا است.

 

ورزش رزمی کاراته

عکس ورزش رزمی کاراته

ماساکی یامائوکا ژاپنی و اوساما ادری مراکشی در بازی ‌های المپیک جوانان بوئنوس آیرس در سال 2018 در کاراته با هم رقابت می ‌کنند.

 

کاراته یکی از معروف ترین هنرهای رزمی روی زمین است. برخی از افراد از کاراته برای اشاره به هر نوع هنر رزمی استفاده می کنند، اما در واقع ورزش یک سبک خاص است که از ژاپن سرچشمه می گیرد. کاراته بیشتر از ضربات پا، بلوک و ضربات دست باز و بسته استفاده می کند.

منشا دقیق کاراته مشخص نیست. احتمالا این ورزش از هنر رزمی چینی کونگ فو الهام گرفته شده است. این هنر طی صدها سال به یک شکل هنری جداگانه و منحصر به فرد تبدیل شد.

کاراته یک سبک مبارزه بدون سلاح است. معمولا در آن از سلاح استفاده نمی شود. حتی کلمه کاراته به «دست های خالی» ترجمه می شود که به همین موضوع اشاره دارد.


تفاوت بین تکواندو و کاراته

تفاوت بین هنرهای رزمی کاراته و تکواندو

 

تفاوت های بین تکواندو و کاراته بیشتر از کشور مبدا آنهاست. یکی از بزرگترین تفاوت هایی که متوجه خواهید شد در تکنیک های استفاده شده است. تکواندو در درجه اول از تکنیک های ضربه زدن استفاده می کند. ایده این ورزش رزمی این است که پا بیشترین قدرت را در بدن شما دارد. به این معنی که ضربات بیشترین پتانسیل را برای ضربه های فرود بدون نیاز به مقابله با تلافی خواهند داشت.

 این بدان معنا نیست که هیچ تکنیک دیگری با تکواندو آموخته نشده است. در حالی که از تکنیک ‌های ضربات سریع استفاده می ‌کند، یک هنر رزمی کامل است که بلوک‌ ها، مشت ‌ها، پرتاب کردن، ضربات با دست باز، قفل ‌های مفاصل و پرتاب ‌ها را آموزش می ‌دهد. ضربات اسپینینگ و پرشی در این ورزش زیاد است.

از طرف دیگر کاراته یک هنر رزمی است که بر اساس تکنیک های ضربتی شکل گرفته است. تاکید بیشتری بر روی تکنیک های دست باز، مشت زدن، قفل کردن، چنگ زدن، پاری، پرتاب و ضربات زانو و آرنج وجود دارد. این ورزش در ابتدا نوعی دفاع شخصی بود، با تاکید بر مسدود کردن یا خنثی کردن حملات با استفاده از بدن غیرمسلح و در عین حال ضد حمله.

تکواندو نیز یک رویداد المپیک است. این ورزش در سال 2000 در طول بازی های سیدنی به عنوان یک ورزش مدال شناخته شد، اما کاراته یک رویداد المپیک نیست.

متوجه خواهید شد که در مورد وضعیت ها و فرم ها نیز تفاوت های قابل توجهی بین این دو هنر رزمی وجود دارد. در تکواندو، این فرم ها به عنوان پومسه شناخته می شوند، در حالی که در کاراته به آنها کاتا می گویند.

 موضع گیری ها به دلیل تکنیک های مختلف مورد استفاده برای هر هنر رزمی متفاوت است. تکواندو از ایستادن روی پاهای زیاد استفاده می کند که به تمرین کننده توانایی انجام ضربات سریع را می دهد. کاراته دارای موقعیت هایی است که در آن پاها به زمین متصل می شوند، زیرا این هنر رزمی بیشتر از حملات دستی استفاده می کند.

تفاوت هایی با جنبه رقابتی این هنرهای رزمی وجود دارد. در مسابقات سنتی کاراته، ضربات مشت و لگد به همان میزان امتیاز کسب می کنند. بنابراین شرکت کنندگان هر دو حرکت را به همان میزان انجام می دهند. در تورنمنت‌ های تکواندو، شما برای ضربات به طور قابل توجهی امتیاز بیشتری نسبت به مشت می‌گیرید، به همین دلیل است که معمولا از ضربات در مسابقات استفاده می‌کنید.

 

تکواندو بهتر است یا کاراته

انتخاب بین دو ورزش رزمی تکواندو و کاراته

این مطلب را از دست ندهید: کدام ورزش رزمی بهتر است؟

 

اکنون که تفاوت بین این دو گزینه را درک کرده اید، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که کدام یک از آنها بهترین است. در بیشتر موارد، تصمیم گیری در مورد اینکه کدام هنر رزمی برای شما بهترین است به ترجیح شخصی شما بستگی دارد. ممکن است تصمیم بگیرید که یک سبک را بر سبک دیگر ترجیح دهید. با این حال، هنگام تصمیم گیری در مورد کلاس هایی که باید در نظر بگیرید، مواردی وجود دارد:

  • کیفیت آموزش: هر مربی متفاوت است و شما باید مطمئن شوید مکانی را انتخاب می کنید که دارای مربیان آگاه و با تجربه باشد.
  • تسهیلات: تسهیلات باید به اندازه کافی برای تمرین ایمن وجود داشته باشد.
  • جو: شما مکانی می خواهید که هنگام انجام هنرهای رزمی در آن احساس راحتی کنید. 
  • برنامه کلاس: مهم است که برنامه کلاسی را پیدا کنید که برای سبک زندگی پرمشغله شما مناسب باشد. چه برای خود یا فرزندانتان کلاسی را انتخاب کنید، چیزی را انتخاب کنید که با برنامه شلوغ شما سازگار باشد.
  • مکان کلاس: برای شما بسیار مهم است که از بین تکواندو و کاراته ورزشی را انتخاب کنید که نه تنها متناسب با برنامه شما باشد، بلکه در نزدیکی محل زندگی یا کار شما نیز قرار داشته باشد.

شما هم می‌توانید نظر بدهید.

برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد شوید
مطالب مرتبط
آیا انجام ورزش رزمی خطرناک است؟
ورزش های رزمی

آیا انجام ورزش رزمی خطرناک است؟

  • 1401/10/07

مانند هر ورزش دیگری هنرهای رزمی نیز خطر آسیب دیدگی را دارد. اما سوال اساسی این است که ورزش های رزمی...

چطور در مبارزه بر ترس غلبه کنید؟
ورزش های رزمی

چطور در مبارزه بر ترس غلبه کنید؟

  • 1401/09/30

وقتی نیمه شب در خیابان هستید و با موقعتی مواجه می شوید که مجبور به مبارزه میشوید طبیعی است که در ابت...

تفاوت کیک بوکس و موی تای
ورزش های رزمی

تفاوت کیک بوکس و موی تای

  • 1401/02/27

در مورد قدمت این دو رشته رزمی نظرهای مختلفی وجود داره بعضی منابع قدمت کیک بوکسینگ رو دو هزار سال و ا...

فواید ورزش رزمی موی تای و تاثیر آن بر درمان تروما
ورزش های رزمی

فواید ورزش رزمی موی تای و تاثیر آن بر درمان تروما

  • 1401/07/20

ورزش رزمی موی تای یکی از باستانی ترین هنر های رزمی در دنیای امروز است. خوشبختانه ترکیب تمرینات ذهنی...

آموزش ورزش های رزمی در خانه
ورزش های رزمی

آموزش ورزش های رزمی در خانه

  • 1401/08/29

به لطف فضای مجازی و تکنولوژی‌های جدید، این روزها دریافت اطلاعات و حتی کسب مهارت‌ها بسیار آ...

تمرینات مستقیم با استادان حرفه‌ای ورزش های رزمی
ورزش های رزمی

تمرینات مستقیم با استادان حرفه‌ای ورزش های رزمی

  • 1401/09/02

بدون اغراق می‌توان گفت اگر تنها یک جا، صرف هزینه برای کلاس‌های خصوصی ارزش داشته باشد، آن آ...