آموزش بوکس مقدماتی تا حرفه ای

آموزش بوکس مقدماتی تا حرفه ای

در این مقاله می خواهم شما را با نکات مهم در آموزش بوکس مقدماتی تا حرفه ای آشنا کنم. اگر به تازگی تصمیم به یادگیری بوکس گرفته اید، به شما یک تبریک ویژه می گویم زیرا این ورزش بسیار هیجان انگیز و خاص می باشد. البته برای لذت بردن از این ورزش باید به نکات اصلی آن توجه کنید. این مقاله هم برای بوکسور‌های مبتدی و هم برای بوکسور‌های حرفه ای جذاب می باشد زیرا تمام نکات ریز و حرفه ای این ورزش را به شما آموزش خواهیم داد. جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر هم می توانید با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید یا می توانید اطلاعات این مقاله را با دیگر مربیان به اشتراک بگذارید. اگر قصد خواندن این مقاله را دارید قطعا شما به ورزش بوکس علاقه مند هستید، اما چرا بوکس را به عنوان ورزش تخصصی خود انتخاب کردید؟ برای پاسخ این سوال با ما همراه باشید.

 

چرا آموزش بوکس را انتخاب کنیم؟

آموزش بوکس یکی از کار های دشوار می باشد. همانطور که اشاره شد، ورزش بوکس یکی از ورزش های هیجان انگیز دنیا است. البته باید این موضوع را هم در نظر گرفت که یادگیری این ورزش کار آسانی نخواهد بود. برای آموزش بوکس شما به سرعت، چابکی، ظرافت، قدرت، زیرکی، مقاومت و ... نیاز خواهید داشت. بوکس علاوه بر یک ورزش جذاب، یک علم منحصر به فرد نیز به شمار می‌رود. بوکس به شما احساس قدرت و طراوت می دهد. این ورزش با خشونت عجین شده است. البته نگران این موضوع نباشید زیرا علاقه به این ورزش و حرفه‌ای شدن در آن بخش خشونت را به بخش شیرینی تبدیل می کند. بوکس با تواضع و پیروزی رابطه‌ای مستقیم دارد. به گونه ای که اگر شما در مسابقات شکست بخورید و در عین تواضع و فروتنی رینگ را ترک خواهید کرد. از طرفی اگر در مسابقات به پیروزی دست پیدا کنید، تماشاگران از شما بسیار باشکوه استقبال خواهند کرد. بوکس یکی از محبوبترین ورزش‌های رزمی به شمار می‌رود.

 

ورزش هیجان انگیز بوکس

بیشتر بدانید: فواید ورزش بوکس

 

آموزش بوکس و شناخت تکنیک های اصلی این ورزش

برای آموزش و یادگیری دقیق بوکس ابتدا باید با تکنیک های این ورزش آشنا شوید. تکنیک های اصلی این ورزش تنها برای بوکسورهای مبتدی نمی باشد بلکه برخی از بوکسور های حرفه ای نیز باید به این تکنیک ها توجه بیشتری کنند. شاید با خود این سوال را مطرح کنید که چرا شناخت تکنیک های اصلی بوکس برای افراد حرفه ای نیز اهمیت دارد؟ بسیاری از افراد حرفه ای گمان می کنند که با این تکنیک‌ها کاملا آشنا هستند و نیازی به یادگیری این تکنیک ها نمی باشد. این تصور سبب بی توجه به برخی از تکنیک های اصلی خواهد شد و همین امر موجب شکست های جبران ناپذیر می شود. اگرچه افراد حرفه ای این تکنیک‌ها را می شناسند اما باید از این تکنیک ها در مواقع خاص و به طور کاملا صحیح استفاده کنند. بی توجهی به این تکنیک‌ها در مسابقات حرفه ای سبب از دست دادن قهرمانی خواهد شد. در این مقاله شما را با برخی از مهمترین تکنیک های بوکس آشنا خواهیم کرد.

 

استنس (Stance)

استنس در آموزش بوکس نسبت به سایر تکنیک ها از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. این تکنیک برای افراد مبتدی و حرفه ای متفاوت می باشد. به طور کلی استنس به حالتی گفته می شود که فرد برای حمله یا دفاع از آن استفاده می کند. بهترین حالت استنس برای افراد مبتدی بالا آوردن هر دو دست و محافظت از صورت می‌باشد. افراد حرفه ای از حالت های مختلفی برای اجرای استنس استفاده می کنند. البته بهتر است که افراد مبتدی از این گونه حرکات خودداری کنند زیرا افراد حرفه ای با توجه به تجربه و مهارت های حریف حالت استنس خود را انتخاب می کنند. در شکل زیر نقاط ضعف و قوت حالت استنس بررسی شده است. در ادامه شما را با ویژگی های یک استنس استاندارد و ایده آل آشنا خواهیم کرد.

 

نقاط ضعف و قدرت یک استنس بوکس

 

ویژگی های یک استنس استاندارد

از ابتدایی ترین تکنیک های آموزش بوکس، یادگیری استنس استاندارد می باشد. این حالت رایج‌ترین نوع استنس در بین بوکسور های مبتدی می باشد. ویژگی های یک استنس استاندارد عبارتند از:

  • برای دفاع یا حمله بهتر است که پنجه پای جلو با پاشنه پای عقب در یک راستا قرار بگیرند.
  • دست غالب را عقب نگه دارید تا در زمان مناسب ضربه های قوی تری وارد کنید.
  • فاصله کمی (به اندازه عرض شانه) بین پا ها ایجاد کنید.
  • سر خود را پشت مشت هایتان پنهان کنید و به حریف اجازه ضربه زدن به سر خود را ندهید.
  • مشت های خود را کمی پایین تر از چشم‌هایتان نگه دارید تا بتوانید به راحتی حرکت های حریف را مشاهده کنید.
  • سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و روی حرکات حریف تمرکز کنید.

 

اهمیت پا در آموزش بوکس

حرکت پا ها (FOOTWORK) در آموزش بوکس بسیار موثر می‌باشد. افراد مبتدی باید به این حرکت توجه بسیار زیادی کنند زیرا این حرکت می‌تواند به برهم زدن تمرکز حریف کمک کند. به طور کلی حرکت پا در بوکس باید به گونه ای باشد که همیشه شما را در حال آماده باش قرار دهد. اگر بخواهیم این موضوع را ساده‌تر بیان کنیم، شما در حالت عادی دوست دارید که روی زمین گام بردارید اما در بوکس پا‌ ها به صورت ضربدری و بر روی پنجه‌ها قرار می گیرند. این حالت اجازه می دهد تا شما بتوانید در هر لحظه جا به جا شوید و به حریفان ضربه بزنید. تمرین تغییر جهت پا ها فوت ورک شما را بسیار تقویت می کند. برهم زدن تمرکز ذهن حریف سبب می شود تا شما بتوانید به گارد او حمله های بیشتری کنید و این ضربات شما را به پیروزی نزدیک‌تر خواهد کرد. توصیه می شود که به حرکات فوت ورک بوکسور های حرفه‌ای مانند: محمد علی کلی توجه بیشتری کنید.

 

محمد علی کلی

 

آشنایی با انواع فوت ورک (FOOTWORK)

همانطور که گفته شد، حرکت پا می‌تواند در حملات شما بسیار اثر گذار باشد. فوت ورک دارای انواع مختلفی می‌باشد. اگر شما به تازگی بوکس را شروع کرده‌اید، باید بدانید که یادگیری تمامی فوت ورک ها کار دشواری است. البته شما با تمرین زیاد و سخت کوشی می‌توانید این تکنیک ها را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. حرکت STEP-DRAG پایه و اساس تکنیک فوت ورک به شمار می‌رود. این حرکت به شما کمک می‌کند تا در لحظه های مختلف بتوانید حمله یا دفاع کنید. در حقیقت بوکسور ها از حرکت STEP-DRAG برای پیشروی و عقب نشینی استفاده می کند. بنابراین در این حرکت بوکسورها برای رفتن به سمت راست و عقب نشینی از پای راست خود کمک می‌گیرند. در این حالت با پای راست یک گام برداشته می شود و سپس پای چپ به دنبال پای راست کشیده می‌شود. بوکسور ها در حرکت STEP-DRAG به سمت چپ و جلو از پای چپ استفاده می کنند. در این حرکت پای راست به دنبال پای چپ کشیده خواهد شد.

 

فوت ورک حالت STEP-DRAG

 

حرکت چرخشی پا (PIVOT)

تکنیک چرخش پا (PIVOT) در مسابقات بزرگ نقش بسیار زیادی خواهد داشت. این حرکت برای جلوگیری از تداوم حملات حریف کاربرد دارد. در حقیقت بوکسور ها با استفاده از تکنیک چرخش پا و تغییر زاویه بدن مانع حملات حریف می شوند و از طرفی زاویه های جدیدی را برای ضربه زدن به حریف خود ایجاد می کنند. تکنیک چرخش پا ها عمدتا توسط پای جلو و چرخش بدن با کمک پای عقب انجام می شود. بوکسور های مبتدی با تمرین چرخش های کوچک و چرخش های بزرگ (زاویه بیش از 90 درجه) می توانند قدرت پا های خود را تقویت کنند. علاوه بر حرکات پا شما باید با روش صحیح مشت زنی نیز آشنا شوید. در ادامه شما را با برخی از مهمترین تکنیک های دست آشنا خواهیم کرد.

 

مشت زنی صحیح (پانچ اصولی)

تکنیک پانچ پایه ای یا به عبارتی تکنیک مشت زنی صحیح در بوکس مانند دیگر تکنیک ها اهمیت زیادی دارد. در حقیقت اگر شما برای مدت زمان طولانی گارد بگیرید و از دستان خود استفاده نکنید، پس از مدتی دستان شما خسته می شوند. با خسته شدن دست، گارد شما باز خواهد شد و حریف می تواند ضربات محکمی را به شما بزند. اگر می خواهید از این موضوع جلوگیری کنید، باید با تمرین زیاد تکنیک مشت زنی صحیح را در خود تقویت کنید. پانچ پایه ای به عنوان یکی از تکنیک های اصلی در آموزش بوکس محسوب می شود. یک بوکسور حرفه ای در هنگام مشت زنی، عملیات بازدم را انجام می دهد و سپس دستان خود را شل می کند. این موضوع سبب استراحت دستان بوکسور حرفه ای خواهد شد. پانچ اصولی به همراه عملیات دم و بازدم انجام می‌شود. در هنگام پانچ پایه ای، مشت خود را سفت کنید و در این لحظه از تمام نیروی خود برای ضربه زدن به حریف استفاده کنید.

 

مشت زنی صحیح

 

چه نکاتی را باید در هنگام مشت زنی رعایت کنیم؟

نکات مهمی در آموزش بوکس برای مشت زنی صحیح وجود دارد. از مهمترین نکات پانچ پایه ای می توان به چرخش مناسب بدن با حفظ تعادل کامل، اطمینان از دفاع ناشی از حمله احتمالی حریف، عملیات بازدم بعد از هر ضربه مشت و ... اشاره کرد. بوکسور های حرفه ای به دلیل حفظ تعادل بالا در هنگام مشت زنی از تکنیک‌های مختلفی استفاده می کنند. اغلب بوکسور‌ها برای پانچ اصولی از سه روش رایج کمک می‌گیرند. اولین روش به استریت پانچ مشهور است. در روش استریت پانچ، آرنج بوکسور به صورت مستقیم در مقابل صورت قرار می‌گیرد. این روش در زمان باز شدن گارد حریف کاربرد دارد. هوک پانچ یکی دیگر از روش‌های رایج مشت زنی می‌باشد. در این روش آرنج از کنار بدن به حریف ضربه می زند. از این روش برای باز کردن گارد و یا حالت دفاعی حریف استفاده می‌شود. آپرکات یکی از ضربات سنگین در بوکس است که گاها حریف را از پا در می‌آورد. در آپرکات آرنج در پایین چانه حریف قرار می‌گیرد.    

 

قوی ترین ضربات در آموزش بوکس

ضربه استریت مستقیم به چپ یکی از ضربات مهم در بوکس به شمار می‌رود. این ضربه به STEP JAB معروف می باشد. در زمان استفاده از این ضربه، مشت چپ خود را به سمت جلو و مستقیم بچرخانید. فراموش نشود که در زمان استفاده از JAB مراقب حملات حریف باشید. اگر به خوبی بعد از این حرکت دفاع نکنید، حمله حریف می تواند به شما آسیب جدی بزند. بوکسورهایی که راست دست هستند. استریت مستقیم به راست می تواند کار حریف را یکسره کند. در هنگام این ضربه بدن شما 90 درجه خواهد چرخید و سپس مشت سنگین خود را به چانه حریف وارد کنید. بلافاصله پس وارد کردن این ضربه گارد خود را حفظ کنید. ممکن است در هنگام انجام این ضربه سر شما به سمت پایین خم شود، در این لحظه بسیار مراقب ضربه های حریف باشید. هر دو ضربه برای بوکسور های مبتدی توصیه می شود. این ضربات حریفان شما را از نفس می اندازند. با تمرین زیاد تکنیک JAB را تقویت کنید.

 

نقش انواع هوک و آپرکات در مسابقات

مربیان در آموزش بوکس برای یکسره کردن کار حریف از ضربات قوی مانند هوک و آپرکات رونمایی می‌کنند. هوک چپ و راست مانند یک پتک سنگین به صورت عمود به گیج‌گاه حریف وارد می شود. برای وارد کردن صحیح این حرکت ابتدا بدن بوکسور در جهت عقربه های ساعت می‌چرخد. سپس زمانی که بوکسور تعادل خود را حفظ کرد، با منقبض شدن بازو های بوکسور ضربه هوک به گیج‌گاه حریف وارد می‌شود. هر چقدر که بوکسور این تکنیک را دقیق و محکم وارد کند، احتمالا ناک اوت شدن حریف نیز بیشتر است. تمرین زیاد در این تکنیک می‌تواند شما را به یک قهرمان جوان تبدیل کند. از هوک برای ضربه زدن به دنده های حریف نیز استفاده می‌شود. خطر شکسته شدن دنده حریف با توجه به شدت ضربه شما وجود خواهد داشت. آپرکات نیز می‌تواند کار حریف را تمام کند. این ضربه نیز مانند هوک می تواند به سمت سر یا دنده های حریف باشد. آپرکات و هوک در نحوه وارد کردن ضربه به حریف تفاوت دارند.

 

ضربه هوک

 

ترکیب انواع حرکات پایه ای در آموزش بوکس

مربیان در آموزش بوکس به افراد مبتدی تلاش می کنند تا آنها را با مفاهیم ابتدایی آشنا کنند. ما نیز در این مقاله شما را با انواع پانچ های پایه ای و حرکات پا آشنا کردیم. حال با ترکیب آنها می توانید به حریف خود ضربه بزنید. البته ناگفته نماند که شما باید تمرینات خود را زیر نظر مربیان حرفه ای انجام دهید. اگر شما تمرینات خود را اشتباه انجام دهید و نتوانید این حرکات را به صورت صحیح وارد کنید، ممکن است که با مصدومیت های جدی رو به رو شوید. تاکنون شما با هوک چپ و راست، آپرکات چپ و راست، استریت چپ و راست، فوت ورک، استنس و ... آشنا شدید. ترکیبات این حرکت ها می تواند به شما در دفاع یا حمله به حریف کمک کند. در دنیای بوکس هیچ قانونی برای ترکیب این حرکات وجود نخواهد داشت. ترکیب این حرکات با توجه به شرایط مسابقه متفاوت می باشد. بنابراین شما و مربیتان می توانید رمز گذاری جدیدی برای ترکیبات حرکات خود داشته باشید.

 

آپرکات راست

 

انواع دفاع در آموزش بوکس

اغلب مربیان در آموزش بوکس به حمله بیشتر از دفاع می پردازند. این کار کاملا اشتباه می باشد. بوکسور ها نباید از حملات حریف نیز غافل شوند. بوکسور در زمان حمله گارد خود را باز می کند و این موضوع می‌تواند برای او عواقب خطرناکی داشته باشد. اگر به خوبی حریف فرز نباشید، حریف شما می تواند با یک حرکت شما را شکست دهد. بنابراین دفاع برای بوکسور های مبتدی بسیار حیاتی و لازم می‌باشد. اگر برای اولین بار به مسابقات بوکس می‌روید، دفاع به عنوان یک راه مطمئن برای شما محسوب می شود. به عبارت ساده‌تر شما می‌توانید با دفاع کردن حریف خود را از نفس بیندازید و حرکات او را آنالیز کنید. با دفاع کردن می‌توانید زمان مناسب برای ضربه زدن به حریف را نیز پیدا کنید. یک بوکسور باهوش از دفاع برای شکست حریف خود استفاده می‌کند. توصیه می‌شود، قبل از رفتن به مسابقات بوکس از آمادگی جسمانی مناسبی برخوردار شوید. جلوگیری از ضربات حریف به شما امکان بررسی نقاط ضعف حریف را خواهد داد.

 

نکات مهم در هنگام دفاع کردن از حملات حریف

محافظت از سر و صورت در هنگام دفاع کردن از حملات حریف اهمیت زیادی دارد. مربیان در آموزش بوکس به بالا نگهداشتن گارد تاکید زیادی می کنند. دلیل این موضوع جلوگیری از برخورد ضربات حریف به گیج‌گاه شما خواهد بود. اگر حریف شما به بدنتان حمله کرد، سعی کنید گارد خود را پایین تر بیاورید تا از ضربات او به دنده‌های خود جلوگیری کنید. نگه داشتن گارد و حالت دفاعی برای مدت طولانی کار اشتباهی است و سبب خسته شدن دستانتان خواهد شد. در این حالت حرکات پا و فوت ورک به کمک شما خواهد آمد. با استفاده از حرکات پا سعی کنید زاویه بدن خود را تغییر دهید و در زمان مناسب به حریف ضربه بزنید. در زمان دفاع کردن سعی کنید به گوشه های رینگ حرکت نکنید. آرنج های خود را نزدیک بهم نگه‌دارید. گارد شما باید به گونه ای باشد که مانع از دید شما نشود. با توجه به حرکات حریف در موقعیت مناسب از پانچ برگشتی برای غافلگیری حریف استفاده کنید.

 

دفاع از حملات حریف

 

با استفاده از پانچ متقابل دفاع را به حمله تبدیل کن

پانچ متقابل یکی از راهکار‌های مفید در آموزش بوکس به شمار می‌رود. ورزش بوکس از حمله و دفاع تشکیل شده است. بنابراین یک بوکسور زمانی به موفقیت خواهد رسید که تکنیک‌های حمله و دفاع را در کنار یکدیگر یاد بگیرید. بوکسور‌های مبتدی برای دفع حملات تنها از تکنیک های دفاع استفاده می‌کنند. در حقیقت دفاع کردن برای بوکسور‌‌های مبتدی در زمان حمله حریف مطمئن ترین راه است. اغلب بوکسور های حرفه‌ای برای تقابل با ضربات حریف، حمله می کنند. این کار نیاز به تجربه و مهارت بوکسور دارد. هر چقدر که بوکسور مبتدی
با تکنیک‌های بوکس بیشتر آشنا شود، متوجه خواهد شد که هر حمله را می‌تواند با یک حمله دیگر پاسخ دهد. برای ضربه زدن به حریف عجله نکنید، به عبارت دیگر ابتدا ضربه حریف را دفع کنید و در موقعیت مناسب ضربه خود را وارد کنید. پانچ متقابل شما می‌تواند به سمت سر یا بدن حریف باشد. از پانچ های متقابل نهایت استفاده را کنید زیرا این حرکات می تواند شما را به پیروزی رساند.

 

پانچ برگشتی

 

چگونه آموزش بوکس را شروع کنم؟

چگونه آموزش بوکس را شروع کنم؟ بسیاری از علاقه مندان به بوکس نمی‌دانند که چگونه باید این ورزش هیجان انگیز را شروع کنند. اولین کاری که باید انجام دهید پیدا کردن یک موسسه ورزشی مناسب به همراه یک مربی حرفه‌ای می‌باشد. اگر می خواهید در بوکس به صورت حرفه ای فعالیت کنید، بخش انتخاب مربی را بسیار جدی بگیرید. امروزه موسسه های گوناگونی در زمینه بوکس فعالیت می‌کنند اما تمامی آنها تکنیک‌ها را به صورت اصولی و حرفه ای به شما آموزش نخواهند داد. بنابراین با یک تحقیق جامع، مربی حرفه ای را برای آموزش خود انتخاب کنید. شناخت تجهیزات مورد نیاز و نحوه استفاده از آنها نیز اهمیت زیادی دارد. برای اینکه شما بهتر با این وسایل آشنا شوید، تجهیزات مورد نیاز در آموزش بوکس را به دو دسته ضروری و غیر ضروری تقسیم می‌کنیم. البته ناگفته نماند انتخاب این وسایل به تشخیص مربی و آموزشگاه مورد نظر شما بستگی دارد. در ادامه شما را با برخی از تجهیزات ضروری و غیر ضروری بوکس آشنا خواهیم کرد.

 

تجهیزات ضروری در آموزش بوکس

استفاده از تجهیزات ضروری در آموزش بوکس به شما کمک می کند تا تکنیک‌ها را بهتر یاد بگیرید. توصیه می‌شود که این وسایل را از دیگران قرض نگیرید. این وسایل کاملا شخصی می باشند. برای جلوگیری از بیماری های مختلف پوستی و ... این وسایل را به صورت فردی خریداری و استفاده کنید. سعی کنید تجهیزات ضروری بوکس را از فروشگاه های معتبر بخرید. هر چقدر که کیفیت این تجهیزات بالاتر باشد، شما می توانید برای مدت زمان بیشتری از آنها استفاده کنید. از مهمترین تجهیزات ضروری می توان به باند دست، دستکش، محافظ دندان و ... اشاره کرد. شما برای هر بار تمرین مجبور به استفاده از این وسایل می‌باشید. بنابراین اگر تجهیزات ضروری شما از کیفیت پایینی برخوردار باشند، قطعا شما مجبور به خرید مجدد این وسایل خواهید شد. برخی از بوکسور های مبتدی تصور می کنند که استفاده از این وسایل تنها برای شروع ورزش بوکس می باشد. این تصور کاملا اشتباه است، زیرا ورزشکاران حرفه ای بوکس نیز از تجهیزات ضروری کمک می گیرند.

 

چرا باید از باند دست و دستکش استفاده کنیم؟

باند دست و دستکش برای شروع آموزش بوکس ضروری می باشند. این وسایل از دستان شما در مقابل حملات حریف و بالعکس محافظت می کند. توصیه می شود که بدون دستکش به کیسه های بوکس سنگین ضربه وارد نکنید. این کار سبب آسیب دیدن مچ‌های شما خواهد شد. ضربه زدن بدون دستکش باعث می‌شود که فشار زیادی به استخوان ها دست شما وارد شود. در حقیقت اگر شما بدون دستکش ضربه بزنید، نیرو به خوبی انتقال داده نمی‌شود. طبق گفته برخی از متخصصان بخشی از نیرو در هنگام ضربه زدن بدون دستکش به دست‌ها
بر می‌گردد. قبل پوشیدن دستکش حتما از باند دست استفاده کنید. اگر به این موضوع توجه نکنید، دستکش به خوبی در دستان شما قرار نمی‌گیرد. به عبارت دیگر اگر دستکش را بدون باند دست بپوشید، دستکش از دست شما در هنگام تعریق بیرون خواهد آمد. بی توجهی به این موضوعات ریز سبب شکست شما در مسابقات خواهد شد. به طور کلی باند دست و دستکش را نمی‌توان از یکدیگر جدا کرد.

 

پوشیدن دستکش به همراه باند دست

 

از چه دستکش هایی در آموزش بوکس استفاده کنیم؟

همانطور که قبلا گفته شد، استفاده از دستکش های شخصی در آموزش بوکس ضروری می باشد. شاید برای شما این سوال به وجود بیاید که چرا اینقدر روی این موضوع تاکید می کنیم؟ دلیل تاکید استفاده از دستکش های شخصی بوکس این است که سلامت و بهداشت ورزشکاران اهمیت زیادی دارد. مدت زمان تمرین برای ورزشکاران متفاوت می‌باشد. اگر بخواهیم رو راست باشیم تمامی ورزشکارانی که به آموزشگاه های بوکس مراجعه می کنند، قهرمان نخواهند شد. ورزشکاری قهرمان خواهد شد که تمرین های خود را سخت انجام می‌دهد و با تلاش و پشتکار تکنیک های این ورزش را آموزش می بیند. اگر شما بخواهید بیشتر از دوستانتان تمرین کنید، نیاز به دستکش و یا دیگر تجهیزات ضروری خود دارید. بنابراین هیچگاه این وسایل را قرض نگیرید. دستکش استاندارد OZ 16 برای آموزش بوکس مناسب می باشد. این دستکش ها بسیار مقاوم و کیفیت بالایی دارند. خانم‌ها و کودکان می‌تواند از دستکش های OZ12 یا OZ14 کمک بگیرند. دستکش OZ 16 برای آموزش حرفه‌ای تکنیک‌های حمله کاربرد دارد.

 

محافظ دهان یکی دیگر از تجهیزات ضروری آموزش بوکس

در تمرینات و انواع اسپارینگ از محافظ دهان استفاده کنید. عدم استفاده از محافظ دهان عواقب جبران ناپذیری را برای ورزشکاران به همراه خواهد داشت. برخی از ورزشکاران حرفه‌ای عقیده دارند که استفاده از محافظ دهان تنها برای ورزشکاران مبتدی است. این عقیده بسیار اشتباه و غیر ورزشی می‌باشد. تمامی ورزشکاران مبتدی و حرفه‌ای باید از محافظ دهان در اسپارینگ‌ها و مسابقات استفاده کنند. اگر شما از محافظ دهان استفاده نکرده باشید، ضربه حریف در ناحیه فک شما پخش خواهد شد. به عبارت دیگر تمام فشار ناشی از ضربه حریف روی دندان‌ها شما خواهد بود و احتمال خرد شدن دندان‌ها وجود دارد. از طرف دیگر فک پایین یا فک متحرک شما بسیار حساس می‌باشد. اگر ضربه حریف خیلی محکم باشد، فک پایین قادر به مقاومت نبوده و احتمال ضربه مغزی شدن شما وجود خواهد داشت. در برخی از مسابقات حرفه‌ای، ورزشکاران در اثر ضربات حریف زبان خود را گاز گرفته‌اند و زبان آنها قطع شده است. این‌ها تنها نمونه‌هایی از مشکلات عدم استفاده از محافظ دهان می‌باشد.

 

آشنایی با تجهیزات غیر ضروری در آموزش بوکس

همانطور که می‌دانید تمامی تجهیزات ورزشی ضروری و مورد نیاز ورزشکاران می‌باشد. اگر یک فرد بخواهد به صورت حرفه‌ای و تخصصی در بوکس فعالیت کند، باید تمامی تجهیزات لازم را تهیه کند. البته تهیه این وسایل برای تمامی ورزشکاران مبتدی ضروری نیست زیرا تنها برخی از این ورزشکاران قصد دارند تا به صورت حرفه‌ای در بوکس فعالیت کنند. به طور کلی تمامی تجهیزات بوکس به امنیت شما در این ورزش کمک خواهند کرد. یکی از تجهیزاتی مورد نیاز برای کسانی که قصد دارند به صورت حرفه‌ای بوکس را ادامه دهند، پوشش سر می‌باشد. اگر می‌خواهید همیشه اسپارینگ داشته باشید یا مسابقه دهید، حتما از پوشش سر استفاده کنید. هرگز بدون این وسیله مسابقه ندهید زیرا پوشش سر از صدمه دیدن جمجمه شما در برابر ضربات حریف جلوگیری می‌کند. ورزشکاران باید توجه داشته باشند که نمی‌توانند از هر کفشی در ورزش بوکس استفاده کنند. کفش مخصوص بوکس به ورزشکاران امکان تحرک بیشتری را می‌دهد. چابکی و سرعت در بوکس می‌تواند در حملات ورزشکار بسیار اثر گذار باشد.

 

تجهیزات مورد نیاز بوکس

 

اهمیت انتخاب باشگاه آموزش بوکس

یکی از مهمترین نکات مورد توجه در آموزش بوکس انتخاب آموزشگاه می باشد. هر چقدر که شما در این انتخاب موفق تر باشید، قطعا کیفیت آموزش شما نیز بالا می باشد. شاید کمی گیج شده باشید که انتخاب موسسه چه تاثیری در روند آموزش شما خواهد داشت؟ در حقیقت امکانات آموزشگاه بوکس با کیفیت آموزش شما رابطه مستقیم دارد. هر چقدر که شما امکانات بیشتری در اختیار داشته باشید، یادگیری شما نیز کیفیت بالاتری خواهد داشت. سعی کنید، آموزشگاهی را انتخاب کنید که از امکانات مدرن‌تری برخوردار می باشند. امروزه پیشرفت تکنولوژی در آنالیز ها و بررسی توانایی افراد بسیار نقش موثری خواهد داشت. بوکس 50 سال پیش با بوکس دنیای مدرن کاملا تفاوت دارد. مربیان با استفاده از بوکس مدرن و بررسی دقیق حرکات نقاط قوت و ضعف ورزشکاران را شناسایی می کنند. بنابراین عملکرد ورزشکاران در بوکس مدرن بسیار بیشتر می باشد. شاید این سوال برای شما مطرح شده باشد که یک آموزشگاه خوب باید چه امکاناتی داشته باشد؟

 

مربی و حریف تمرینی در آموزش بوکس حرفه ای

تجهیزات در آموزش بوکس بسیار اثر گذار می باشد. ورزشکاران مبتدی علاوه بر تجهیزات آموزشی مناسب به یک مربی با تجربه نیز احتیاج خواهند داشت. در حقیقت تمرین و آموزش با افرادی که سطح بالایی دارند به ورزشکاران در افزایش سطح عملکردشان کمک خواهد کرد. بنابراین اگر ورزشکار با یک مربی حرفه ای کار کند قطعا در مدت زمان کوتاه‌تری به یک مبارز باتجربه تبدیل خواهد شد. شاید تمرین با افراد حرفه ای برای ورزشکاران کم تجربه کار دشواری باشد اما این روش کیفیت مبارزه آنها را افزایش خواهد داد. بوکس را به تنهایی نباید انجام داد. اگر این ورزش را با دوستان و ورزشکاران دیگر انجام دهید، بوکس به یک ورزش جذاب برای شما و دوستانتان تبدیل خواهد شد. حریف تمرینی می تواند در روند تمرینات شما بسیار اثر گذار باشد. تمرین با یک فرد مستعد می تواند سبب افزایش تمرکز شما شود. به طور کلی برای ارتقای تکنیک های خود از مربیان و حریف تمرینی ها باتجربه کمک بگیرید.

 

انتخاب یک مربی با تجربه

 

امکانات یک باشگاه آموزش بوکس حرفه ای

یک بوکسور مبتدی در آموزش بوکس ابتدایی نیاز به کیسه بوکس دارد. کیسه سنگین بوکس به عنوان یک سرگرمی جذاب برای افزایش سرعت، قدرت و استقامت ضربات مشت به شمار می‌رود. تمرین با کیسه های سنگین بوکس سبب افزایش تمرکز بوکسور های مبتدی نیز خواهد شد. بنابراین مربیان این تمرین را برای بسیاری از بوکسور های مبتدی توصیه می کنند. البته تمرین با کیسه بوکس تنها برای بوکسور های مبتدی نیست، گاها بوکسور های حرفه ای نیز برای افزایش سرعت و  زمان بندی دقیق مشت های خود از کیسه های دو طرفه استفاده می کنند. طناب بازی یکی دیگر از وسایل گرم کردن قبل از تمرین می باشد. طناب بازی یک وسیله مقرون به صرفه است که ورزشکاران از آن برای حفظ تعادل استفاده می کنند. کیسه سرعت یکی از وسایل حرفه ای در بوکس می باشد که معمولا ورزشکاران حرفه ای از آن برای افزایش دقت، حفظ تعادل، سرعت دست و استقامت استفاده می کنند. اغلب این وسیله برای ورزشکاران مبتدی کاربردی ندارد.

 

محل تمرین یا رینگ بوکس

محل تمرین در آموزش بوکس اهمیت زیادی دارد. رینگ بوکس چهارچوبی را از نظر محیط تمرین برای ورزشکاران مشخص می کند. ورزشکاران از این محیط حق خارج شدن را ندارند. در این محیط ورزشکاران مجبور به مبارزه دو نفره می باشند و راه برگشتی نخواهند داشت. اگر ورزشکاران در رینگ به یک گوشه بروند، داور از آنها می خواهد تا به وسط رینگ بیایند. رینگ یک استیج مستطیل شکل است که توسط سه ردیف طناب احاطه شده است. به گفته بسیاری از روانشناسان ورود ورزشکاران به رینگ سبب می شود تا آنها تنها به مبارزه با حریف خود فکر کنند. تمرین در یک رینگ استاندارد سبب می شود تا ترس ورزشکاران مبتدی ریخته شود. به عبارت دیگر تمرین در رینگ های استاندارد سبب آمادگی ذهنی ورزشکاران برای انجام مسابقات در سطح های بالاتر خواهد شد. با توجه به مطالبی که بیان شد، توصیه می شود که قبل از مراجعه به آموزشگاه بوکس درباره خدمات آنها تحقیق انجام دهید و بوکس را در محیطی حرفه ای آغاز کنید.

 

رینگ بوکس

 

نقش تمرین در آموزش بوکس

تمرین نقش ویژه ای در تمامی ورزش ها دارد و مختص آموزش بوکس نیست. در حقیقت تمرین سبب آمادگی جسمانی و ذهنی افراد برای مبارزات اصلی می شود. البته تمرین دارای قواعد و اصول خود می باشد. تمرینی موثر است که زیر نظر یک مربی آگاه و با‌تجربه انجام شود. تمرین ها با توجه به فیزیک بدنی افراد و هدف آنها مشخص می شود. به طور مثال اگر یک ورزشکار مبتدی قصد انجام تمرین های یک ورزشکار حرفه ای را داشته باشد، قطعا شکست خواهد خورد. دلیل این موضوع آماده نبودن بدن ورزشکار مبتدی می باشد. یک ورزشکار حرفه ای سالهای زیادی برای داشتن یک فیزیک بدنی مناسب تلاش کرده است. بنابراین ورزشکاران مبتدی باید از انجام تمرینات سرخود خودداری کنند. شاید این سوال را مطرح کنید که برای داشتن یک برنامه تمرین مناسب باید چه کاری انجام داد؟ برای داشتن یک برنامه اصولی باید به یک مربی حرفه ای مراجعه کنید. مربیان با توجه به آمادگی جسمانی ورزشکاران برنامه غذایی و ورزشی مناسبی را تنظیم می کنند.   

 

مراحل یک تمرین بوکس برای ورزشکاران مبتدی

در آموزش بوکس گرم‌کردن قبل از تمرینات اهمیت زیادی دارد. اگر ورزشکاران قبل از تمرینات بدن خود را گرم نکنند، مشکلات زیادی برای آنها به وجود خواهد آمد. یکی از بزرگترین مشکلات ناشی از عدم گرم‌کردن قبل از تمرین، اسپاسم‌های عضلانی می‌باشد. ورزشکاران مبتدی برای گرم‌کردن می‌توانند از روش‌های دویدن، طناب زدن، مشت زدن آهسته، انجام حرکات کششی و ... استفاده کنند. انجام تمرین اصلی که توسط مربی مورد نظر مشخص می‌شود. اغلب این تمرین‌ها عبارتند از:

  • انجام تقویت تمرکز با کمک حریف تمرینی
  • تمرین مشت زنی با کیسه های سنگین
  • تمرین سرعت دست و دقت با استفاده از کیسه های سرعت
  • تمرین با کیسه‌های دو طرفه
  • تمرین با حریف فرضی برای آمادگی بیشتر تمرین اسپارینگ
  • انجام اسپارینگ با حریف تمرینی برای افزایش مهارت در تکنیک های حمله و دفاع
  • سایر تمرینات مربی

در نهایت بعد از انجام یک تمرین مناسب بدن ورزشکاران به سرد کردن احتیاج دارد. ورزشکاران برای جلوگیری از اسپاسم‌های عضلانی بهتر است که بعد از تمرینات خود به انجام حرکات کششی بپردازند.  

 

تمرین حرفه ای

 

برنامه و راهکار های مناسب برای موفقیت در آموزش بوکس

در آموزش بوکس داشتن یک استراتژی می تواند ورزشکاران را به هدف مورد نظرشان نزدیک کند. توصیه می‌شود که ورزشکاران مبتدی درباره نحوه اجرای صحیح حرکات از مربیان و دیگر افراد حرفه ای سوال کنند. برای انجام صحیح حرکات بیش از یک راه وجود دارد و بهتر است ورزشکاران تمام آنها را یاد بگیرند. ورزشکاران باید علاوه بر یادگیری تکنیک‌های بوکس به تغذیه مناسب نیز توجه داشته باشند. عدم تغذیه مناسب سبب می شود تا ورزشکاران انرژی کافی برای انجام تمرینات بوکس نداشته باشند. 90 درصد تمرینات بوکس به منظور تقویت ذهن و تمرکز انجام می شود. ورزشکارانی که از اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستند، نمی توانند به خوبی در بوکس فعالیت کنند. بسیاری از ورزشکاران مبتدی بعد از اولین شکستشان دچار تردید و نگرانی می شود. این موضوع کاملا طبیعی می باشد. اگر ورزشکار مبتدی دارای اعتماد به نفس پایین باشد، ورزش را رها خواهد کرد اما این کار کاملا اشتباه است. در حقیقت ورزشکاران باید از شکست های خود تجربه کسب کنند.

 

شناخت انواع سبک مبارزه در آموزش بوکس

در کلاس های آموزش بوکس بسیاری از افراد این سوال را مطرح می کنند که بهترین سبک بوکس چیست؟ برای پاسخ به این سوال می خواهم برای شما یک مثال بزنم. افرادی زیادی به کلاس های خوانندگی می روند و برخی از آنها به راحتی صدای بزرگان موسیقی را تقلید می کنند. مردم از اینگونه تقلید ها لذت می برند اما نام این افراد را کسی می داند؟ خیر، زیرا آنها تنها صدای افراد مشهور را تقلید می کنند. هنر یک خواننده به وجود آوردن سبک خود با یک صدای خاص جدید می باشد. هنر یک بوکسور نیز رسیدن به قهرمانی با استفاده از سبک خود می باشد. هیچ سبکی بهترین نیست. ورزشکاران مبتدی برای رسیدن به موفقیت و قهرمانی به تمرینات مناسب، داشتن هدف و استراتژی، آموزش تکنیک های بوکس و تقویت ذهن نیاز دارند. با تمرین زیاد و گذشت زمان ورزشکاران مبتدی به ورزشکاران حرفه ای تبدیل خواهند شد. آنها با افزایش اعتماد به نفس و کسب تجربه می‌توانند سبک خود را ایجاد کنند.

 

بهترین راه مبارزه در بوکس

در آموزش بوکس انتخاب بهترین راه مبارزه اهمیت زیادی دارد. در حقیقت ورزشکاران مبتدی به دنبال سریعترین راه مبارزه در بوکس می‌باشند که این کار اشتباهی است. هر یک از ورزشکاران بزرگ دنیای بوکس مانند: مایک تایسون، محمد علی کلی، فلوید میودر و ... به گونه ای مبارزه می‌کنند که برای آنها راحت تر می‌باشد. به عبارت دیگر ورزشکاران باید به گونه ای مبارزه کنند که اجرای آن حرکات برایشان ساده و بهترین باشد. محمد علی کلی با انجام حرکات پای زیبا، تمرکز حریف خود را بهم میریخت. او این کار را انجام می داد زیرا این کار برای او ساده ترین راه مبارزه بود. مایک تایسون از پانچ های محکم خود برای از پا درآوردن حریف استفاده می‌کند. او این کار را انجام می دهد زیرا وارد کردن مشت های محکم برای او آسان‌تر می‌باشد. ورزشکاران مبتدی نیز باید ساده ترین روش مبارزه را برای خود انتخاب کنند. ساده‌ترین روش مبارزه برای آنها استفاده از تکنیکی است که در آن نسبت به دیگر تکنیک ها تبحر دارند.

 

مشت های مایک تایسون

 

اسپارینگ در آموزش بوکس

اسپارینگ یکی از موضوعات مهم در آموزش بوکس است. بسیاری از ورزشکاران مبتدی بدون هیچ‌گونه آگاهی از یک اسپارینگ امن، دست به انجام کار‌های خطرناک می‌زنند. بوکس علاوه بر یک ورزش هیجان انگیز، ورزش خطرناکی نیز محسوب می‌شود. بی تجربگی و تصمیمات عجولانه سبب آسیب‌های جدی به ورزشکاران می‌شود. گاها این صدمات منجر به مرگ نیز می شود. بنابراین نباید به توصیه های مربیان و افراد حرفه ای درباره اسپارینگ بی توجهی کرد. قبل از انجام مبارزه بهتر است که با یک حریف تمرینی باتجربه و یا یک حریف تمرینی خیالی تمرین کنید. از راند‌هایی با مدت زمان کوتاه (2 دقیقه ای) برای مبارزه شروع کنید و نگران زود خسته شدن خود نباشید. اگر شما یک ورزشکار مبتدی هستید این موضوع کاملا طبیعی است که پس از چند دقیقه مبارزه خسته شوید. دلیل این موضوع عادت نداشتن بدن شما به یک مبارزه واقعی است. برای یادگیری یک اسپارینگ کامل و صحیح باید به یک سری نکات توجه کنید. در ادامه درباره این نکات بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

مهمترین نکات اسپارینگ در آموزش بوکس

همانطور که گفته شد، اسپارینگ در آموزش بوکس نقش مهمی دارد. برای انجام صحیح اسپارینگ ورزشکاران باید به یک سری نکات توجه کنند. این نکات از آنها در برابر صدمات احتمالی محافظت می کند. برخی از مهمترین نکات اسپارینگ در زیر آورده شده است:

  • از تجهیزات مناسب مانند محافظ دهان، پوشش سر، کفش بوکس و ... استفاده کنید.
  • با یک حریف تمرینی با تجربه، تمرین کنید.
  • از تمرین با بوکسورهای مبتدی خودداری کنید.
  • گارد خود را به خوبی حفظ کنید و اجازه ندهید ضربات حریف به شما آسیبی بزند.
  • گارد نباید مانع دید شما شود.
  • به طور مداوم مشت نزنید. (بین 3 تا 5 مشت کافی می باشد و بعد از آن گارد بگیرید)
  • به حالت دفاعی فرو نروید و حمله کنید.
  • از اسپارینگ های طولانی خودداری کنید.

با توجه به نکات فوق شما می توانید یک اسپارینگ کامل را انجام دهید. در انجام اسپارینگ از بدن خود کاملا محافظت کنید. قطعا تجربه های کسب شده در اسپارینگ شما را برای یک مبارزه واقعی آماده خواهد کرد.

 

آشنایی با راهکار‌های مبارزه در آموزش بوکس

آشنایی با استراتژی در آموزش بوکس به بوکسور های مبتدی کمک می کند تا در مبارزات دشوار دوام بیاورند. با یک استراتژی مناسب حتی بوکسور های مبتدی نیز می توانند در مبارزات سخت پیروز شوند. ما در این مقاله به شما یک استراتژی اصولی را آموزش خواهیم داد. اگر یک بوکسور مبتدی هستید، در راند اول شما باید انرژی خود را حفظ کنید و تنها به شناخت نقاط ضعف و قوت حریف خود بپردازید. در راند دوم سعی کنید حملات بیشتری را انجام دهید و مراقب باشید که حریفان شما را در کناره های رینگ نگه ندارد. در این راند حریف شما کمی خسته‌ شده است و می توانید از آن امتیاز بگیرید. در راند سوم 100 خود را بگذارید. ملاحضه در این راند کافی می باشد و حملات خود را زیاد کنید. به حریف اجازه حمله کردن ندهید زیرا حریف شما بسیار خسته شده است. قبلا از شنیدن صدای پایان مسابقه تمام انرژی خود را تخلیه کنید. با این استراتژی شما می توانید برنده مسابقه باشید.  

 

سبک های مختلف مبارزه در آموزش بوکس

به طور کلی سبک های مختلف مبارزه در آموزش بوکس مورد بررسی قرار می گیرند. این سبک ها می تواند به بوکسور های مبتدی و حرفه ای کمک کند تا در مبارزه های خود پیروز شوند. از مهمترین سبک‌های موجود می‌توان به پانچ های قدرتی، پانچ های سرعتی، تکنیک های دفاعی، حمله های بدون وقفه، گارد های بلند و گارد های کوتاه اشاره کرد. در پانچ های قدرتی ورزشکار با استفاده از ضربه های محکم و هوشمندانه حریف را خسته خواهد کرد. در این سبک دفاع نقش موثری خواهد داشت. استفاده از تکنیک های دفاعی تنها در زمانی استفاده می شود که حریف از بوکسور مورد نظر قوی تر باشد. در چنین لحظاتی بوکسور ضعیف تر باید با استفاده از تکنیک های دفاعی حریف خود را خسته کند. استفاده از گارد های بلند و کوتاه سبب می شود تا بوکسور به سر و بدن حریف ضربات هوشمندانه ای را وارد کند. اگر بوکسور نتواند به سر حریف ضربه وارد کند، آنگاه می تواند از گارد کوتاه کمک بگیرد.

 

پانچ قدرتی

 

شناخت انواع اشتباهات در کلاس های آموزش بوکس

آشنایی با انواع اشتباهات در کلاس های آموزش بوکس سبب می شود تا بوکسور های مبتدی این اشتباهات را تکرار نکنند. اشتباهات که اغلب بوکسور های مبتدی انجام می دهند را می توان به سه دسته اشتباهات تکنیکی، آموزشی و مبارزه تقسیم کرد. بوکسور های مبتدی در هنگام دفاع بدن خود را محکم نگه می‌دارند این موضوع سبب خسته شدن بدن آنها می شود. از طرفی گارد خود را جوری نگه می‌دارند که مانع از دید آنها می‌شود. این موارد از رایج ترین اشتباهات تکنیکی به شمار می روند. از رایج‌ترین اشتباهات آموزشی بوکس می‌توان به عدم انتخاب مربی باتجربه، تمرین های بسیار سخت و دشوار و اسپارینگ اشتباه اشاره کرد. اشتباهات مبارزه بسیار خطرناک می باشند. اگر بوکسور های مبتدی در مبارزات اشتباه کنند، صدمه های جدی به آنها وارد می شود. از رایج‌ترین اشتباهات مبارزه می‌توان به پانچ های نامنظم و بدون هدف اشاره کرد. این اشتباه سبب شکست قطعی بوکسور های مبتدی خواهد شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

برای آشنایی بیشتر با تمرینات بوکس کلیک نمایید.

 

شما هم می‌توانید نظر بدهید.

برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد شوید
مطالب مرتبط
فواید ورزش بوکس
بوکس

فواید ورزش بوکس

  • 1402/09/12

آیا از فواید ورزش بوکس بر سلامت جسم و روان خودتان خبر دارید؟! ورزش بوکس، یک ترکیب بی‌نظیر...

آموزش بوکس مقدماتی تا حرفه ای
بوکس

آموزش بوکس مقدماتی تا حرفه ای

  • 1402/09/02

در این مقاله می خواهم شما را با نکات مهم در آموزش بوکس مقدماتی تا حرفه ای آشنا کنم. اگر به...

راهنمای جامع برنامه بدنسازی بوکس
بوکس

راهنمای جامع برنامه بدنسازی بوکس

  • 1402/09/12

با توجه به افزایش توجه به سلامتی و تناسب اندام، برنامه بدنسازی بوکس به عنوان یک راه حل شگف...

صفر تا صد ورزش بوکس
بوکس

صفر تا صد ورزش بوکس

  • 1401/12/27

هنری که از دیرباز تا به امروز، با اشراف بر شجاعت، استقامت و هوش تاکتیکی، افراد را به چالش می‌کش...

آشنایی با تمرینات بوکس
بوکس

آشنایی با تمرینات بوکس

  • 1402/03/26

ورزش بوکس، هنری است که در آن قدرت، هوشیاری و تمرکز فرد به چالش کشیده می‌شود. این ورزش شجاعت، اس...

راهنمای جامع آموزش بوکس در خانه
بوکس

راهنمای جامع آموزش بوکس در خانه

  • 1402/09/12

به راهنمای جذاب و کوتاه آموزش بوکس در خانه خوش آمدید. آیا تا به حال به دنبال یک فعالیت فیز...