ورزش رزمی و تاثیر آن بر رشد قد کودکان

ورزش رزمی و تاثیر آن بر رشد قد کودکان

قابل درک است که به عنوان یک پدر و مادر می خواهید فرزندتان فردی سالم قوی و مستقل باشد. شرکت در ورزش هایی مانند هنرهای رزمی یکی از راه های ارتقاء رشد جسمی، اجتماعی و عاطفی فرزند شماست. ازطرفی می خواهید فرزند سالمی داشته باشید از طرفی هم نگران این موضع هستید که انجام ورزش های رزمی باعث تاخیر در رشد فرزندتان شود و روی رشد او تاثیر برعکس داشته باشد.

 

آیا ورزش رزمی بر رشد کودک اثر دارد؟  

هیچ تحقیق و مطالعه ای نشان نداده است که انجام ورزش هایی مانند کاراته یا تکواندو مانع رشد کودک شود و یا بر رشد او تاثیر داشته باشد. 
بلکه برعکس انجام ورزش های رزمی و آموزش دفاع شخصی باعث رشد استخوان های کودک می شود. در این نوشته به بررسی باورهای غلطی که نسبت به دفاع شخصی وجود دارد می پردازیم. 

 

آیا ورزش رزمی بر رشد کودک اثر دارد

بیشتر بدانید: میزان قد در ورزش های رزمی اثر دارد یا خیر؟

 

فعالیت جسمی در ورزش رزمی

نکته ای که در دفاع شخصی و انجام هنرهای رزمی وجود دارد این است که با یادگیری انها کودک شما اعتماد به نفس بالایی میگیرد. 
شک نداشته باشید که بدن شما چه از نظر ذهنی و چه از نظر فیزیکی به هنرهای رزمی احتیاج دارد. در این که انجام هنرهای رزمی ممکن است دشوار باشد و یادگیری آن سالها زمان ببرد شکی نیست اما نباید با فکر کردن به این موضوع آغاز آموزش دفاع شخصی کودکان خود را به عقب بی اندازید. 

 

توقف رشد یا تاخیر در رشد کودک صرفا به دلیل انجام ورزش های رزمی نیست

دلایل جدی تری دیگری ممکن است بر رشد کودک اثر بگذارد که در اوایل رشد کودک برای او اتفاق می افتد. تمرینات دشوار ورزش های رزمی به رشد فیزیکی کودک و شکل دهی به اسکلت او کمک فراوانی می کند. 
شرکت در یک رشته رزمی مناسب ممکن است در واقع همان چیزی باشد که کودک شما و بدنش به آن نیاز دارد. فقط کافیست سبک ها را بشناسید و بدانید هر کدام چه تاثیری بر بدن فرد می گذارد. 

 

فعالیت جسمی در ورزش رزمی

 

هیچ مدرک و تحقیق علمی مبنی بر اینکه هر یک از این سبک ها مانع رشد کودک می شود وجود ندارد. برعکس، با تمرین و یادگیری ورزش های رزمی کودک شادابتر و قوی تر می شود. 

 

فواید جسمی ورزش های رزمی برای کودکان

مطالعات علمی و شواهد نشان می دهد که یادگیری یک هنر رزمی تأثیر مثبتی بر کودکان از نظر جسمی، اجتماعی و عاطفی خواهد گذاشت.
 برخی تحقیقات نشان می دهد که کودکانی که به عنوان مثال در کاراته فعالیت می کنند، عملکرد بهتری در مدرسه دارند و دامنه تمرکز و عملکرد شناختی بیشتری نسبت به سایرین دارند و رفتارشان با سایرین نیز بهتر است. 
در واقع در پاسخ به این سوال که رشد کودک من متوقف شده آیا علت ورزش های رزمی است؟ باید گفت مطالعات نشان می‌دهد که کودکان و جوانانی که در ورزش‌هایی مانند کاراته یا تکواندو شرکت می‌کنند سطح آمادگی جسمانی بالاتری نسبت به همسالان خود دارند. 

 

فواید جسمی ورزش های رزمی برای کودکان
بیشتر بدانید: آموزش ورزش های رزمی چه تاثیری بر قد دارد؟

 

انجام ورزش های رزمی تاثیرات زیر را در بدن فرد ایجاد می کند: 

  1. قدرت عضلانی بیشتر
  2. تراکم استخوان بیشتر 
  3. تعادل پایدارتر
  4. افزایش انعطاف پذیری مفاصل
  5. بهبود آگاهی بدن
  6. بهبود هماهنگی اعضای بدن
  7. تمرکز بیشتر
  8. زمان واکنش سریعتر
  9. افزایش استقامت

 

آیا نوع هنر رزمی تفاوتی در اثر بخشی ایجاد می کند؟ 

شاید از خود بپرسید که آیا تفاوتی می کند فرزندم چه هنر رزمی انجام دهد؟ 
فعالیت شدید و هوازی یکی از اجزای کلیدی در همه هنرهای رزمی است. افزایش تولید HGH و رشد استخوان به نفع کودک شما خواهد بود بدون توجه به اینکه در کدام هنر رزمی شرکت می کند. 
علاوه بر فواید کوتاه مدتی که امادگی جسمانی در فرد ایجاد می کند، تمرین منظم و پی در پی در یک ورزش رزمی می تواند بر سلامت جسمانی آنها در آینده نیز تأثیر بگذارد. 
در واقع، افرادی که در سال‌های جوانی در فعالیت‌های ورزشی شرکت می‌کردند، تراکم استخوانی بالاتر و مقاومت بیشتری در برابر مشکلات استخوانی مرتبط با افزایش سن مانند پوکی استخوان دارند. 

 

چه چیزی مانع از رشد کودک می شود؟

توقف رشد در کودکان به طور معمول در طول 1000 روز اول زندگی رخ می دهد. یعنی از بدو تولد تا 2 سالگی. تاخیر در رشد می تواند منجر به مشکلات سلامتی در طول عمر شود که غلبه بر آنها دشوار است.
علل توقف رشد متفاوت است اما می توان به یکی از این عوامل نسبت داد:

  1. تغذیه و بهداشت نامناسب
  2. بیماری مزمن
  3. شرایط مادرزادی و ژنتیکی

از آنجایی که شروع رشد کودک در اوایل زندگی اتفاق می افتد، به جرات می توان گفت که ورزش از هر نوعی تاثیری در  کوتاه شدن قد یا تاخیر در رشد وی ندارد. 

 

چه چیزی مانع از رشد کودک می شود

 

خطرات فیزیکی یادگیری هنرهای رزمی توسط کودکان

در واقعیت، تقریبا هیچ نقطه ضعف فیزیکی برای منع فرزندتان از انجام و یادگیری ورزش های رزمی وجود ندارد. با این حال، مواردی وجود دارد که کودک شما ممکن است در معرض آسیب فیزیکی قرار گیرد که باید در این موارد احتیاط کنید:
برخی از کارشناسان زنگ خطر را در مورد شرکت کودکان در ورزش های تکراری (مثلاً بازی بیسبال) در سنین پایین به صدا درآورده اند. اگر استفاده بیش از حد و تمرین بیش از حد جایگزین رژیم آموزشی که توصیه می شود باشد، هنرهای رزمی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. به طور کلی انجام هر ورزش و عملی در صورتی به صورت غیر اصولی و خارج از استاندارد باشد خطر آفرین است. 
 
علاوه بر این مانند هر ورزشی ممکن است در ورزش های رزمی نیزآسیب‌دیدگی رخ دهد. به دلیل ماهیت فیزیکی ورزش، انتظار برآمدگی، کبودی و رگ به رگ شدن را داشته باشید. اینها موارد جزئی هستند که معمولا پیش می آید. آسیب های جدی تر مربوط به سر و گردن هستند که ممکن است عوارض طولانی‌مدتی داشته باشند.
تمرین جودو یا MMA (هنرهای رزمی ترکیبی) که بر رویارویی با حریف و پرتاب کردن حریف به تشک تاکید دارد، می تواند منجر به ضربه مغزی و خفه شدن شود.  در حالی که اثرات این آسیب های جدی ممکن است پیامدهای مستقیمی بر رشد فیزیکی داشته باشد  اما می توانند بر سلامت عصبی تا بزرگسالی نیز تأثیر بگذارند.
استخوان‌ها نهایت تا حدود 18 سالگی تکامل می بابند. به همین دلیل آسیب به یکی از استخوان های اصلی کودک می‌تواند باعث آسیب به کل سیستم استخوان بندی شود و بر رشد طولانی مدت استخوان تأثیر منفی بگذارد.
اگرچه همه اینها خطرات احتمالی و  مرتبط با هنرهای رزمی هستند اما تا زمانی که کودک شما تکنیک ها را به خوبی بیاموزد سعی کنید از وسایل ایمنی استفاده کند تا آسیب کمتری ببیند. 

شما هم می‌توانید نظر بدهید.

برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد شوید
مطالب مرتبط
آیا انجام ورزش رزمی خطرناک است؟
ورزش های رزمی

آیا انجام ورزش رزمی خطرناک است؟

  • 1401/10/07

مانند هر ورزش دیگری هنرهای رزمی نیز خطر آسیب دیدگی را دارد. اما سوال اساسی این است که ورزش های رزمی...

چطور در مبارزه بر ترس غلبه کنید؟
ورزش های رزمی

چطور در مبارزه بر ترس غلبه کنید؟

  • 1401/09/30

وقتی نیمه شب در خیابان هستید و با موقعتی مواجه می شوید که مجبور به مبارزه میشوید طبیعی است که در ابت...

تفاوت کیک بوکس و موی تای
ورزش های رزمی

تفاوت کیک بوکس و موی تای

  • 1401/02/27

در مورد قدمت این دو رشته رزمی نظرهای مختلفی وجود داره بعضی منابع قدمت کیک بوکسینگ رو دو هزار سال و ا...

فواید ورزش رزمی موی تای و تاثیر آن بر درمان تروما
ورزش های رزمی

فواید ورزش رزمی موی تای و تاثیر آن بر درمان تروما

  • 1401/07/20

ورزش رزمی موی تای یکی از باستانی ترین هنر های رزمی در دنیای امروز است. خوشبختانه ترکیب تمرینات ذهنی...

آموزش ورزش های رزمی در خانه
ورزش های رزمی

آموزش ورزش های رزمی در خانه

  • 1401/08/29

به لطف فضای مجازی و تکنولوژی‌های جدید، این روزها دریافت اطلاعات و حتی کسب مهارت‌ها بسیار آ...

تمرینات مستقیم با استادان حرفه‌ای ورزش های رزمی
ورزش های رزمی

تمرینات مستقیم با استادان حرفه‌ای ورزش های رزمی

  • 1401/09/02

بدون اغراق می‌توان گفت اگر تنها یک جا، صرف هزینه برای کلاس‌های خصوصی ارزش داشته باشد، آن آ...