آموزش دفاع شخصی کودکان محافظت از بچه‌ها به کمک خودشان

آموزش دفاع شخصی کودکان محافظت از بچه‌ها به کمک خودشان

از لحظه‌ای که فرزند شما به این دنیا می‌آید، نگرانی برای سلامتی او نیز در دل‌تان جا خوش می‌کند. اما چطور می‌توانید این سلامتی را بخصوص در دوران پرچالش کودکی، برای او مهیا سازید؟ آموزش دفاع شخصی کودکان یک راه عالی برای مراقبت از فرزندتان، حتی در مواقعی که خودتان در کنارش نیستید، به شمار می‌رود. قرار نیست کودک شما لزوماً به یک ورزشکار حرفه‌ای تبدیل شود. بلکه هنر دفاع شخصی به او می‌آموزد چگونه خود را از موقعیت‌های خطرناک دور کند و در مقابل آسیب دیگران از خود مراقبت نماید. همراه ما باشید تا نگرانی‌های پدرانه و مادرانه شما را با تکنیک‌های دفاع شخصی، تا حدی کاهش دهیم.

 

چرا آموزش دفاع شخصی به کودکان اهمیت زیادی دارد؟ 

متأسفانه در سال‌های اخیر اخبار ناراحت کننده بسیاری درباره آسیب به کودکان به گوش می‌رسد که همه پدر و مادرها را نگران و مضطرب می‌کند. آموزش دفاع شخصی کودکان می‌تواند یکی از اولین گام‌ها برای دوری از چنین اتفاقات ناگواری باشد. البته موقعیت‌هایی مانند مواجهه با بچه‌های زورگیر و قلدر از قدیم همراه کودکان بوده است. دفاع شخصی به کودک می‌آموزد چگونه در هر یک از این موقعیت‌ها از خود دفاع کند و کمترین آسیب را ببیند. زیرا باید پذیرفت که والدین نمی‌توانند همیشه همراه و همپای کودک خود باشند و از سنی به بعد مجبور هستند او را در اجتماع تنها بگذارند، حتی برای ساعاتی محدود. با این حساب لازم است کودک برای مواجهه با شرایطی که احساس خطر می‌کند، از پیش آماده باشد و حتی برای آن برنامه و نقشه داشته باشد. این همان کاری است که آموزش دفاع شخصی کودکان انجام می‌دهد.

 

چرا آموزش دفاع شخصی به کودکان اهمیت دارد

 

دفاع شخصی برای کودکان، فراتر از فنون رزمی است

اغلب افراد گمان می‌کنند دفاع شخصی تنها مجموعه‌ای از فنون و تکنیک‌های رزمی برای ضرب و شتم در مواقع خطر است. اما در حقیقت ماجرا به شکل دیگری است. دفاع شخصی یک هنر و مجموعه‌ای از آموزه‌های مختلف است که فرد را نسبت به خطر آگاه و آماده می‌کند. یادگیری فنون رزمی تنها بخشی از این آمادگی به حساب می‌آید، خصوصاً زمانی که صحبت از آموزش دفاع شخصی کودکان باشد.
آموزش دفاع شخصی به کودکان می‌آموزد چگونه موقعیت‌های خطرناک را تشخیص دهند و از آن‌ها دوری کنند. در واقع اولویت دوری و خارج شدن از چنین موقعیت‌هایی است، نه گلاویز شدن با مزاحمان. در دوره‌های دفاع شخصی کودک اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کند و این خود باعث می‌شود کمتر در معرض آزار و اذیت، خصوصاً در برابر همسالان خود قرار گیرد. این موضوع برای والدینی که از رفتار قلدرهای مدرسه با کودکانشان واهمه دارند، از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

دفاع شخصی برای کودکان فراتر از فنون رزمی

 

سن مناسب آموزش دفاع شخصی کودکان

یک سؤال اساسی والدین درباره آموزش دفاع شخصی کودکان، سن مناسب است. واقعیت این است که نمی‌توان یک سن مشخص برای شروع آموزش تعیین کرد. زیرا شرایط و آمادگی کودکان در سنین مختلف تفاوت دارد. حدوداً از 4 سالگی به بعد کم کم کودک در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرد که باید دور از والدین خود باشد. پس آموزش اصول اساسی مراقبت از خود نیز باید از این سن به تدریج آغاز شود. اما در مورد دوره‌های آموزش دفاع شخصی کودکان، ماجرا کمی متفاوت است. زیرا اگر کودک به حدی از بلوغ فکری نرسیده باشد که تفاوت دشمن و مهاجم واقعی را با همبازی‌ها یا دیگر افراد تشخیص دهد، ممکن است به اطرافیان خود آسیب برساند.
والدین بیش از هر کس فرزند خود را می‌شناسند. آن‌ها باید به رفتار و تغییرات روحی کودک خود دقت کافی داشته باشند تا بفهمند کودک از چه زمانی تفاوت آدم‌های بد و خوب را متوجه می‌شود و می‌تواند یک موقعیت خطرناک را به درستی تشخیص دهد. در این صورت می‌توان گفت آماده است تا در دوره‌های آموزش دفاع شخصی برای کودکان مبتدی شرکت کند.

 

سن مناسب آموزش دفاع شخصی کودکان

 

آموزش دفاع شخصی برای کودکان دختر و پسر، شامل چه مواردی است؟ 

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، آموزش دفاع شخصی کودکان تنها فنون رزمی را شامل نمی‌شود. بلکه آموزه‌های متفاوتی دارد که در ادامه به طور دقیق‌تر عنوان خواهند شد.

  1. کودک می‌آموزد نسبت به محیط اطراف خود هوشیار و آگاه باشد. در نتیجه می‌تواند خطر را در مواقع لزوم احساس کند.
  2. به کودکان یاد داده می‌شود در مواجهه با موقعیت‌های خطرناک چطور خود را از آن فضا دور کنند. آن‌ها باید بدانند فرار کردن به معنای ضعیف بودن نیست. بلکه به این معنا است که توانایی مراقبت از خود را دارند.
  3. آموزش دفاع شخصی کودکان، پیش از این که به تکنیک‌های زد و خورد اشاره کند، عزت نفس و قدرت روحی کودک را بالا می‌برد. به این ترتیب احتمال قرارگیری او در موقعیت‌های تنش‌زا کمتر می‌شود. زیرا گاهی مزاحمان به دنبال یک فرد ضعیف و گوشه‌گیر هستند تا به او آزار برسانند.
  4. کودکان یاد می‌گیرند بیشتر همراه با گروه دوستان خود باشند تا در مواجهه با خطر تنها نباشند.
  5. تکنیک‌هایی به کودک آموزش داده می‌شود (مانند گرفتن گوش‌ها، استفاده از آرنج برای ضربه زدن، جدا کردن انگشتان مهاجم از هم و ...) تا در شرایطی که یک فرد مزاحم سعی در گرفتن یا آسیب رساندن به او دارد، خود را رها کرده و از محیط خارج شود.
  6. و...

 

آموزش دفاع شخصی برای کودکان دختر و پسر

 

بخشی از آموزش دفاع شخصی کودکان در خانه است

همیشه چیزهایی وجود دارد که هیچ‌کس به جز شما، به عنوان والدین، نمی‌تواند به کودک بیاموزد. هر چند حضور در کلاس‌های آموزش دفاع شخصی کودکان اعتماد به نفس کودک را بالاتر می‌برد و کمک می‌کند در بحران‌ها، به جای گم کردن دست و پا، با هوشیاری عمل کند. اما اعتماد به نفس و جرأت‌مندی در ابتدا در محیط خانواده شکل می‌گیرد. پس اگر می‌خواهید امنیت فرزند خود را حفظ نمایید او را با عزت نفس بالا تربیت کنید.
همچنین به او بیاموزید که می‌تواند در مواقع لزوم با صدای بلند فریاد بزند و از دیگران کمک بخواهد. کودک شما باید بداند فریاد یا جیغ زدن همیشه بد نیست. بلکه گاهی خوب و حتی لازم است. این‌ها مواردی هستند که علاوه بر دوره‌های آموزش دفاع شخصی کودکان باید در خانواده نیز آموزش داده شوند. در این صورت مطمئن باشید کودک دلبند شما می‌تواند حتی زمانی که کنارش نیستید، از خود به خوبی محافظت کند.

 

شما هم می‌توانید نظر بدهید.

برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد شوید
مطالب مرتبط
تکنیک بیهوشی در دفاع شخصی
دفاع شخصی

تکنیک بیهوشی در دفاع شخصی

  • 1401/07/27

قبل از اینکه مختصر راجب یکی از تکنیک های کاربردی بیهوش کردن حریف و یا مهاجم صحبت کنم یه نقل قول از ه...

یادگیری دفاع شخصی چقدر طول میکشد؟
دفاع شخصی

یادگیری دفاع شخصی چقدر طول میکشد؟

  • 1401/10/10

حتی در دنیای مدرن و عمدتاً ایمن، دانستن اینکه چگونه از خود دفاع کنید یک مهارت مهم است. در سال های اخ...

بهترین مربی دفاع شخصی در تهران کیست؟
دفاع شخصی

بهترین مربی دفاع شخصی در تهران کیست؟

  • 1402/03/16

بهترین مربی دفاع شخصی در تهران شخصی است که همه دوره های رزمی مربوط به دفاع شخصی را در مراکز معتبر گذ...

وسایل دفاع از خود در منزل
دفاع شخصی

وسایل دفاع از خود در منزل

  • 1401/11/19

هدف هر فردی داشتن یک خانه امن است. اما برای امنیت خانه ضروری است که برخی وسایل امنیتی و کاربردی در د...

پیروزی در یک مبارزه خیابانی
دفاع شخصی

پیروزی در یک مبارزه خیابانی

  • 1401/09/16

تلاش برای نشان دادن توانایی و قدرت و شروع درگیری در خیابان اغلب از سوی جوانان دیده می شود. به خصوص آ...

بهترین مربی دفاع شخصی کیست؟
دفاع شخصی

بهترین مربی دفاع شخصی کیست؟

  • 1401/09/05

دنیای این روزها به همه ما ثابت کرده است که باید خودمان مراقب لحظه‌های خوب و بد زندگی‌مان ب...