ضربات جوجیتسو؛ هر آنچه که باید در این رابطه دانست

ضربات جوجیتسو؛ هر آنچه که باید در این رابطه دانست

سوالات مهمی در این رابطه مطرح می شوند. آیا در جوجیتسو، ضربه زدن آزاد است؟ آیا مبارزان، مجاز به استفاده از ضربات مشت، لگد و آرنج همانطور که در سایر هنرهای رزمی مشاهده می کنید، هستند؟ همانطور که میدانید، ضربه یا لگد زدن در طول مسابقه می تواند فرایند پیروزی یک طرف بر طرف مقابل را آسان تر نماید. مگر غیر از این است؟

در این مقاله قصد داریم به سوالات شما عزیزان در رابطه با اینکه آیا استفاده از ضربات جوجیتسو در این ورزش رزمی مجاز است یا خیر، صحبت نماییم. همچنین به هدف اصلی جوجیتسو به عنوان یک هنر رزمی در مبارزات واقعی خواهیم پرداخت. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این موارد تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. 

 

کامبت جوجیتسو چیست

 

آیا جوجیتسو، هنر رزمی گراپلینگ است یا استرایکینگ؟

در جوجیتسو، تمام تمرکز بر این است که بر حریف مقابل خود پیروز شوید. با استفاده از تکنیک های گراپلینگ جوجیتسو که ترکیبی از تکنیک های گلاویزی و حمله می باشند، می توانید حریف خود را به راحتی به زمین بزنید. جوجیتسو در واقع، یک ورزش رزمی ژاپنی است که از انواع تکنیک های گراپلینگ (پرتاب کردن، ضربه زدن، چرخاندن، زمین زدن و...) جهت پیروزی بر حریف مقابل استفاده می شود. با بهره گیری از این تکنیک ها می توانید حریف مقابل خود را وادار به تسلیم نمایید.  

آموزش هایی که در جوجیتسو توسط مربیان مجرب به رزمی کاران داده می‌شوند، بر پایه تکنیک های تهاجمی و دفاعی گراپلینگ هستند. بر اساس گفته گراند مستر کارلوس گریسی، جوجیتسو، نحوه دفاع طبیعی یک شخص ضعیف در برابر یک شخص قوی را مشخص می‌کند. وقتی حریف شما به زمین افتاده باشد، فائق آمدن بر این هدف آسان‌تر است. اگر وضعیت مبارزه به حالت ایستاده باشد، امکان دارد دستیابی به هدف به دلیل قدرت و وضعیت جسمانی طرف مقابل دشوارتر باشد. در جوجیتسو جهت پیروزی بر حریف مقابل، نیازی به ضربه ‌زدن نیست. در عوض، می توانید از انواع تکنیک های گراپلینگ از جمله پرتاب‌ها و زمین زدن استفاده ‌کنید. این عبارت نشان می دهد که جوجیتسو یک هنر رزمی بر پایه مبارزه در زمین با استفاده از تکنیک های گراپلینگ است.

 

مهمترین ویژگی های هنر رزمی گراپلینگ

 

آیا مشت و لگد زدن در جوجیتسو وجود دارد؟

تکنیک های این ورزش رزمی بر پایه مبارزه در زمین واقعی ابداع شده اند. با این حال، برخی از تکنیک های این هنر رزمی (ضربه ‌زدن با مشت، لگد، آرنج و...) به رزمی کاران جهت مبارزه در زمین آموزش داده می شوند. هدف اصلی جوجیتسو، آموزش دفاع از خود در مبارزه واقعی است.

در طول مبارزه با رعایت قوانین و مقررات، می‌توانید بدون استفاده از ضربات جوجیتسو هم بر حریف فائق آیید. البته در مبارزات خیابانی، شرایط کاملا متفاوت است. به همین دلیل، تمرینات جوجیتسو در طول سال‌ها به گونه‌ای تغییر کرده‌اند تا مبارز بتواند به شکل واقعی تری از خود در برابر حملات رقیب، دفاع کند.

 

آیا مشت و لگد زدن در مسابقات جوجیتسو مجاز است؟

استفاده از ضربات مشت و لگد در بیشتر مسابقات جوجیتسو مجاز نیست. مشت زدن فقط برای علاقه مندان به این ورزش رزمی در شرایط واقعی مبارزه، مجاز می باشد. در آموزش جوجیتسو گریسی که برای دفاع شخصی هست آموزش و تمرین با ضربات وجود دارد اما اگر در مسابقات جوجیتسو برزیلی از ضربات مختلف مشت و لگد جهت شکست حریف مقابل استفاده کند از مسابقه حذف خواهد شد.  

 

تمرین ضربه PISAO یکی از ضربات جوجیتسو

 

هنرهای رزمی گراپلینگ در مقایسه با هنرهای رزمی استرایکینگ

از تکنیک های مختلف گراپلینگ و استرایکنیگ در ورزش های رزمی استفاده می شود. جهت آشنایی بیشتر شما عزیزان در ادامه قصد داریم به انواع ورزش های رزمی که از تکنیک های مختلف گراپلینگ و استرایکینگ در آنها استفاده می شود، اشاره نماییم.

از جمله رایج ترین هنرهای رزمی گراپلینگ می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • جوجیتسوی برزیلی
  • کشتی
  • جودو
  • هاپکیدو
  • سامبو

از جمله رایج ترین هنرهای رزمی استرایکینگ می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کاراته
  • تکواندو
  • کونگ فو
  • کیک بوکسینگ
  • بوکس

هدف اصلی از آموزش تکنیک های گراپلینگ و استرایکینگ، دفاع از خود در مبارزه است. نام دیگر دفاع در مبارزه را می توان برنده شدن در یک مبارزه تن به تن ترجمه نمود. تنها تفاوت رشته های رزمی، استفاده از تکنیک هایی است که مبارز در طول مسابقه جهت پیروزی بر حریف مقابل استفاده می کند. جوجیتسوی برزیلی از جمله محبوب ترین هنرهای رزمی می باشد که مبارز از تکنیک های گراپلینگ (گلاویزی) جهت پیروزی در زمین مسابقه استفاده می کند. هدف مبارزه در جوجیتسو، پیروزی بر رقیب با استفاده از تکنیک های گلاویز شدن و زمین زدن او بر خاک می باشد.

مبارز در هنرهای رزمی استرایکینگ از حملات پا در حالت ایستاده استفاده می کند. با استفاده از ضربات حمله ای در حالت ایستاده (مشت، لگد، آرنج و...) می توانید حریف خود را به راحتی مغلوب کنید. از تکنیک های استرایکینگ بیشتر در ورزش های رزمی از جمله تکواندو، کاراته، کیک بوکسینگ و... استفاده می شود. عقیده استاد جودوکار ژاپنی، میتسویو مائدا که در جوجیتسوی برزیلی مهارت فوق العاده ای داشت بر این بود که در نبرد فیزیکی باید از تمام تکنیک های مبارزه استفاده نمود. یک مبارز واقعی کسی است که بتواند در مبارزات خیابانی از تکنیک های مختلف گلاویزی و ضربه ای جهت شکست دادن رقیب استفاده نماید. مبارز واقعی در برخی موقعیت ها ناگریز به استفاده از تکنیک های مختلف استرایکینگ و گراپلینگ جهت پیروزی است. با این حال، یکی از مهمترین سوالاتی که ذهن اکثر مبارزان را درگیر کرده، این است که کدام دسته از هنرهای رزمی بر دیگری اولویت دارد.  

 

آشنایی با انواع هنرهای رزمی استرایکینگ

 

آیا هنر رزمی جوجیتسو از هنرهای رزمی استرایکینگ بهتر است؟

اینکه بخواهید تنها یک ورزش رزمی را به علاقه خود انتخاب نمایید به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. در واقع نمی توان به طور مطلق نظر داد که هنرهای رزمی استرایکینگ از جوجیتسو بهتر هستند. اگر به دنبال انتخاب بهترین ورزش رزمی برای مبارزه هستید، باید هدف خود را مورد بررسی قرار دهید. در اینجا چند دلیل وجود دارند که اثبات می کنند که هنر رزمی جوجیتسو از هنرهای رزمی استرایکینگ بهتر می باشد.

 

جوجیتسوی برزیلی، ایمن ترین ورزش رزمی است

جوجیتسوی برزیلی از سایر ورزش های رزمی، ایمن تر می باشد. در جوجیتسو از انواع تکنیک های گلاویز شدن از جمله پرتاب کردن، بلند کردن و به زمین زدن جهت پیروزی بر حریف مقابل استفاده می شود. به همین خاطر است که می گوییم خطر آسیب دیدگی در جوجیتسو کمتر از سایر هنرهای رزمی می باشد. 

 

انواع ضربات جوجیتسو

 

جوجیتسوی برزیلی، بهترین رشته رزمی جهت دفاع از خود در میدان مسابقه می باشد

شاید تصور کنید که جهت یادگیری جوجیتسو نیاز است که از لحاظ جسمانی بسیار قوی باشید. در حالی که یک مبارز با نیروی جسمانی پایین هم می تواند این رشته ورزشی را آموزش ببیند و از تکنیک های آن در مسابقه جهت دفاع از خود استفاده نماید.  

 

جوجیتسوی برزیلی، بهترین هنر رزمی گراپلینگ جهت یادگیری MMA می باشد

مبارزی که اصول ضربات جوجیتسو را بلد باشد، می تواند به راحتی در ورزش رزمی MMA موفق عمل نماید. MMA، یک ورزش رزمی جدیدی است که از تکنیک های مختلف گراپلینگ و استرایکینگ در فرایند مبارزه استفاده می شود.

جهت موفقیت در این رشته رزمی، یادگیری اصول ضربات جوجیتسو بسیار ضروری می باشد. مبارزی که انواع تکنیک های گراپلینگ جوجیتسو را بلد باشد می تواند در مدت زمان کوتاه، مهارت های رزمی رشته MMA را یاد بگیرد.

 

آیا تکنیک های استرایکینگ در جوجیتسوی ژاپنی وجود دارند؟

جوجیتسوی ژاپنی، اولین شکل هنر رزمی بود که توسط سامورایی های ژاپنی ابداع شد. هدف جوجیتسوی ژاپنی، مبارزه با حریف غیر مسلح با استفاده از تکنیک های گرفتن، ضربه زدن، پرتاب کردن رقیب در خاک است. البته سامورایی ها توانستند از تکنیک های جوجیتسوی ژاپنی علیه سارقان مسلح نیز استفاده و آنها را مغلوب نمایند. در جوجیتسوی سنتی ژاپنی، استفاده از ضربات شدید دست و پا و حتی استفاده از سلاح جهت مغلوب کردن حریف مجاز می باشد.

 

کامبت جوجیتسو چیست؟

کامبت جوجیتسو، یکی از انواع جدید هنرهای رزمی جوجیتسوی می باشد. در واقع این هنر رزمی، ترکیبی از تکنیک های استرایکینگ و گراپلینگ جهت مغلوب کردن حریف در میدان مسابقه است. اصول این نوع هنر ورزشی با شیوه درگیری های فیزیکی واقعی (مبارزه های خیابانی) زیاد تفاوتی ندارد. در این نوع ورزش ، مبارز مجاز به استفاده از تکنیک های استرایکینگ به صورت محدود جهت پیروزی بر حریف مقابل نمی باشد.  

 

چه کسی هنر رزمی کامبت جوجیتسو را ابداع کرد؟

هنر رزمی کامبت جوجیتسو توسط ادی براوو، دارنده کمربند سیاه جوجیتسوی برزیلی ابداع شد. این سبک بیشتر بر تکنیک‌های نوگی و تکنیک‌های دفاعی جوجیتسو برزیلی تمرکز دارد. کامبت جوجیتسو، یک سبک خاصی از هنرهای رزمی گراپلینگ است که از انواع تکنیک‌های جوجیتسوی برزیلی و سایر ورزش های رزمی جهت پیروزی بر حریف استفاده می شود. تکنیک های این هنر رزمی توسط ادی ادی براوو، ابداع شده است.

 

آیا تکنیک های رزمی استرایکینگ در کامبت جوجیتسو وجود دارند؟

کامبت جوجیتسو دارای یک سری قوانین و اصول خاص می باشد. تنها زمانی می توان از ضربات جوجیتسو در این مبارزه استفاده نمود.

 

قوانین و مقررات کامبت جوجیتسو

کامبت جوجیتسو دارای یک سری قوانین و مقررات مخصوص به خود می باشد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

  • مبارز، تنها در یک دور 10 دقیقه ای می تواند بر رقیب خود پیروز شود. در صورت عدم وجود برنده پس از مدت زمان مشخص، وقت اضافی جهت تعیین برنده واقعی در نظر گرفته می شود.
  • برنده واقعی بر اساس نظر داور مسابقه مشخص می شود. در کامبت جوجیتسو هیچ سیستم مبتنی بر امتیاز وجود ندارد.
  • تصمیم گیری داور در روند مسابقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
  • در کامبت جوجیتسو می توان از ضربات دست آن هم زمانی که حریف شما بر روی زمین باشد، استفاده نمود.
  • ضربات دست باز فقط بر روی صورت و بدن حریف شما فرود می آید.
  • استفاده از ضربات پا، مجاز است.
  • یک مبارز وقتی زانو یا پشتش بر روی زمین است، زمین گیر محسوب خواهد شد.
  • زمان استراحت بین راندهای 10 دقیقه ای، توسط داور مشخص می شود.
  • اگر بعد از گذشت یک دقیقه، هیچ حذفی وجود نداشته باشد داور با استفاده از سکه تصمیم می گیرد که کدام مبارز در موقعیت خاک قرار گیرد.

 

نتیجه گیری

در این مقاله در رابطه با هنر رزمی جوجیتسو به طور کامل صحبت کرده ایم. جوجیتسو، یک هنر رزمی مبتنی بر تکنیک های گراپلینگ است. تکنیک های جوجیتسو شامل انواع تکنیک های گرفتن، پرتاب کردن، خفه کردن و انداختن حریف بر روی خاک است. همانطور که توضیح دادیم، استفاده از ضربه در مسابقات جوجیتسو (به جز مسابقات کامبت جوجیتسو) مجاز نیست. در مبارزه واقعی و خیابانی می توان از انواع تکنیک های استرایکینگ و گراپلینگ استفاده نمود که در جوجیتسو گریسی آموزش داده می شود. 

 

شما هم می‌توانید نظر بدهید.

برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد شوید
مطالب مرتبط
راهنمای کمربند جوجیتسو
جوجیتسو

راهنمای کمربند جوجیتسو

  • 1401/10/05

این نوشته راهنمای کاملی از رنگ های کمربند جیو جیتسو برزیلی BJJ برای کودکان زیر 16 سال است. زمان...

سوالات متداول در خصوص جوجیتسو
جوجیتسو

سوالات متداول در خصوص جوجیتسو

  • 1401/11/01

اگر شما هم به تازگی قصد آموزش دفاع شخصی را گرفته اید احتمالا نام ورزشی به نام جوجیتسو به گوشتان خورد...

میزان کالری سوزانده شده در جوجیتسو
جوجیتسو

میزان کالری سوزانده شده در جوجیتسو

  • 1401/11/12

BJJ  یا جوجیتسوی برزیلی یک ورزش رزمی برای دفاع شخصی است که علاوه بر افزایش قدرت در تناسب اندام...

بهترین تمرینات برای جوجیتسو کاران
جوجیتسو

بهترین تمرینات برای جوجیتسو کاران

  • 1401/11/16

قدرت و آمادگی برای عملکرد در هر ورزشی و برای هر ورزشکاری بسیار مهم است. در جو جیتسوی برزیلی، تسلیم ش...

آیا جوجیتسو نیاز به محافظ دهان دارد؟
جوجیتسو

آیا جوجیتسو نیاز به محافظ دهان دارد؟

  • 1401/12/13

تا زمانی که در جوجیتسو ضربه آرنج رقیبتان به دهانتان برخورد نکرده متوجه نمی شوید که این ورزش می تواند...

بهترین ورزش ها برای گرم کردن در جوجیتسو
جوجیتسو

بهترین ورزش ها برای گرم کردن در جوجیتسو

  • 1401/12/20

اجازه دهید اول از همه یک چیز را کاملاً روشن کنیم ، گرم کردن   warm up - بخش مهمی از هر ورزش است...