تاثیرات شگفت انگیز ماساژ ورزشی

تاثیرات شگفت انگیز ماساژ ورزشی

چنانچه حتی یکبار به صورت حرفه‌ای ماساژ دریافت کرده باشید می‌دانید که انجام این کار چه تاثیر شگفت‌‌انگیزی بر روی بدن و همچنین روحیه انسان دارد. ماساژ ورزشی می‌تواند موجب افزایش قدرت فیزیکی و همچنین افزایش انرژی انسان شود. این نوع ماساژ را می‌توانید قبل و بعد از ورزش و همچنین حین ورزش، دریافت نمایید. به این نکته توجه کنید که ماساژ ورزشی می‌تواند با توجه به نوع فعالیتی که انجام می‌دهید و همچنین عضله‌های درگیر در آن ورزش، متفاوت باشد. بسیاری از ورزشکارانی که در مسابقات جهانی صاحب مدال شده‌اند، از این نوع ماساژ استفاده می‌کردند. جهت آشنایی با سایر فواید این نوع ماساژ، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

ماساژ ورزشی با چه هدفی انجام می‌شود؟

همانطور که می‌دانیم بدن تمامی انسان‌ها دارای تنش‌های بسیاری است. یک ماساژ ورزشی حرفه‌ای می‌تواند تا حد بسیاری در کاهش تنش‌های جسمی و روانی تاثیرگذار باشد. همچنین این نوع ماساژ به بدن فرد ورزشکار کمک می‌کند تا به بالاترین سطح از آمادگی برسد. چنانچه قبل از شروع ورزش یا مسابقه ورزشی از ماساژ استفاده کرده باشید، احتمال ایجاد آسیب و درد حین ورزش بسیار پایین خواهد بود. همچنین دریافت ماساژ بعد از انجام ورزش نیز می‌تواند تا حد بسیاری در خواب بهتر تاثیر گذار باشد. چنانچه بدن ورزشکار هنگام ورزش دچار آسیبی شده باشد، ماساژ می‌تواند در بهبود هرچه سریع‌تر او تاثیرگذار باشد.
یکی از مشکلات مزمنی که برای ورزشکاران (به ویژه ورزشکاران مبتدی ) روی می‌دهد، درد عضلات است که با نام درد تاخیری نیز شناخته می‌شود. ماساژ ورزشی تا حد بسیاری می‌تواند در جلوگیری از بوجود آمدن این درد موثر باشد. همچنین دریافت این نوع ماساژ به فرد ورزشکار کمک می‌کند تا به صورت کارآمدتر ورزش کند.

 

ماساژ ورزشی با چه هدفی انجام می‌شود؟

 

ماساژ برای چه افرادی مناسب‌ است

همانطور که از نام ماساژ ورزشی پیداست، این نوع ماساژ برای تمامی افرادی که به انجام فعالیت‌های ورزشی می‌پردازند مناسب است. دریافت ماساژ موجب ایجاد دامنه حرکتی وسیع‌تر در افراد حین ورزش خواهد شد. در واقع افزایش استقامت، یکی از فواید منحصر به فرد این نوع ماساژ است. بسیاری از مربیان حرفه‌ای حضور یک ماساژور حرفه‌ای را در کنار تیم و بهره گیری از تخصص آن را بسیار لازم و ضروری می‌دانند. همچنین چنانچه شما به تازگی ورزش خود را شروع کرده‌اید، دریافت یک ماساژ حرفه‌ای می‌تواند به کاهش درد عضلات شما بعد از ورزش کمک کند.

 

چه تکنیک‌هایی در ماساژ ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

در بالا به این موضوع اشاره کردیم که انتخاب تکینک‌های مورد استفاده در ماساژ ورزشی، ارتباط بسیاری به نوع فعالیت ورزشی شما دارد. این فرد ماساژ درمان است که با توجه به وضعیت بدن شما و همچنین نوع گرفتگی‌های آن، اقدام به انتخاب تکنیک خواهد کرد. در این بخش از مقاله، قصد معرفی تکینک‌های مورد استفاده در ماساژ ورزشی را داریم. 
الوراژ، پتریساژ، کوبش، اصطکاک و لرزش، از جمله تکنیک‌هایی است که در این نوع ماساژ مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این نکته توجه کنید که بعضی از این تکنیک‌ها مربوط به قبل از ورزش، برخی مربوط به حین و تعدادی از آنها مربوط به بعد از ورزش می‌باشند.

 

نکاتی که برای دریافت ماساژ ورزشی باید به آن دقت کنیم

یکی از مهمترین نکاتی که قبل از دریافت ماساژ باید به آن دقت کنید، عدم نوشیدن آب یا غذای بسیار است. انجام این کار موجب ایجاد حس ناخوشایند در حین ماساژ خواهد شد. همچنین مصرف الکل و کافئین قبل از دریافت ماساژ، موجب ایجاد کم آبی در بدن شما خواهد شد. سعی کنید قبل از اینکه به مرکز ماساژ می‌روید یک میان وعده سبک مصرف کنید. همچنین انتخاب یک ماساژ درمانگر متخصص نیز در دریافت یک ماساژ حرفه‌ای تاثیرگذار است. افرادی که به این کار مشغول هستند، می‌بایست به صورت آکادمیک دوره‌های آموزشی مربوط به این حرفه را پشت سر گذاشته باشند.  به این نکته توجه کنید که دریافت ماساژ از یک فرد غیر متخصص ممکن است موجب ایجاد مشکلات فراوانی در افراد شود. در ادامه به صورت مفصل به ذکر ویژگی‌هایی می‌پردازیم که یک ماساژ درمانگر می‌بایست دارا باشد.

 

ماساژ ورزشی

 

ویژگی های یک ماساژور متخصص 

چنانچه قصد دریافت ماساژ ورزشی را دارید، می‌بایست یک ماساژ درمانگر حرفه‌ای را انتخاب کنید. یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که یک ماساژور باید دارا باشد، شناخت درست آناتومی بدن انسان است. تنها در این صورت امکان انجام ماساژ تخصصی فراهم خواهد بود. همچنین شناخت انواع تکنیک‌های مربوط به ماساژ نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. این فرد می‌بایست بر اساس گرفتگی‌های بدن و نوع ورزشی که انجام می‌دهد، بهترین تکنیک را روی بدن او اجرا کند. رعایت اصول بهداشتی توسط فرد ماساژور، نکته دیگری است که توجه به آن بسیار مهم می‌باشد. 

 

مشکلاتی که ممکن است بعد از ماساژ ورزشی رخ دهد

در بالا به این موضوع اشاره کردیم که لازم است ماساژ ورزشی توسط یک فرد متخصص انجام شود. تنها در این صورت احتمال بروز مشکل در فرد ورزشکار به کمترین میزان خود می‌رسد. اما به این نکته توجه کنید که گاهی ممکن است پوست فرد بر اثر حساسیت از روغن‌هایی که حین ماساژ مورد استفاده قرار می‌گیرد، دچار مشکل شود. در صورت بروز چنین موقعیتی، توصیه می‌شود فرد پوست خود را با آب فراوان شستشو داده و پزشک خود را در جریان مشکل قرار دهد. همچنین لازم است به ماساژور خود اطلاع دهید تا در ماساژهای بعدی از آن روغن خاص استفاده نکند.

 

ویژگی های یک ماساژور متخصص 

 

اقداماتی که بلافاصله بعد از دریافت ماساژ ورزشی نباید انجام دهید

چنانچه بعد از ورزش اقدام به دریافت ماساژ در تهران می‌کنید، توصیه می‌شود از انجام کارهای زیر خودداری نمایید.


دوش نگیرید
با توجه به اینکه ممکن است روغن‌های مورد استفاده در ماساژ ورزشی، به صورت کامل توسط پوست شما جذب نشده باشد، توصیه می‌شود بلافاصله بعد از دریافت ماساژ دوش نگیرید. جذب این روغن‌ها موجب جذب ویتامین‌های مفید در پوست شما خواهد شد. بهترین زمان برای دوش گرفتن بعد از ماساژ، یک تا یک ساعت و نیم بعد از آن است. 


وعده سنگین نخورید
 اینکه شما بعد از دریافت ماساژ احساس گرسنگی می‌کنید کاملا طبیعی است. اما توصیه می‌شود در خوردن و آشامیدن زیاد خودداری نمایید. علت این موضوع، ایجاد مشکلاتی مانند نفخ و دلدرد می‌باشد. استفاده از یک وعده سبک بعد از ورزش، بسیار مهم می‌باشد.
سپاسگزاریم که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید. امیدواریم با مطالعه این مطلب اطلاعات مفیدی در مورد ماساژ ورزشی دریافت کرده باشید.

شما هم می‌توانید نظر بدهید.

برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد شوید
مطالب مرتبط
تاثیرات ورزش منظم بر سلامتی
فیتنس و سلامتی

تاثیرات ورزش منظم بر سلامتی

  • 1401/11/03

مطمئن هستم هیچ فردی در دنیا وجود ندارد که از تاثیرات ورزش اطلاع نداشته باشد. از همان ابتدای مدرسه ور...

تاثیر خواب بر ورزشکاران
فیتنس و سلامتی

تاثیر خواب بر ورزشکاران

  • 1401/11/05

همیشه فکر می کنیم تنها چیز ی که برا ی ورزشکاران اهمیت دارد تغذیه خوب است. اما در مورد خواب چطور؟ آیا...

میزان چربی مجاز بدن چقدر است؟
فیتنس و سلامتی

میزان چربی مجاز بدن چقدر است؟

  • 1401/11/08

همه افراد درصدی از چربی در بدن خود دارند که دانستن میزان مجاز چربی برای هر فرد با توجه به سن و جنسیت...

چند حرکت ورزشی برای چربی سوزی شکم و پهلو
فیتنس و سلامتی

چند حرکت ورزشی برای چربی سوزی شکم و پهلو

  • 1402/03/02

یکی از مشکلات مرتبط با اضافه وزن، چاقی شکم و پهلو است. در این مقاله سعی داریم چند حرکت ورزشی برای شک...

آیا انجام ورزش رزمی در پریودی مجاز است؟
فیتنس و سلامتی

آیا انجام ورزش رزمی در پریودی مجاز است؟

  • 1402/03/07

در اینجا اطلاعات لازم در مورد اینکه آیا می توانید ورزش رزمی در پریودی انجام دهید یا خیر؟ را در اختیا...

تاثیر ورزش رزمی بر کاهش وزن
فیتنس و سلامتی

تاثیر ورزش رزمی بر کاهش وزن

  • 1401/10/28

یکی از مهمترین تاثیرات ورزش کاهش وزن است. در باشگاه ورزشی بیشتر افرادی که در آنجا می بینید بیشتر به...