آموزش ورزش های رزمی چه تاثیری بر قد دارد؟

آموزش ورزش های رزمی چه تاثیری بر قد دارد؟

هنرهای رزمی نه تنها سلامت فرد را افزایش می دهد بلکه باعث محافظت از وی در موقعیت های خطرناک نیز می شود. بنابراین بیشتر والدین فرزندان خود را از سنین پایین برای یادگیری ورزش های رزمی و آموزش دفاع شخصی به کلاس می فرستند. 
در این میان برای بسیاری از مردم این سوال پیش می آید که آیا یادگیری ورزش های رزمی باعث افزایش قد می شود یا خیر؟ آیا انجام فعالیت های رزمی تأثیر نامطلوبی بر رشد جسمانی فرزندم دارد یا خیر؟ در این نوشته به تاثیر ورزش های رزمی بر رشد قد می پردازیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.   

 

آیا ورزش های رزمی به افزایش قد کمک می کند؟

تکنیک های رزمی امروزه یک ورزش محبوب است که بسیاری از افراد برای محافظت از خود و بهبود سلامتشان آن را انتخاب می کنند که اگر به درستی تمرین شود بر تقویت رشد بدن بسیار موثر است.

 

آیا ورزش های رزمی به افزایش قد کمک می کند
 

اسکلت های رزمی‌کاران اغلب در هنگام برخورد با حریف باید بتواند نیروها و ضربه‌های قوی را به آسانی تحمل کند. خود فرد نیز باید از ضرباتی قوی برای حملات دفاع شخصی یا حمله به حریف استفاده کند. بنابراین استخوان‌ها با دریافت نیرو، دریافت مستمر تحریکات و رشد مداوم هم به صورت طولی و هم عرررضی باعث رشد موثر می شوند. 
علاوه بر این، تمرین منظم هنرهای رزمی نیز قدرت و استقامت اسکلت های فرد را افزایش می دهد.  اسکلت بندی قوی به رشد قد کمک می کند. مانند بسیاری از تمرینات ورزشی دیگر، تمرینات رزمی منظم نیز عملکرد غده هیپوفیز را برای تولید هورمون رشد بیشتر بهبود می بخشد. 
با این حال تمرین هنرهای رزمی برای افزایش قد نیاز به رعایت اصول خاصی در مورد سن و فعالیت های ورزشی دارد. اگر اسکلت بندی شما ضعیف است از یادگیری هنرهای رزمی در سنین خیلی پایین خودداری کنید.
از سوی دیگر توصیه می کنیم که تناوب ورزش را بر اساس وضعیت بدن خود تنظیم کنید و از ورزش بیش از حد به طوری که باعث آسیب به استخوان بندی شما  می شود خودداری کنید.

کودکان نباید ورزش های رزمی را خیلی زود یاد بگیرند زیرا ورزش های رزمی نیاز به به کار بردن تکنیک های زیاد و دقت بالا دارد و ممکن است خطراتی را برای کودک همراه داشته باشد. 
کودکان در سن پایین استخوان‌هایی نرم و ضعیف دارند،  بنابراین یادگیری هنرهای رزمی می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی و حتی آسیب به استخوان‌ها و مفاصل در کودکان شود و بر رشد آنها در سال های نوجوانی تأثیر بگذارد.
زمان مناسب برای یادگیری هنرهای رزمی کودکان از 6 سالگی به بالا است. این مرحله ای است که کودکان می توانند حرکات اولیه هنرهای رزمی را درک و اجرا کنند. برای اینکه کودکان به شیوه ای صحیح و ایمن در معرض ورزش های رزمی قرار گیرند والدین باید فرزندان خود را در کلاس های حرفه ای و معتبر شرکت دهند. 

 

کدام هنرهای رزمی به افزایش قد کمک می کند؟

تکواندو

تکواندو هنر رزمی ملی کره است. روش اصلی حمله ضربات مستقیم پا است. بنابراین در این ورزش مفاصل پاها، زانوها و باسن به شدت تحریک می شوند و استخوان های ساق پا بلندتر می شوند. به همین دلیل، پاها بلند، باریک می شوند و باعث رشد بهتر قد می شود.

 

کدام هنرهای رزمی به افزایش قد کمک می کند

 

 کاراته

ژاپن خانه هنر رزمی کاراته است. اساسی ترین ضربات در کاراته ضربات مشت، لگد، آرنج و تکنیک های دست باز است. چرخش لگن حرکتی است که کاراته کاران باید بیش از همه آن را تکرار کنند. استخوان های لگن و ستون فقرات کاراته کاران قوی هستند و بدن را به خوبی پشتیبانی می کنند. استخوان بندی قوی شرایط مطلوبی را برای رشد استخوان های کوچکتر فراهم می کند که نتیجه آن تاثیر در افزایش قد است. 

 

ووشو

هنر رزمی ووشو در چین با تمرکز بر کشش عضلات پاها و بازوها آغاز شد. در نتیجه استخوان های پا و بازو بلند و ماهیچه های ساق پا و ماهیچه های بازو سفت می شوند. بر این اساس، قد نیز پس از یک دوره تمرین بهبود آشکاری پیدا می کند. از آنجایی که عضلات باید به طور مداوم کشیده شوند برای اطمینان از اثربخشی و ایمنی در حین ورزش باید بدن را به خوبی گرم کنید تا  گرم کنید تا دچار گرفتگی نشوید.

 

جودو

جودو یک هنر رزمی ژاپنی است که اساس آن آموزش دفاع شخصی است. عمدتاً حرکات کوبیدن، خفه کردن، قفل کردن پاها، قفل کردن دست‌ها در جودو بیشتر تمرین می شوند. 
جودوکاران اغلب با موقعیت‌های غیرمنتظره‌ای مواجه می شوند بنابراین اندام‌هایشان باید چابک و انعطاف‌پذیر باشند.  اسکلت های ورزشکاران در جودو به شدت تحریک می شود که باعث رشد طولی و افزایش ضخامت آنها می شود که بر افزایش قد رزمی کار اثر می گذارد. 

 

نکاتی برای افزایش قد در هنر های رزمی

برای اینکه انجام ورزش های رزمی باعث افزایش قد شما شود باید در حین تمرین موارد زیر را در نظر داشته باشید: 

  1. برای جلوگیری از صدمات حین ورزش قبل از آغاز بدن خود را گرم کنید و پس از ورزش حرکات کششی انجام دهید. 
  2. همیشه از تمام دستورات مربی پیروی کنید، نکات ایمنی را در تمرینات رعایت کنید.
  3. خیلی سنگین ورزش نکنید، از فعالیت بیش از حد که باعث آسیب به گروه‌های عضلانی، تاندون‌ها و مفاصل می شود اجتناب کنید.
  4. در هنگام آسیب دیدگی یا استرس از ورزش خودداری کنید زیرا می تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد
  5. حدود 30 تا 45 دقیقه در روز تمرین کنید. باید بین ست ها استراحت کنید، برای بازیابی قدرت آب بنوشید، سپس به تمرین ادامه دهید.
  6. از خوردن غذا قبل از تمرین ورزش های رزمی خودداری کنید، آخرین وعده غذایی باید حداقل 45 دقیقه قبل از زمان تمرین باشد.
  7. اگر آسیب مفصلی دارید قبل از ادامه ورزش باید تا زمانی که بدنتان به طور کامل بهبود یابد استراحت کنید.
  8. از هنرهای رزمی آموخته شده برای انجام اعمال غیرقانونی یا اخلاقی استفاده نکنید.
  9. برای افزایش سریع قد با ورزش های رزمی، لازم است ورزش را با یک رژیم غذایی و استراحت کافی پیش ببرید. از غذاهایی که مانع رشد می شوند اجتناب کنید. از محصولات محرک، نوشیدنی های گازدار استفاده نکنید.

 

نکاتی برای افزایش قد در هنر های رزمی 

 

برخی دیگر از مزایای یادگیری هنرهای رزمی برای سلامتی

علاوه بر افزایش قد، یادگیری ورزش های رزمی فواید دیگری بر سلامتی دارد از جمله:


محافظت از خود 
بیشتر مردم ورزش های رزمی را برای دفاع از خود یاد می گیرند، تا از خود در موقعیت های خطرناک و غیرمنتظره محافظت کنند. زنانی که هنرهای رزمی را یاد می گیرند ترسی از تنهایی بیرون رفتن ندارند و اعتماد به نفس بالاتری دارند. 


بهبود سلامت
تمرین منظم هنرهای رزمی به بهبود سلامتی، داشتن بدنی پرتوان و انعطاف پذیرکمک می کند. مانند سایر اشکال ورزش، یادگیری هنرهای رزمی به سوزاندن کالری، بهبود متابولیسم و گردش خون کمک می کند، به افراد کمک می کند خوب غذا بخورند، خوب بخوابند و در نتیجه تغییرات مثبتی در سلامتی ایجاد کنند.


تسکین استرس
انجام ورزش های رزمی راهی برای رهایی از استرس و فشار ناشی از کار و مطالعه است. در طول زمان تمرین ورزشکار با تمرکز بر تمرین و تفکر برای انجام حملات تدافعی و تهاجمی به‌طور موقت فشار روزانه را فراموش می‌کند. ممکن است در حین تمرین خسته شود اما با کمی مکث و استراحت دوباره انرژی لازم برای ادامه تمرین را به دست می آورد. به همین جهت انجام ورزش های رزمی راهی برای کاهش استرس و بهبود فشارهای روزانه است. 


تمرین انضباط و تمرکز 
 رزمی کارها باید با هر حرکت دست و پا و حرکت بدن هر ضربه را به خاطر بسپارند تا در رقابت و تمرین به‌طور مستمر اعمال شوند. در نتیجه، توانایی تمرکز  و به کارگیری ضربات به طور قابل توجهی بهبود می یابد. هر هنر رزمی دارای اصول مشخصی است که باید طبق نظرات مربی انجام شود. رزمی کارها باید به این اصول پایبند باشند و از دستورات مربی اطاعت کنند به این ترتیب انضباط و نظم را فرا میگیرند. 

شما هم می‌توانید نظر بدهید.

برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد شوید
مطالب مرتبط
آیا انجام ورزش رزمی خطرناک است؟
ورزش های رزمی

آیا انجام ورزش رزمی خطرناک است؟

  • 1401/10/07

مانند هر ورزش دیگری هنرهای رزمی نیز خطر آسیب دیدگی را دارد. اما سوال اساسی این است که ورزش های رزمی...

چطور در مبارزه بر ترس غلبه کنید؟
ورزش های رزمی

چطور در مبارزه بر ترس غلبه کنید؟

  • 1401/09/30

وقتی نیمه شب در خیابان هستید و با موقعتی مواجه می شوید که مجبور به مبارزه میشوید طبیعی است که در ابت...

تفاوت کیک بوکس و موی تای
ورزش های رزمی

تفاوت کیک بوکس و موی تای

  • 1401/02/27

در مورد قدمت این دو رشته رزمی نظرهای مختلفی وجود داره بعضی منابع قدمت کیک بوکسینگ رو دو هزار سال و ا...

فواید ورزش رزمی موی تای و تاثیر آن بر درمان تروما
ورزش های رزمی

فواید ورزش رزمی موی تای و تاثیر آن بر درمان تروما

  • 1401/07/20

ورزش رزمی موی تای یکی از باستانی ترین هنر های رزمی در دنیای امروز است. خوشبختانه ترکیب تمرینات ذهنی...

آموزش ورزش های رزمی در خانه
ورزش های رزمی

آموزش ورزش های رزمی در خانه

  • 1401/08/29

به لطف فضای مجازی و تکنولوژی‌های جدید، این روزها دریافت اطلاعات و حتی کسب مهارت‌ها بسیار آ...

تمرینات مستقیم با استادان حرفه‌ای ورزش های رزمی
ورزش های رزمی

تمرینات مستقیم با استادان حرفه‌ای ورزش های رزمی

  • 1401/09/02

بدون اغراق می‌توان گفت اگر تنها یک جا، صرف هزینه برای کلاس‌های خصوصی ارزش داشته باشد، آن آ...