میزان قد در ورزش های رزمی اثر دارد یا خیر؟

میزان قد در ورزش های رزمی اثر دارد یا خیر؟

‍احتمالا شما هم پیش از آغاز کلاس های آموزش دفاع شخصی یا جوجیتسوی برزیلی یا موتای با نگاهی به قد خود به این فکر افتاده اید که آیا بلندی یا کوتاهی قد تاثیری در انجام این ورزش دارد یا خیر؟ آیا برای یادگیری ورزش های رزمی باید قد بلند داشته باشیم یا کوتاه؟ و سوالاتی از این دست که ممکن است شما را در شروع یادگیری ورزش های رزمی دو دل کند. در این مطلب به توضیح این موضوع می پردازیم که آیا میزان  
واضح است که معمولاً یک فرد قد بلند در مقایسه با یک فرد کوتاه قد یا متوسط، بازوها و پاهای بلندتری دارد البته که  این ویژگی برتری بیشتری نسبت به حریف می دهد اما این بدان معنا نیست که حریف کوتاه قدتر شانسی در برد ندارد!

 

آیا میزان قد در دفاع شخصی اثر دارد؟

مطمئناً قد بلند مزایای خود را دارد، اما به طور کامل شانس برنده شدن افراد کوتاه قد در یک مبارزه را نفی نمی کند. یک فرد کوتاه قدتر اگر مهارت های مناسبی داشته باشد می تواند در مبارزه با یک فرد قد بلندتر پیروز شود.
افراد کوتاه قد معمولا چابک تر هستند که مزایایی را به همراه دارد. آنها می توانند در حمله یک فرد قد بلندتر فرار کنند و با یک ضد حمله مسابقه را ببرند. قطعا داشتن قد بلند دارای مزایا و معایبی هست که در این مطلب به آنها اشاره می کنیم. 

 

آیا میزان قد در دفاع شخصی اثر دارد

 

مزایای داشتن قد بلند در مبارزه

قد بلند مطمئناً دارای مزایای بسیاری در مبارزه است . داشتن قد مناسب تقریبا همان چیزی است که همه آرزوی آن را دارند. افراد قد بلند تقریبا در بیشتر فعالیت ها شانس بیشتری نسبت به افراد کوتاه قد دارند. برخی از مزایای داشتن قد بلند شامل:

 

دسترسی بهتر

وقتی صحبت از یک دعوای خیابانی یا به طور کلی یک درگیری می شود، واضح است که یک فرد قد بلند می تواند با حفظ فاصله ایمن با حریف به او ضربه بزند و علت این است که شخص قد بلندتر دست ها و پاهای بلندتری دارد و به او امکان ضربه زدن به حریف بدون اینکه به او نزدیک شود را می دهد. مزیت دسترسی به حریف نه تنها در مبارزات خیابانی بلکه در هنرهای رزمی و بوکس نیز قابل مشاهده است . فرد بلند قد از این امتیاز برخوردار است. 

 

ایجاد ترس

یکی دیگر از مزایای داشتن قد بلند، ترساندن حریف است.  معمولا حریف با دیدن یک فرد قد بلند دچار ترس می شود و احساس شکست به او دست می دهد. 
افراد قدبلند مزیت برتری و تسلط به حریف را دارند. در چنین مواقعی و در هنگام مواجهه با فرد قد بلند حریف کوتاهتر اعتماد به نفس خود را از دست می دهد و از پیش از آغاز مسابقه خود را بازنده می داند. 

 

اعتماد به نفس

افراد بلند قد در مقایسه با افراد کوتاه قد اعتماد به نفس بیشتری دارند. وقتی یک فرد بلند قد وارد دعوا می شود در وضعیت روانی برتری قرار دارد زیرا می داند که نسبت به حریف خود برتری قد دارد.
در چنین وضعیتی شخص کوتاه قدتر ممکن است اعتماد به نفس خود را از دست بدهد و در نتیجه حتی قبل از شروع مبارزه احساس شکست کند.

 

مزایای داشتن قد بلند در مبارزه

 

توانایی ضربه زدن

افراد بلند قد دارای پاهای بلندی هستند که در هنگام لگد زدن به آنها برتری بیشتری می دهد. یک ضربه حرفه ای  اگر به درستی و در زمان درست وارد شود می‌تواند حریف را زمین بزند یا حداقل او را تا حدی مجروح کرده به طوری که از ادامه مبارزه ناتوان شود. لگد زدن در یک دعوا یک تکنیک حیاتی است و یک فرد قد بلند در وارد کردن ضربات پا دست بالایی دارد و برتر است.

 

توانایی زدن ضربات کوبنده 

مزیت بسیار مهم دیگری که یک فرد قد بلند دارد این است که ضربات و لگدهای او کوبنده و از بالا هستند. این موضوع به این موضوع باز هم به این مسئله بر میگردد که افراد قد بلند دارای دست و پای بلندتری هستند. دست و پای افراد قد بلند ضربات سنگین تری نیز وارد می کنند و همانند شلاق سنگین است. 

 

معایب قد بلند در مبارزه 

علاوه بر مزایا داشتن قد بلند معایبی نیز در بر دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم. 

 

توانایی کمتر در نبرد زمینی 

مبارزات خیابانی به طور کلی به هدف شکست حریف و به زمین زدن او ادامه می یابد.  از آنجایی که فرد قد بلند بدن بزرگتری دارد و دارای چابکی کمتری است بازگشت او به حالت اولیه و سرپا کمی با کندی انجام می شود که این یکی از معایب داشتن قد بلند در مبارزه است. 

 

دست و پنجه نرم کردن – سرشاخ شدن 

دست و پنجه نرم کردن یا سرشاخ شدن بخش جدایی ناپذیر هر نبردی است که شامل بازی  دادن حریف و سنجیدن او و در نهایت خاک کردن حریف است. سرشاخ شدن در فاصله نزدیک از حریف اتفاق می افتد. 
در یک دعوا دو طرف سعی می کنند با حریف خود دست و پنجه نرم کنند که آنها را خسته می کند  و در آخر او را به زمین بزند. به نظر می رسد در این تکنیک فرد قد بلند به دلیل داشتن دستان بلند کمی آسیب پذیرتر است، اما دستان بلند او برای ضربه زدن بسیار کارآمد است. 

 

حالت و وضعیت بدن

در هنرهای رزمی و دعواهای خیابانی، وضعیت بدن عامل بسیار مهمی در برد و باخت دارد.  وضعیت بدن یا پاسچر حالتی است که شامل راه رفتن، دویدن، نشستن، ایستادن و غیره است. بنابراین، اساساً نحوه عملکرد و ظاهر هر فرد با دیگری متفاوت است. 
 
یک فرد قد بلند و لاغر اندام دارای حالت مناسب برای مبارزه نیست و حالت طبیعی او با وضعیتی که برای مبارزه توصیه شده است مطابقت ندارد. فرد قد بلند باید دقت زیادی بر روی حالات بدنی خود داشته باشد و تلاش زیادی برای حفظ تعادل پاهایش بکند و در نهایت با تمرین زیاد بتواند همیشه آمادگی لازم برای قرارگیری در حالت مبارزه را داشته باشد. 

 

معایب قد بلند در مبارزه 

 

زمان طولانی تر در نشان دادن عکس العمل 

اساسا مبارزه به معنای واکنش سریع  به ضربات حریف است. ساختار بدن یک فرد بلند قد مقابله با ضربات حریف را برای او دشوار می کند. 
نشان دادن واکنش و عکس العمل در افراد قد بلندتر به دلیل بزرگی هیکلشان  زمان بیشتری می برد . در چنین مواردی یک فرد قد کوتاه حرف اول را می زند زیرا می تواند از این زمان برای وارد کردن ضربات قدرتمند  بیشتری به حریف خود در مدت زمان کوتاه تری استفاده کند.
در هر صورت قد بلند دارای امتیازات و نواقصی است که به برخی از آنها اشاره کردیم. اما مبارز می تواند با تمرین این معایب را برطرف کند و همیشه برای مبارزه اماده باشد. 

شما هم می‌توانید نظر بدهید.

برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد شوید
مطالب مرتبط
آیا انجام ورزش رزمی خطرناک است؟
ورزش های رزمی

آیا انجام ورزش رزمی خطرناک است؟

  • 1401/10/07

مانند هر ورزش دیگری هنرهای رزمی نیز خطر آسیب دیدگی را دارد. اما سوال اساسی این است که ورزش های رزمی...

چطور در مبارزه بر ترس غلبه کنید؟
ورزش های رزمی

چطور در مبارزه بر ترس غلبه کنید؟

  • 1401/09/30

وقتی نیمه شب در خیابان هستید و با موقعتی مواجه می شوید که مجبور به مبارزه میشوید طبیعی است که در ابت...

تفاوت کیک بوکس و موی تای
ورزش های رزمی

تفاوت کیک بوکس و موی تای

  • 1401/02/27

در مورد قدمت این دو رشته رزمی نظرهای مختلفی وجود داره بعضی منابع قدمت کیک بوکسینگ رو دو هزار سال و ا...

فواید ورزش رزمی موی تای و تاثیر آن بر درمان تروما
ورزش های رزمی

فواید ورزش رزمی موی تای و تاثیر آن بر درمان تروما

  • 1401/07/20

ورزش رزمی موی تای یکی از باستانی ترین هنر های رزمی در دنیای امروز است. خوشبختانه ترکیب تمرینات ذهنی...

آموزش ورزش های رزمی در خانه
ورزش های رزمی

آموزش ورزش های رزمی در خانه

  • 1401/08/29

به لطف فضای مجازی و تکنولوژی‌های جدید، این روزها دریافت اطلاعات و حتی کسب مهارت‌ها بسیار آ...

تمرینات مستقیم با استادان حرفه‌ای ورزش های رزمی
ورزش های رزمی

تمرینات مستقیم با استادان حرفه‌ای ورزش های رزمی

  • 1401/09/02

بدون اغراق می‌توان گفت اگر تنها یک جا، صرف هزینه برای کلاس‌های خصوصی ارزش داشته باشد، آن آ...