روش انجام تکنیک بیهوشی در ورزش رزمی

روش انجام تکنیک بیهوشی در ورزش رزمی

 

در برخی موقعیت‌ها، بیهوش کردن طرف مقابل تنها راه برای فرار از یک مخمصه به نظر می‌رسد. آموزش دفاع شخصی بیهوشی دقیقاً به همین موضوع می‌پردازد. گاهی بیهوش کردن با یک ضربه می‌تواند کلید فرار شما از شرایطی بحرانی باشد. اما این ضربه چه تفاوتی با دیگر ضربه‌ها دارد که در کسری از ثانیه مهاجم را از پا در می‌آورد؟ آیا همه افراد می‌توانند به سادگی از این ضربه استفاده کنند؟ و اصلاً در چه شرایطی باید از ضربات بیهوش کننده در دعوا یا مزاحمت کمک گرفت؟ در ادامه این مطلب قرار است به تمام این سؤالات پاسخ دهیم.

 

قبل از خواندن مطلب ویدیوی بیهوش کردن افراد توسط احسان دیبازر بدون کوچکترین آسیب به حریف را می توانید ببینید

 

در اپلیکیشن آموزش دفاع شخصی آکادمی احسان دیبازر دوره رایگانی قرار داده شده که میتوانید هنر بیهوش کردن را آموزش ببینید

برای دریافت مستقیم نسخه اندروید رو تصویر زیر کلیک نمایید.

برای دریافت از گوگل پلی رو تصویر زیر کلیک نمایید.

 

آموزش بیهوشی در دفاع شخصی به چه کار می‌آید؟ 

هدف اصلی هنر رزمی دفاع شخصی این است که بتوانید در مواجهه با یک فرد مزاحم، از خود دفاع کرده و به نحوی از موقعیت خلاص شوید. آموزش دفاع شخصی بیهوشی نیز دقیقاً همین هدف را دارد. گاهی ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که هیچ کدام از دیگر ترفندهای دفاع شخصی مانند پرت کردن حواس مهاجم و ضربه به نقاط حساس بدن، به کمک شما نیایند. در این مواقع اگر با ضرباتی که به بیهوشی آنی فرد می‌انجامند آشنا باشید شانس این را دارید که برای خود وقت بیشتری بخرید و از مهلکه فرار کنید. خصوصاً زمانی که مهاجم نسبت به شما قدرت خیلی بیشتری دارد و به نظر می‌رسد با تکنیک‌های رزمی معمول نمی‌توانید با او مقابله کنید، تکنیک بیهوشی یک گزینه مناسب به نظر می‌آید.

 

آموزش بیهوشی در دفاع شخصی به چه کار می‌آید؟ 

 

آموزش دفاع شخصی بیهوشی دقیقاً چیست؟ 

در این بخش از هنر دفاع شخصی نقطه بیهوشی گردن به شما معرفی و شناسانده می‌شود. شاید در برخی ویدئوهای اینترنتی یا در فیلم‌ها دیده باشید که فردی با وارد کردن یک ضربه به گردن طرف مقابل او را بیهوش می‌کند. این همان ضربه معروف بیهوش کننده است که در دفاع شخصی به شما آموزش داده می‌شود. با وارد کردن این ضربه به نقطه خاصی از گردن، فرد به طور آنی و برای 3 تا 7 ثانیه با تجربه دردی خفیف در حالت خاموشی قرار می‌گیرد. البته اگر ضربه بسیار محکم وارد شود ممکن است این زمان طولانی‌تر هم باشد. اما دقیقاً چه اتفاقی با این ضربه در گردن می‌افتد که نتیجه آن بیهوشی فوری انسان است؟

 

ضربه بیهوشی

 

مکانیزم اثر ضربه بیهوشی در دفاع شخصی 

آموزش دفاع شخصی بیهوشی تنها به ضربات فنی و رزمی اختصاص ندارد. لازم است کمی نیز درباره سیستم عصبی بدن انسان اطلاعاتی کسب کنید تا بتوانید از هنر رزمی برای مقابله صحیح با مهاجم استفاده کنید. در مورد آموزش دفاع شخصی نقاط بیهوشی نیز ماجرا دقیقاً به همین منوال است. در گردن انسان دو عصب به نام‌های عصب واگ و عصب تمپورال گوش دیده می‌شوند. یک ضربه مناسب به این اعصاب می‌تواند به منزله ناک اوت کردن مهاجم باشد. پس برای استفاده از این ترفند، علاوه بر این که باید ضربه زدن صحیح را بیاموزید، ابتدا لازم است مکان درست ضربه را بشناسید که طی دوره‌های دفاع شخصی به شما آموزش داده می‌شود. 

در آموزش دفاع شخصی بیهوشی به شما یاد داده می‌شود از قسمت‌های درست دست برای ضربه زدن استفاده کنید، یعنی کف دست، پشت دست و ساعد. دقت داشته باشید استفاده از قسمت‌های سخت ممکن است به گردن ضربه جدی وارد کند. در عین حال ضربه باید تا حدی قوی باشد که رگ مورد نظر دچار شوک شود و به بیهوشی فرد بیانجامد.

 

مکانیزم اثر ضربه بیهوشی در دفاع شخصی 

 

بدون نظارت مربی این ضربه را امتحان نکنید

شاید با خود فکر کنید بیهوش کردن فرد مقابل با ضربه دست چندان کار پیچیده‌ای نیست. کافیست قسمت زیر گوش را نشانه گرفته و ضربه دستی حواله آن کنید. اما ماجرا به این سادگی نیست و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود بدون آموزش دقیق و نظارت مربی حرفه‌ای، این نوع ضربه را امتحان کنید. هدف اصلی آموزش دفاع شخصی بیهوشی این است که بدون آسیب زدن به فرد، او را از پا بیندازید. این در صورتی است که یک اشتباه کوچک ممکن است موجب آسیب به مهره‌های گردن او شود. به همین دلیل لازم است آموزش‌های لازم را از یک استاد دفاع شخصی حرفه‌ای دریافت کنید و پس از تمرین کافی، آن را در موقعیت‌های مورد نیاز به کار ببرید.

 

ضربات دفاع شخصی

 

آیا در دفاع شخصی ضربات دیگری نیز برای بیهوش کردن مهاجم وجود دارد؟ 

با توجه به این که در چه شرایط و موقعیتی قرار دارید می‌توانید از ضربات و تکنیک‌های مختلفی که در دوره‌های آموزش دفاع شخصی بیهوشی به شما آموزش داده می‌شود استفاده کنید. گاهی ضربه به قسمت گیجگاهی سر یا ضربه‌ای محکم به فک نیز می‌تواند فرد مقابل را بیهوش کند یا از پا بیندازد. حتی ممکن است یک ضربه صحیح به دیگر اندام‌ها مانند کبد به قدری در فرد درد ایجاد کند که دست کمی از بیهوش کردن نداشته باشد. اما آنچه اهمیت دارد این است که این نوع ضربات بسیار حساس هستند و استفاده نادرست از آن‌ها می‌تواند دردسر آفرین باشد. به همین دلیل باید این تکنیک‌های ویژه را حتماً طی دوره‌های معتبر دفاع شخصی ضربات بیهوشی بیاموزید.

 

شما هم می‌توانید نظر بدهید.

برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد شوید
مطالب مرتبط
آیا انجام ورزش رزمی خطرناک است؟
ورزش های رزمی

آیا انجام ورزش رزمی خطرناک است؟

  • 1401/10/07

مانند هر ورزش دیگری هنرهای رزمی نیز خطر آسیب دیدگی را دارد. اما سوال اساسی این است که ورزش های رزمی...

چطور در مبارزه بر ترس غلبه کنید؟
ورزش های رزمی

چطور در مبارزه بر ترس غلبه کنید؟

  • 1401/09/30

وقتی نیمه شب در خیابان هستید و با موقعتی مواجه می شوید که مجبور به مبارزه میشوید طبیعی است که در ابت...

تفاوت کیک بوکس و موی تای
ورزش های رزمی

تفاوت کیک بوکس و موی تای

  • 1401/02/27

در مورد قدمت این دو رشته رزمی نظرهای مختلفی وجود داره بعضی منابع قدمت کیک بوکسینگ رو دو هزار سال و ا...

فواید ورزش رزمی موی تای و تاثیر آن بر درمان تروما
ورزش های رزمی

فواید ورزش رزمی موی تای و تاثیر آن بر درمان تروما

  • 1401/07/20

ورزش رزمی موی تای یکی از باستانی ترین هنر های رزمی در دنیای امروز است. خوشبختانه ترکیب تمرینات ذهنی...

آموزش ورزش های رزمی در خانه
ورزش های رزمی

آموزش ورزش های رزمی در خانه

  • 1401/08/29

به لطف فضای مجازی و تکنولوژی‌های جدید، این روزها دریافت اطلاعات و حتی کسب مهارت‌ها بسیار آ...

تمرینات مستقیم با استادان حرفه‌ای ورزش های رزمی
ورزش های رزمی

تمرینات مستقیم با استادان حرفه‌ای ورزش های رزمی

  • 1401/09/02

بدون اغراق می‌توان گفت اگر تنها یک جا، صرف هزینه برای کلاس‌های خصوصی ارزش داشته باشد، آن آ...