تفاوت جودو و جوجیتسو

تفاوت جودو و جوجیتسو

جودو و جوجیتسو دو هنر رزمی گراپلینگ هستند که ممکن است بسیاری از افراد این دو را با هم اشتباه بگیرند. ممکن است این دو ورزش که در دفاع شخصی هم بسیار موثر است به هم شباهت زیادی داشته باشند اما تفاوت هایی هم دارند و در این نوشته به تفاوت بین جودو و جوجیتسو می پردازیم. 

 

فرق بین جودو و جوجیتسو در چیست؟

جودو بیشتر روی بلند کردن حریف و پرتاب او به روی زمین تمرکز می کند، در حالی که جوجیتسو برزیلی بیشتر بر روی مبارزات زمینی متمرکز است. قوانین مسابقه نیز با یکدیگر تفاوت هایی دارد. 
به عنوان مثال، در مسابقات جو جیتسو، می‌توانید با استفاده از امتیازات یا تصمیمات داور و زمانی که کار به تساوی و قرعه کشی می رسد پیروز میدان باشید. 
با این حال، در مسابقات جودو، شما می توانید با کسب ippon و دریافت دو امتیاز از  waza-ari  یا با دریافت امتیاز بیشتر از حریف برنده مسابقه شوید.
اما تفاوت بین جودو و جوجیتسو فقط این موارد نیستند. تا پایان مطلب همراهمان باشید. 

 

فرق بین جودو و جوجیتسو در چیست؟

 

تفاوت های پایه بین جودو و جوجیتسو 

اولین قدم در مقایسه و تفاوت بین جودو و جوجیتسو سبک های مبارزه است.  ممکن است در ابتدا این دو ورزش رزمی کاملا مشابه به نظر برسند اما قطعا تفاوت هایی نیز با هم دارند: 

 

  1. هم جیو جیتسو و هم جودو با حالت ایستاده شروع می شوند و هدف به زمین زدن و خاک کردن حریف است.
  2. برای انجام تمرینات جودو پوشیدن لباس مخصوص تمرین GI (کیمونو) ضروری است در حالی که جیو جیتسو برزیلی را می توان با پوشیدن یا بدون پوشیدن GI تمرین کرد. 
  3. تمرکز در جودو عمدتاً بر روی  بلند کردن حریف و به زمین زدن او است و ممکن است مسابقه پس از خاک کردن حریف به پایان برسد. اما در جیو جیتسو، مبارزه به طور رسمی پس از بردن حریف به زمین آغاز می شود!
  4. استفاده از تکنیک های زمینی توسط جودوکاران محدود است و به ندرت استفاده می شود. اما بیشتر تکنیک های جیو جیتسو عمدتاً روی زمین اجرا میشود. از جمله گارد (گارد بسته، گارد دلا ریوا و غیره)، سابمیشن ها (چوک‌های مثلثی، کیمورا، بازوها و غیره) وبر تکنیک‌های sweeping  تمرکز می‌کنند. 

 

تفاوت قوانین مسابقه جیو جیتسو و جودو

تشخیص جیو جیتسو و جودو با بررسی قوانین آنها بسیار راحت تر است، زیرا هر کدام قوانین مخصوص به خود را دارند. 
با این حال هر دو ورزش رزمی شباهت هایی دارند، از جمله ضربه زدن و هل دادن مجاز نیست و یا در هر دو، مسابقه از حالت ایستاده شروع می شود و هدف عموماً به زمین زدن حریف است.
دریافت امتیازات در جوجیتسو به این صورت است: شکستن گارد (3 امتیاز)، حذف موفق (2 امتیاز)، ضربه زانو روی شکم (2 امتیاز)، موقعیت در سوار شدن بر روی حریف (4 امتیاز). 
با این حال، اکثر مبارزان  BJJ زمانی برنده می شوند که حریف خود را با استفاده از تکنیک های مناسب و به جا مانند کنترل کردن مسابقه به گونه ای که حریف از زمین خارج شود. در مسابقات جودو رزمی کار با روش های متعددی می تواند پیروز مسابقه باشد. 
مواردی مانند قفل کردن بازو و چوک. مبارزان باید حریف را با نیروی کافی بر روی زمین بزند و بر پشت بخواباند و تا زمان تصمیم داور در همان حال حریف را نگه دارد. 

 

تفاوت قوانین مسابقه جیو جیتسو و جودو

 

ورزش های المپیک جیو جیتسو و جودو 

جودو از سال 1964 در بازی‌های المپیک تابستانی حضور داشته و تنها بازی‌های سال 1968 را از دست داده است. در آخرین بازی‌های المپیک 2020، این ورزش از 15 رویداد با تعداد مساوی برای مردان و زنان و یک رویداد مختلط تشکیل شده بود. ژاپن 9 مسابقه از 15 مسابقه را برد و رکورد خود را به عنوان برنده کلی در مسابقات جودو المپیک را حفظ کرد.
از سوی دیگر، جو جیتسو هرگز یک ورزش المپیکی نبوده است. کمیته المپیک به طور مداوم در حال گسترش تعداد ورزش ها است .ممکن است در المپیک های سال های آینده شاهد حضور جوجیتسو در المپیک باشیم. 

 

جو جیتسو و جودو در MMA

جو جیتسو یک جایگاه اساسی در ام ام ای دارد. تمرکز اصلی در جیو جیتسو برزیلی بر روی گراپلینگ و مبارزات زمینی است که در سایر رشته‌های رزمی وجود ندارد. MMAبا ترکیب جوجیتسو و ضربه هایی که معمولاً در بوکس یا کیک بوکسینگ استفاده می شود ترکیبی کامل می شود.
حضور جودو در MMA چالش برانگیزتر است. بسیاری از مبارزان MMA جودوکار بوده اند، از جمله روندا روسی. او دو سال قبل از آغاز هنرهای رزمی ترکیبی، در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۸ در رشته جودو مدال برنز گرفت.

 

جو جیتسو و جودو در MMA

 

جیو جیتسو و جودو در مبارزات خیابانی و دفاع شخصی

با نگاهی به  جو جیتسو در مقابل جودو در مبارزات خیابانی و دفاع شخصی، می توان استدلال کرد که جیو جیتسو در موقعیت های عملی و غیر ورزشی بهتر عمل میکند. با این حال، تکنیک های جودو هم برای این سناریوها بد نیستند. 

البته محدودیت هایی برای جودو نیز هست. یکی از مهمترین ها این است که با لباس رسمی یا غیر ورزشی نمی توان جودو انجام داد و این برای مبارزات خیابانی اصلا خوب نیست. 
جو جیتسو برزیلی کارآموزان خود را با آزادی عمل بسیار بیشتری آماده می کند و بداهه گویی برای موقعیت های دفاع شخصی را طبیعی تر می کند.

 

محبوبیت جیو جیتسو و جودو

جو جیتسو تاریخچه نسبتا کوتاهی دارد. اگرچه جیو جیتسو برزیلی، شکلی از هنر رزمی رایج در غرب است و تنها حدود چهار دهه جوانتر از جودو است و در ابتدای در دهه 1920 توسعه یافت، محبوبیت آن در اکثر کشورهای خارج از برزیل به طور قابل توجهی بیشتر از این کشور است. 
جیو جیتسو برزیلی از سال 1993 در ایالات متحده به شهرت رسید. این ورزش توسط روریون گریسی، پسر یکی از توسعه دهندگان جیو جیتسو برزیلی، که برادر کوچکترش رویس را برای رقابت انتخاب کرد تأسیس شد. 
جودو در دهه 1880 در ژاپن ایجاد شد و از اواخر جنگ جهانی دوم در ایالات متحده تمرین می شد و محبوب بود.
هنرهای رزمی به شدت در خارج از جوامع ژاپنی در همان دهه گسترش یافت. با توجه به همه اینها، شاید غیرعادی باشد که جودو به اندازه جیو جیتسو برزیلی در آمریکا محبوب نباشد. 
محبوبیت جودو در سطح جهانی بیشتر است حتی در اروپا هم این ورزش مورد علاقه رزمی کاران است. جالب است که بدانید جودو در فرانسه بسیار محبوب است! حتی در مقطعی تعداد ثبت نام کنندگان جودو در فرانسه بیشتر از ژاپن بود. 

 

محبوبیت جیو جیتسو و جودو


سخن پایانی 
به طور خلاصه و در نهایت باید بگوییم هر دو ورزش جودو و جیو جیتسو برزیلی (BJJ) هنرهای رزمی فوق العاده ای برای دفاع شخصی هستند زیرا مزایای متعددی از جمله موارد زیر را دارند:
•    تکنیک ها و تاکتیک های ایستاده و زمینی را برای محافظت از خود به شما آموزش می دهند.
•    توانایی های تناسب اندام و مقاومت بدن را افزایش می دهد.
•    به شما کمک می کند تا به اعتماد به نفس و ذهنی آرام برسید. 
•    توانایی های دفاع از خود را در شما بالا می برد. 

شما هم می‌توانید نظر بدهید.

برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد شوید
مطالب مرتبط
آیا انجام ورزش رزمی خطرناک است؟
ورزش های رزمی

آیا انجام ورزش رزمی خطرناک است؟

  • 1401/10/07

مانند هر ورزش دیگری هنرهای رزمی نیز خطر آسیب دیدگی را دارد. اما سوال اساسی این است که ورزش های رزمی...

چطور در مبارزه بر ترس غلبه کنید؟
ورزش های رزمی

چطور در مبارزه بر ترس غلبه کنید؟

  • 1401/09/30

وقتی نیمه شب در خیابان هستید و با موقعتی مواجه می شوید که مجبور به مبارزه میشوید طبیعی است که در ابت...

تفاوت کیک بوکس و موی تای
ورزش های رزمی

تفاوت کیک بوکس و موی تای

  • 1401/02/27

در مورد قدمت این دو رشته رزمی نظرهای مختلفی وجود داره بعضی منابع قدمت کیک بوکسینگ رو دو هزار سال و ا...

فواید ورزش رزمی موی تای و تاثیر آن بر درمان تروما
ورزش های رزمی

فواید ورزش رزمی موی تای و تاثیر آن بر درمان تروما

  • 1401/07/20

ورزش رزمی موی تای یکی از باستانی ترین هنر های رزمی در دنیای امروز است. خوشبختانه ترکیب تمرینات ذهنی...

آموزش ورزش های رزمی در خانه
ورزش های رزمی

آموزش ورزش های رزمی در خانه

  • 1401/08/29

به لطف فضای مجازی و تکنولوژی‌های جدید، این روزها دریافت اطلاعات و حتی کسب مهارت‌ها بسیار آ...

تمرینات مستقیم با استادان حرفه‌ای ورزش های رزمی
ورزش های رزمی

تمرینات مستقیم با استادان حرفه‌ای ورزش های رزمی

  • 1401/09/02

بدون اغراق می‌توان گفت اگر تنها یک جا، صرف هزینه برای کلاس‌های خصوصی ارزش داشته باشد، آن آ...