بوکس یا کیک بوکس کدام بهتر است؟

بوکس یا کیک بوکس کدام بهتر است؟

ورزش بوکس و کیک بوکسینگ دو ورزش رزمی بسیار کاربردی هستند که با هم اشتراکات زیادی دارند. با این حال در تکنیک‌های اصلی با یکدیگر متفاوت هستند، زیرا کیک بوکسینگ ترکیبی از ضربات و مشت است، در حالی که بوکس فقط بر روی مشت تمرکز می‌کند. 

اما سوال اینجاست: بوکس یا کیک بوکس کدام یک بهتر است؟
کیک بوکسینگ در مبارزه 1 در مقابل 1 یا هر نوع مبارزه آزاد بهتر عمل می کند زیرا شامل تکنیک های ضربه ای بیشتر است .اگر در آینده قصد یادگیری  MMA را دارید کیک بوکسینگ به کمک شما خواهد آمد. 
اما وقتی صحبت از تناسب اندام و فواید ورزش برای سلامتی به میان می آید، باید بگوییم هر دوی این ورزش ها به یک اندازه موثر و مفید هستند. 
در ادامه به توضیح و معرفی این دو ورزش می پردازیم. همچنین خواهیم گفت که کدام یک برای آموزش دفاع شخصی نیز مناسب تر است.

 

بوکس چیست؟

بوکس یکی از محبوب ترین ورزش های زمی است که تاریخچه ای بسیار طولانی دارد. قدیمی ترین گزارشات از بوکس به 3000 سال قبل از میلاد در مصر باستان باز می گردد. اما به عنوان یک ورزش رسمی، اولین بار در یونان باستان در بیست و سومین المپیاد معروف در سال 688 قبل از میلاد ظاهر شد.
در نگاه اول، این ورزش بسیار ساده است زیرا اغلب تمرینات بوکس را مشت زنی می دانند. در بوکس هیچ ضربه ی لگد، یا سایر اندام ها مانند آرنج و زانو، بلند کردن حریف یا درگیری بر روی زمین وجود ندارد.  تمام تمرکز روی ضربات دست و ترکیب آن ها با حرکت پا و حرکت سر است. 
اگرچه بوکس ممکن است در چشم مردم ساده به نظر برسد، اما این ورزش سبک ها و انواع زیادی دارد و به همین دلیل به آن "علم شیرین" نیز می گویند.

 

بوکس چیست؟

 

کیک بوکسینگ چیست؟

کیک بوکسینگ مدرن در دهه 1950 در ژاپن ظهور کرد. در ابتدا به صورت ترکیبی از تکنیک های کاراته و قوانین کامل موی تای طراحی شد. اما در طول سال‌ها، و با گسترش این ورزش در سراسر جهان سبک‌ها و انواع بسیار دیگری نیز پدیدار شدند.
کیک بوکسینگ در گروه ورزش های ضربتی پیشرفته قرار می گیرد. هدف اصلی در این ورزش این است که یاد بگیرید چگونه ضربات و مشت ها را با حرکات پا و بالاتنه ترکیب کنید. برخی از سبک ها، مانند K-1 مدرن، شامل ضربات زانو نیز می شوند، اما به عنوان تکنیک های ثانویه در نظر گرفته می شوند.

 

تفاوت اصلی بین بوکس و کیک بوکسینگ چیست؟

تفاوت اصلی این دو ورزش در تکنیک های اصلی است. بوکس شما را قادر می سازد که فقط با دستان خود ضربه(مشت) بزنید، در حالی که کیک بوکسینگ کمی گسترده تر است و شامل مشت و لگد می شود.


تکنیک
در ابتدا ممکن است کیک بوکسینگ پیچیده به نظر برسد و البته تا حدی هم پیچیده است. اما تاکید بر ضربات بالا تنه و پایین تنه و پا به صورتی ساده و مستقیم است که از سبک های مختلف کاراته و تکواندو الهام گرفته شده است.
 
بوکس بسیار ساده و واضح است و این همان چیزی است که آن را مرگبار می کند. همه اینها حول 5 تا 6 نوع ضربه مشت می چرخد و البته نحوه ترکیب کردن همه این ضربات با حرکت پا و حرکت سر.

 

تفاوت اصلی بین بوکس و کیک بوکسینگ چیست؟


مواضع و دفاع 
قوانین کیک بوکسینگ بسیار شبیه به بوکس است. نکته کلیدی این است که پاهای خود را به اندازه عرض شانه از هم باز نگه دارید، به طوری که پای جلویی به سمت جلو باشد و زانوها کمی خم شوند. پاشنه پای جلویی شما باید در یک راستا با پنجه پای عقب باشد، دست‌ها را به سمت بالا نگه دارید و آرنج‌ها را برای محافظت از قفسه سینه به سمت داخل جمع کنید. دست عقب باید درست روی چانه باشد، در حالی که دست هدایت کننده کمی جلوتر از صورت شما باشد.

نیازی به نگرانی در مورد ضربات نیست، بوکسورها معمولاً در وضعیتی می ایستند که وزن زیادی را روی پای جلویی وارد می آورند.
پاها باید به اندازه عرض شانه باز باشند، زانوها کمی خم شوند و پای جلویی با زاویه 45 درجه باشد.

 

قوانین مسابقه کیک بوکسینگ 

مبارزات کیک بوکسینگ عمدتاً به دلیل کوتاه بودن مسابقات پر از اکشن و حرکت است. برخی از قوانین مسابقه را در ادامه می آوریم: 
مدت زمان: مسابقات معمولاً 3 راند دارند که هر راند 3 دقیقه طول می کشد. بین هر راند 1 دقیقه استراحت و در صورت تساوی یک دور اضافی برگزار می شود. 
ضربات مجاز: به شما این امکان را می دهد که به هر دو قسمت بالا و پایین بدن حریف مشت و لگد بزنید. کلینچ وجود ندارد و ضربه زدن به پشت سر ممنوع است.
تجهیزات: شورت کیک بوکسینگ، محافظ دهان، محافظ کشاله ران، دستکش. آماتورها باید از محافظ سر و ساق پا نیز استفاده کنند.

 

قوانین مسابقات بوکس 

مدت زمان مسابقات بوکس بسیار طولانی تر است ، به همین دلیل است که ورزشکاران در عملکرد خود استراتژیک تر و با برنامه تر هستند:
مدت زمان: مسابقات حرفه ای شامل 4 تا 12 راند (مسابقه حرفه ای تر) است که هر راند 3 دقیقه است و بین هر راند 1 دقیقه استراحت وجود دارد.
ضربات مجاز: فقط مشت زدن به قسمت بالای بدن بالای کمر مجاز است. لگد زدن، ضربه زدن به پشت سر، یا دست و پنجه نرم کردن وجود ندارد.
تجهیزات: شورت بوکس، کفش، محافظ کشاله ران، محافظ دهان و سِت دستکش بوکس به طور کامل.

 

قوانین مسابقات بوکس 

 

برای دفاع شخصی کدام بهتر است؟ بوکس یا کیک بوکسینگ؟

بر روی کاغذ، به نظر می رسد کیک بوکسینگ بیشتر شبیه مبارزات خیابانی است و در مقایسه با بوکس، روش‌های بیشتری برای حمله دارد و در مجموع تکنیک‌های بیشتری را شامل می‌شود که می‌توانید در موقعیت‌های مختلف از آنها استفاده کنید. بوکس به هیچ وجه بد نیست، در واقع ممکن است به همان اندازه موثر باشد. 
اگرچه بوکس در ضربات و تکنیک هایی خاصی محدود است اما به یک دلیل ساده، که به ان اشاره می کنیم، اغلب به عنوان بهترین ورزش برای دفاع شخصی شناخته می شود.  
بیشتر دعواهای خیابانی با ضربه مشت از مهاجم شروع می شود، درست است؟ مشت زدن ساده ترین و سریع ترین روش برای صدمه زدن به فردی است که قصد مبارزه با شما را دارد. 
افرادی که ورزش های رزمی نمی دانند، هرگز دعوا را با لگد اغاز نمی کنند. 
در بوکس کارآمدترین و البته ساده ترین راه های دفاع در برابر این نوع حملات را می آموزید.
زمانی که بوکس بلد هستید می‌دانید که چگونه حمله را کنترل کنید، از حریف دور شوید و حرکاتی برای مقابله و وارد کردن ضربات سریع و کشنده وارد کنید. 
بنابراین به طور کلی، تنها پاسخ منصفانه این است که هر دوی این ورزش ها مهارت های دفاع شخصی ارزشمندی را به شما آموزش می دهند.

 

مقایسه بوکس و کیک بوکسینگ برای MMA؟

هر دو ورزش کیک بوکسینگ و بوکس بخشی جدایی ناپذیر از MMA  هستند ، در واقع می توان گفت برای یادگیری MMA ضروری است که کمی از تکنیک های بوکس و کیک بوکس را بدانید.. یک ورزش رزمی ترکیبی به شما امکان می دهد از حرکات ضربه ای مختلف با هم استفاده کنید. با این حال، به عنوان یک ورزش همه کاره ،کیک بوکسینگ بهتر با قوانین و خواسته های مبارزه در قفس (محدود) مطابقت دارد. اما باز هم بوکس علیرغم محدودیت هایش پرکاربرد است. 
اگر بخواهیم مقایسه ای دسته بندی شده از هر دو ورزش داشته باشیم به صورت جدول است: 

 

مقایسه بوکس و کیک بوکسینگ برای MMA؟

 

از یک طرف، مهارت های کیک بوکسینگ شما را قادر می سازد تا ضربات قابل توجه MMA را کنترل کنید. هنرجویان یاد می گیرند که چگونه از ضربات دوربرد برای آسیب رساندن از راه دور استفاده کنند یا ضربات را با حرکت پا ترکیب کنند تا با ایجاد زاویه از خود محافظت کنند. زمانی که صحبت از مشت زدن به میان می‌آید، بوکسورها مهارت‌های کافی برای مبارزه در فاصله کم دارند.
بزرگترین نقطه ضعف کیک بوکسورها این است که کیک آنها به وضوح فاقد حرکت سر هستند و تمایل دارند در خط مرکزی حمله بایستند و این باعث می شود که آنها به هدفی ساده برای هر کشتی گیر یا گراپلر سطح بالا تبدیل شوند. 
زمانی که مبارزه در محلی کوچک برگزار میشود و مبارزان به هم نزدیک می ایستند بوکس روی کار می آید. البته بوکسورها کمتر در یک محل می ایستند و دائم در حرکت هستند. اما همانطور که گفته شد ضربات بوکس اغلب به مشت محدود می شود. 

 

کیک بوکسینگ یا بوکس: کدامیک پیروز است؟

تنها پاسخ منصفانه این است که هم بوکسورها و هم کیک بوکسورها همه مهارت ها و تکنیک ها را برای شکست دادن یکدیگر در یک مبارزه خیابانی دارند. بله، اگر مبارزه در فضای باز باشد، داشتن توانایی ضربه زدن مزیت خاصی به شما می دهد. اما به طور کلی سناریوهای متفاوتی در یک مبارزه وجود دارد.
اگر مبارزه در فضای باز باشد، کیک بوکسورها شانس بیشتری برای برنده شدن دارند. زیرا آنها می توانند بوکسورها را با ضربات سریع و قدرتمند به ساق پا، ران یا بدن تضعیف کنند.
در واقع، مبارزان ماهر قادر به وارد آوردن ضربه ای با چنان نیرویی هستند که با وراد آوردن ضربه با چوب بیسبال است. بوکسوری که آماده دریافت این ضربات نباشد با دریافت اولین ضربه از پا می افتد. 

از طرف دیگر، اگر مبارزه در یک فضای بسته مانند یک بار، اتاق یا سالن باشد، بوکس برتری دارد و این ضعف کیک بوکسورهاست. زیرا آنها فضای کافی برای وارد آوردن ضربات خود را ندارند. 
بوکسورها ممکن است از این موقعیت به نفع خود استفاده کنند تا به سرعت ضربات سریع و دقیق را وارد کنند. بوکسورها از مزیت سرعت، قدرت، حرکت سر و گارد برخوردار هستند که در محیطی کوچک بسیار مهم است.

 

کیک بوکسینگ یا بوکس: کدامیک پیروز است؟

 

کدام یک برای تناسب اندام و کاهش وزن بهتر است؟

اگر به دنبال بهبود تناسب اندام و کاهش وزن هستید هر دو ورزش به کمک شما می آید. مهم نیست که کدام باشگاه را انتخاب می کنید، هر کلاس از هر کدام ورزش ها تمرینی برای تمام بدن است که همه گروه های عضلانی بدن شما را فعال کرده و بهبود می بخشد. همچنین، بسیاری از مطالعات نشان داده اند که هر دوری این ورزش ها تمرینی برای سلامت روحی و جسمی ورزشکار است. 
میزان فعالیت در هر دو ورزش به گونه ای است که به قدر کافی کالری بسوزانید. اما اینکه بعد از تمرین رژیم غذایی خود را هم رعایت کنید بسیار مهم است. 

 

یادگیری کدام یک سخت تر است؟

فراگیری کدام ورزش سخت تر است یک موضوع شخصی است و به توانایی ها و علاقه هر فرد بستگی دارد. . همه چیز به عواملی مانند:

 

تعداد تکنیک ها -  کیک بوکسینگ

کیک بوکسینگ شامل تکنیک های مختلف ضربات پا و مشت است.  همچنین تعداد تغییرات هر حرکت و ترکیبات کلی که باید یاد بگیرید بسیار بیشتر از بوکس است که تمام تمرکز روی مشت است.

 

زمان بیشتری برای یادگیری نیاز دارد  - کیک بوکسینگ

به طور متوسط، هنرجویان به حدود 2 سال آموزش کیک بوکسینگ برای فراگیری مهارت های مورد نیاز احتیاج  دارند و البته باید یک دانش آموز متعهد و ثابت و با استعداد متوسط برای ورزش باشید.و انگیزه کافی برای یادگیری را نیز داشته باشید.
 بوکس یک هنر رزمی ساده است که در آن یادگیری بسیار سریع‌تر اتفاق می افتد و معمولاً ۱ سال یادگیری مداوم برای یادگیری اکثر تکنیک ها کافی است. 

 

کدام یک برای تناسب اندام و کاهش وزن بهتر است؟ 

 

میزان سختی  -  هر دو

واقعاً دشوار است که بگوییم کدام یک سخت تر است زیرا هر دو از روش‌های پیچیده تدریس را دنبال می‌کنند. کلاس‌ها با شدت کاردیو انجام می‌شوند، استراحت بسیار کمی وجود دارد و تاکید بر حرکات کششی است که است بدن شما را تحت فشار گذارد.

 

خطرناک تر -  بوکس

کیک بوکسینگ ممکن است به طور کلی آسیب بیشتری را به دنبال داشته باشد. 
اما بوکس فقط به این دلیل خطرناک تر است که ممکن است مشت ورزشکار به سر حریف اصابت کند. 
و صدمات جبران ناپذیری مانند آسیب مغزی و CTE به همراه داشته باشد. 

 

بوکس در مقابل کیک بوکسینگ کدام یک برای شما بهتر است؟

بوکس و کیک بوکسینگ دو هنر رزمی بسیار مشابه هستند. اینکه کدام یک برای شما بهتر است واقعاً به ترجیح شخصی شما و اهدافی که می خواهید در سفر خود برسید بستگی دارد.
چیزی که مشخص است این است که شما با انتخاب هر یک از آنها اشتباه نخواهید کرد.  بوکس و کیک بوکسینگ اشتراکات زیادی دارند به طوری که هر زمان می توانید از یکی به دیگری تغییر دهید. اصول اولیه یکسان است و شما می توانید خیلی سریع تطبیق دهید.
اگر می خواهید یک بازی همه جانبه و مهیج انجام دهید کیک بوکسینگ را انتخاب کنید. مهارت‌هایی که در کیک بوکسینگ یاد میگیرید در موقعیت‌های دفاع شخصی کاربردی‌تر هستند و می توانید بعداً در MMA به کار برید. هم بوکس و هم کیک بوکس تاثیر بسزایی در تناسب اندام دارند. 
بوکس انتخابی عالی برای مبتدیان است زیرا یادگیری آن آسان است. اغلب مردم دفاع شخصی را با بوکس شروع می کنند تا پایه های خود را تقویت کنند وبعد وارد MMA شوند. 
در نهایت اینکه بوکس بهتر است یا کیک بوکس بسته به علاقه و انتخاب شما دارد. 

شما هم می‌توانید نظر بدهید.

برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد شوید
مطالب مرتبط
آیا انجام ورزش رزمی خطرناک است؟
ورزش های رزمی

آیا انجام ورزش رزمی خطرناک است؟

  • 1401/10/07

مانند هر ورزش دیگری هنرهای رزمی نیز خطر آسیب دیدگی را دارد. اما سوال اساسی این است که ورزش های رزمی...

چطور در مبارزه بر ترس غلبه کنید؟
ورزش های رزمی

چطور در مبارزه بر ترس غلبه کنید؟

  • 1401/09/30

وقتی نیمه شب در خیابان هستید و با موقعتی مواجه می شوید که مجبور به مبارزه میشوید طبیعی است که در ابت...

تفاوت کیک بوکس و موی تای
ورزش های رزمی

تفاوت کیک بوکس و موی تای

  • 1401/02/27

در مورد قدمت این دو رشته رزمی نظرهای مختلفی وجود داره بعضی منابع قدمت کیک بوکسینگ رو دو هزار سال و ا...

فواید ورزش رزمی موی تای و تاثیر آن بر درمان تروما
ورزش های رزمی

فواید ورزش رزمی موی تای و تاثیر آن بر درمان تروما

  • 1401/07/20

ورزش رزمی موی تای یکی از باستانی ترین هنر های رزمی در دنیای امروز است. خوشبختانه ترکیب تمرینات ذهنی...

آموزش ورزش های رزمی در خانه
ورزش های رزمی

آموزش ورزش های رزمی در خانه

  • 1401/08/29

به لطف فضای مجازی و تکنولوژی‌های جدید، این روزها دریافت اطلاعات و حتی کسب مهارت‌ها بسیار آ...

تمرینات مستقیم با استادان حرفه‌ای ورزش های رزمی
ورزش های رزمی

تمرینات مستقیم با استادان حرفه‌ای ورزش های رزمی

  • 1401/09/02

بدون اغراق می‌توان گفت اگر تنها یک جا، صرف هزینه برای کلاس‌های خصوصی ارزش داشته باشد، آن آ...