تاریخچه، مزایا و معایب ورزش رزمی کیوکوشین کاراته

تاریخچه، مزایا و معایب ورزش رزمی کیوکوشین کاراته

کاراته یک هنر رزمی بسیار محبوب است که سبک ها و فرم های زیادی نیز دارد که کیوکوشین کاراته یکی از موثرترین آنهاست.

 کیوکوشین بر مبارزات از فاصله نزدیک تمرکز دارد که در آن کاراته‌کارها از ضربات به بدن و پاها و همچنین مشت‌هایی به قسمت بالای بدن و زیر گردن استفاده می‌کنند.

این ورزش بیشتر به عنوان یک سیستم کاراته خشن در نظر گرفته می شود که در آن دانش آموزان و شرکت کنندگان بدون پوشیدن هیچ گونه لباس محافظ و مبارزه با بند انگشت برهنه انجام می دهند. برای آشنایی بیشتر با کیوکوشین کاراته به خواندن این مقاله ادامه دهید. 

 

ورزش کیوکوشین کاراته

 

تاریخچه کیوکوشین کاراته

کیوکوشین یک سبک تمام کنتاکت کاراته است که در دهه 1960 در ژاپن توسعه یافت. این نام به «حقیقت نهایی» ترجمه می شود و ریشه آن از دو سبک اصلی کاراته گوجو-ریو و شوتوکان می آید.

تاریخچه کیوکوشین از دهه 1950 آغاز می شود که یک کاراته کار معروف ماس اویاما تصمیم گرفت سبک جدیدی از کاراته را طراحی کند. در حالی که بیشتر سبک های دیگر بر تماس سبک و تمرکز بر قوانین مبارزه نقطه ای تاکید دارند، اویاما مفهوم متفاوتی در ذهن داشت. هدف اصلی او ایجاد اولین سیستم کاراته تمام کنتاکت بود که نسبت به سبک های دیگر واقع گرایانه تر و موثرتر باشد.

نتیجه نهایی کار او سبکی بود که بر موارد زیر تمرکز دارد:

  • ضربات پا (کم لگد، ضربه بدن، ضربه سر)
  • به قسمت بالای بدن زیر گردن ضربه می زند.
  • ضربه زانو
  • روش های سخت تمرین و تعداد زیادی مبارزه با تماس کامل
  • ضربه زدن بدون پوشیدن دستکش یا ساق پا
  • پرخاشگری، قدرت، سرعت و آسیب

در سال 1953، اویاما تصمیم گرفت دوجوی خود را در توکیو افتتاح کند. او از دوجو خود برای آموزش مربیان جدید و ترویج نسخه جدید کاراته خود استفاده کرد. در سال‌های بعد، دوجوی او به عنوان یکی از سخت‌ترین مدارس ژاپن شهرت پیدا کرد. مفهوم و روش های تمرینی از نظر بدنی بیش از هر سبک کاراته دیگری در آن زمان سخت تر و بی رحمانه تر بود و کیوکوشین به سرعت به شهرت رسید.

بزرگ ترین لحظه در سال 1964 زمانی رخ داد که اویاما تصمیم گرفت «کیوکوشین کایکان»، یک سازمان رسمی، را تاسیس کند. این نیز نشان دهنده تولد کیوکوشین به عنوان یک سبک رسمی کاراته است و از آن پس، اویاما بر گسترش آن در تمام نقاط جهان تمرکز کرد. در پایان دهه 1960، کیوکوشین یک سبک شناخته شده کاراته بود و در سال 1969، جهان شاهد اولین تورنمنت آن بود.

 

مزایای هنر رزمی کیوکوشین کاراته

 

مزایا و معایب کیوکوشین کاراته چیست؟

تمرین در کیوکوشین کاراته هم از نظر سلامتی کلی و هم آموزش نحوه مبارزه در زندگی واقعی به افراد مزایای زیادی دارد. اما از طرف دیگر، اگر به فکر ثبت نام در این سبک کاراته هستید، چند عیب نیز وجود دارد که باید از آن ها آگاه باشید. در اینجا نگاهی کوتاه به مزایا و معایب ورزش رزمی کیوکوشین داریم.

 

مزایای ورزش کیوکوشین

  • مبارزه زیاد
  • آموزش بدون تجهیزات (در اکثر مدارس)
  • مهارت های دفاع شخصی

 

مبارزه سخت

اسپارینگ اغلب به عنوان یکی از بهترین روش های آموزشی برای آموزش استفاده از تکنیک های هنر رزمی در مبارزات واقعی دیده می شود. با دانستن این موضوع، ماس اویاما در طراحی کیوکوشین کاراته تمرکز زیادی روی این جنبه از آموزش گذاشت. در واقع، او حتی فراتر رفت و به دانش‌آموزان اجازه داد بدون دستکش یا بالشتک ساق پا بزنند.

اسپارینگ بخشی از تمرین است که در آن دو دانش آموز در حالی که سعی می کنند یک دعوای واقعی را شبیه سازی کنند، اعتصابات را با هم رد و بدل می کنند. شما نمی توانید انتظار داشته باشید که یاد بگیرید چگونه در یک مبارزه آرام بمانید، مسافت را قضاوت کنید، زمان بندی را توسعه دهید و بدون راندهای زیاد به هدف ضربه بزنید.

 به همین دلیل است که دانش آموزان کیوکوشین کاراته زمان زیادی را صرف انجام انواع تمرینات زنده و جلسات مبارزه کامل با تماس می کنند. در واقع، دوجوهایی وجود دارد که دانش‌آموزان هر روز در آن به رقابت می‌پردازند.

 

آموزش بند انگشت و بدون پوشیدن ساق پا

وقتی صحبت از آموزش کیوکوشین به میان می آید، می توانید این را هم به عنوان مزیت و هم به عنوان نقطه ضعف نگاه کنید. اگرچه ضربه زدن به کیسه سنگین، پدها و حتی مبارزه بدون دستکش وحشیانه به نظر می رسد، اما این روش تمرین مزایای زیادی دارد.

به عنوان مثال، بوکسورها برای مشت زدن یا جلوگیری از ضربه بدون بستن دست و دستکش آموزش نمی بینند. به همین دلیل است که آنها اغلب در یک دعوای واقعی دست خود را می شکنند. زیرا نمی توانند به همان روش مشت بزنند و از همان نیرو با دستکش استفاده کنند. 

دانش‌آموزان کیوکوشین کاراته می ‌دانند که چگونه مشت بزنند و چه مقدار نیرو باید به کار ببرند تا به پاها و دست ‌هایشان آسیبی نرسد. تحمل درد آنها نیز بسیار بالاتر است، زیرا بدن و ذهن آنها برای جذب ضربات بدون بند انگشت آماده شده است. این به آنها مزیت بزرگی در یک مبارزه واقعی در خیابان می دهد.

اما شایان ذکر است که در دوران مدرن، مدارس بیشتری شروع به پذیرش دستکش و ساق پا می کنند.

 

مهارت های دفاع شخصی

تمام مهارت‌ها و تکنیک‌هایی که در کیوکوشین یاد می‌گیرید عملی هستند و ممکن است به شما در رهایی از مشکلات کمک کنند. اما به خاطر داشته باشید که این سیستم به اندازه برخی از هنرهای برجسته دیگر مانند موی تای از نظر فنی پیشرفته نیست .

 با این حال، مبارزه مداوم بدون پوشیدن وسایل ایمنی و یادگیری نحوه ترکیب ضربات مشت و لگد برای ضربه زدن در فاصله نزدیک، توانایی های دفاع شخصی شما را بسیار بهبود می بخشد. مهم‌تر از همه، ذهن شما را آموزش می‌دهد که وحشت نکند. همچنین مهارت‌های ضربه‌ای محکم و واکنش‌های خودکار را توسعه خواهید داد.

 

مهارت های دفاع شخصی در کیوکوشین کاراته

 

معایب تمرین کیوکوشین

  • صدمات جدی
  • عدم ضربه زدن به سر و لگد زیر کمر
  • فرم های از پیش تنظیم شده (کاتاس)

 

صدمات جدی

تمرینات کیوکوشین کاراته شدید و برای بدن شما بسیار سخت است. تمرین سخت هر روز و مبارزه بدون تجهیزات ایمنی در حین پرتاب ضربات با قدرت کامل یک دستور العمل گاه باعث صدمات جدی می شود. اگر به فکر ثبت نام در این ورزش هستید، باید این واقعیت را بپذیرید که قرار است هر روز با درد زیادی از خواب بیدار شوید. صدمات جدی مانند شکستگی دنده، ساق، مچ، بند انگشت و انگشتان بسیار شایع هستند.

 

عدم ضربه به سر

کیوکوشین کاراته به شما یاد نمی دهد که چگونه مشت به سر بیندازید. زیرا می توانید فقط ناحیه بدن زیر گردن را مشت بزنید.

 

فرم های از پیش تنظیم شده (کاتاس)

مانند سایر سبک های کاراته، کیوکوشین همچنین شامل کاتاهایی است که ورزشکاران زمان زیادی را صرف انجام حرکات از پیش تعیین شده می کنند. اگرچه انجام کاتا فوایدی دارد، اما ربطی به آمادگی برای مبارزه واقعی ندارد.

 

مبارزه سخت در کیوکوشین کاراته

 

آیا کیوکوشین کاراته برای دفاع شخصی در مبارزات خیابانی موثر است؟

کیوکوشین کاراته برای آموزش دفاع شخصی بسیار کاربردی است زیرا در مورد جنبه های فیزیکی و روحی مبارزات واقعی چیزهای زیادی به شما می آموزد. در پایان، ماس اویاما کیوکوشین را طوری طراحی کرد که در مبارزات واقعی از هر سبک دیگری از کاراته موثرتر باشد. هر تکنیکی که یاد می گیرید در زندگی واقعی موثر است و ممکن است به شما در دفاع از خود و فرار از مشکل کمک کند.

در تمرین، افراد زمان زیادی را بدون پوشیدن محافظ صرف تمرین می‌کنند. اول، مبارزه سخت ذهن شما را آموزش می دهد تا آرام بماند. سپس به شما امکان می دهد واکنش های خودکار، احساس فاصله و زمان را ایجاد کنید. اینها مهارت های حیاتی در مورد هر نوع مبارزه هستند.

در مرحله بعد، تمام آن ضربات سخت با بند انگشت برهنه شما را هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی قوی می کند و تحمل درد را بهبود می بخشد. در آخر، شما حرکات پا محکم، لگدها و مشت ها را توسعه خواهید داد و تکنیک های زیادی را یاد خواهید گرفت که بسیار موثر هستند، به ویژه در فاصله نزدیک.

بزرگ ترین نقطه ضعف کیوکوشین کاراته عدم ضربه زدن به سر است. شما یاد نخواهید گرفت که چگونه ضربات مشت را به درستی مسدود کنید یا از آنها دوری کنید، و با دستان خود حمله کنید. این موضوع دلیل اصلی این است که در بین این ورزش بهترین ورزش رزمی برای دفاع شخصی نیست، اما ارزش یادگیری را دارد.

شما هم می‌توانید نظر بدهید.

برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد شوید
مطالب مرتبط
همه چیز در مورد کاراته
کاراته

همه چیز در مورد کاراته

  • 1402/09/17

ورزش کاراته چیست؟ و چرا یکی از محبوب ترین ورزش‌های رزمی جهان به شمار می رود؟ در دهه‌هاي گذ...

تاریخچه، مزایا و معایب ورزش رزمی کیوکوشین کاراته
کاراته

تاریخچه، مزایا و معایب ورزش رزمی کیوکوشین کاراته

  • 1402/04/02

کاراته یک هنر رزمی بسیار محبوب است که سبک ها و فرم های زیادی نیز دارد که کیوکوشین کاراته ی...